چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

جواد آرین منش* زنجیره اتفاقات اخیر مجلس، از تبادل نامه روسای قوه مقننه و مجریه گرفته تا احضار وزرای دولت و بالاخره اعلام وصول طرح استیضاح وزیر بازرگانی، گمانه تشدید فعالیت نمایندگان ملت در روزهای پایانی و چرخش سیاسی در مجلس را بیش از پیش تقویت کرده است.

برداشت عام این است که نمایندگان در روزهای پایانی عمر مجلس هفتم فعالیت خود را افزایش داده‌اند تا وجهه مثبتی از این مجلس به نمایش گذارده شود. اما اگر این مجلس در این روزها در بررسی طرح‌ها و لوایح سریع‌تر پیش می‌رود به‌علت باقی‌ماندن حجم بسیار زیادی از طرح‌هاست. نمایندگان سعی دارند با بررسی این موارد، بار خود را به مقصد رسانده و ماحصل زحمات و تلاش 4 ساله را برداشت کنند.

نکته دوم اینکه مجلس در 4 جلسه باقیمانده به پایان عمر خود در برهه‌هایی قرار گرفته است که تحت شرایطی خاص مطالبات و درخواست‌های مردم بیشتر شده است؛ به این منظور نمایندگان در تلاش هستند که خواسته‌های ملت را در قالب سؤال از وزرا، تذکرات کتبی یا در نهایت استیضاح پاسخ گویند. 

اما درباره بحث استیضاح وزرا و چرخش سیاسی در مجلس؛ این اتهام ابتدا به‌صورت نرمخویی مجلس با دولت مطرح بوده و امروز چرخش سیاسی در مجلس از همان اتهام قبلی ریشه می‌گیرد.

مجلس هفتم تا به حال 3 مورد استیضاح را در سابقه خود دارد که استیضاح وزیر بازرگانی مورد چهارم آن است. تاکنون نزدیک به 2 هزار سؤال از وزرا مطرح شده که 102 مورد آن در صحن علنی قرائت شده است و قریب به 62 هزار تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان قطعا حکایت از نرمخویی مجلس با دولت ندارد که امروز برچسب چرخش سیاسی بدان بچسبد.  اگر چه نباید منکر این وضعیت شد که نمایندگانی از مجلس هفتم که زمانی حامی دولت بودند امروز به منتقد دولت تبدیل شده‌اند و برعکس.

اما توضیح و توجیه این همکاران و دوستان این است که ما برحسب شرایط و موقعیت و در جهت رفاه عمومی مردم موضع گیری می‌کنیم.  از سوی دیگر برخی دیگر از نمایندگان هم احساس می‌کنند با وجود تلاش‌هایی که انجام داده اند، متهم هستند و برای روشن شدن این اتهامات مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند یا در نطق‌های پیش از دستور اظهاراتی را بیان می‌کنند که از سوی رسانه‌ها تعبیر به چرخش سیاسی مجلس علیه دولت می‌شود.

هر چند باید اذعان داشت که با وجود تلاش‌های مثبتی که دولت انجام داده، آسیب‌هایی هم برای این دولت وجود دارد که برخی از نمایندگان سعی می‌کنند این آسیب‌ها را بشناسانند و دولت را ترغیب به رفع آن کنند.

* نماینده مجلس شورای اسلامی

کد خبر 51939

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز