پروندۀ ویژۀ این شماره به نسبت روشنفکر و سلبریتی بودن یا نبودن می‌پردازد.

مديريت ارتباطات

به گزارش همشهری آنلاین، اگر مجموع تیراژ مجلات امریکا، هم مجلات عامه‌پسند و هم تخصصی‌تر، را حساب کنیم، باز هم از تعداد فالوورهای اینستاگرام کیم کارداشیان کمتر می‌شود. عجیب‌تر اینکه او حتی حداقل ویژگی خاصی هم ندارد. یک پست او هزاران برابر بیشتر از تیراژ یک روزنامۀ پرتیراژ دیده می‌شود. این وضعیتی است که از پس سیطرۀ شبکه‌های اجتماعی درزیست روزمرۀ مردمان دنیا پدید آمده است. برای کسی که در این زمانه می‌خواهد کار روشن‌فکری کند ضرورت دارد که به این بستر فکر کند. به اینکه راه چاره برای کار روشنگری با عنایت به این وضعیت چیست؟ چندی پیش همین مسئله را با کاوه بهبهانی، پژوهشگر فلسفه و مترجم، در میان گذاشتیم. او مقاله‌ای نوشت و تز بسیار مهمی عنوان کرد با عنوان «روشن‌فکر؛ سلبریتی انتحاری». در نگاه او روشن‌فکر باید که از خود برندی درست کند، مخاطب جذب کند و به‌وقتش این برند را خرج روشنگری کند و به گردۀ جهل شلاق بزند. این تز بسیار منسجم در نظر، در عمل چقدر می‌تواند محقق شود؟ صحبت از این سؤال محور اصلی پروندۀ پیش روست. در این پرونده آثار و گفتاری از محمود حسینی‌زاد، صادق زیباکلام، محمدرضا سرگلزایی، کاوه بهبهانی، موسی اکرمی و... می‌خوانیم. 

  • همه‌گیری؛ جهان اکنون جهان بعد

▫️در دیگر پروندۀ این شماره به نابهنگام کرونا می‌پردازیم.  مسئله‌ای که عموم صاحب‌نظران و حتی عامة مردم بر آن توافق‌نظر دارند این است که جهان پساکرونا، جهانی به‌کل متفاوت خواهد بود. بخشی از این تفاوت‌ها را حتی در زمان حاضر نیز می‌توان احساس کرد. با این‌همه، برای شناخت آنچه در آینده فراروی ما قرار دارد باید نخست به بررسی گذشته و تاریخچة همه‌گیری‌ها و دنیاگیری‌هایی بپردازیم که به کووید ۱۹ شباهت دارند. دوم، باید ابعاد و حوزه‌های مختلفی را که به دلیل این بیماری دچار تغییر شده‌اند بشناسیم. و در نهایت، چشم‌اندازها و مسیرهای آینده را ترسیم کنیم و نیز ببینیم که کرونا پیامدهای مثبتی نیز به دنبال داشته یا خیر؟ این کارهایی بوده که در این پرونده به دنبال آن‌ها بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم که از تکرار مکررات خودداری کنیم. گزیده و ترجمۀ این پرونده را دکتر محسن محمودی انجام داده است.

  • جز این‌ها در شماره ۱۲۱ مریم سلیمی در بخش دوم مقاله به تحلیل آثار اینفوگرافیک پرداخته است. 
  • امیرعلی خلج گفت‌وگویی با سامانتا کوک، رئیس انجمن بین‌المللی ارتباطات زیست‌محیطی انجام داده است و هم چنین گزارشی از دیدار نشست جمعی از فعالان حوزه روابط عمومی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشرشده است.

شناسنامه ماهنامه مدیریت ارتباطات

  • صاحب‌امتیاز: مؤسسۀ مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل
  • مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور 
  • سردبیر: علی ورامینی
  • رئیس شورای سیاست‌گذاری: سید غلامرضا کاظمی‌دینان
  • طراح جلد: تورج صابری‌وند
  • مدیر هنری: یوسف فروتن
  • دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقی‌پور، بهنام تقی‌پور، روشن مهدوی، محدثه گودرزنیا، سمیرا کیانی و مسعود شاه‌حسینی.

شماره ۱۲۱ ماهنامه مدیریت ارتباطات با لوگوی جدید منتشر شد. لوگوی پیشن را مرحوم احمدرضا دالوند طراحی کرده بود که به‌یاد او همواره در صفحه شناسنامه این لوگو خواهد ماند. علاقه‌مندان جهت خرید یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شمارۀ ۸۸۳۵۶۴۳۶ -۰۲۱ تماس بگیرند.

کد خبر 521733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha