به گزارش شانا محمدرضا نعمت زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران - با بیان این مطلب گفت: بودجه3.3 میلیارد دلاری (3 هزار میلیارد تومانی) که مجلس برای واردات بنزین و گازوییل تصویب کرده، به معنای واردات به این میزان نیست.
نعمت زاده تصریح کرد: این بودجه سهم فرآوردههای یارانهای است و بنزین و گازوییل غیر رایانهای (آزاد) میتواند به هر میزان وارد شود.
وی با اشاره به افزایش قیمت نفت خام و تأثیر آن بر افزایش قیمت فرآوردههای نفتی در بازارهای بینالمللی اظهار داشت: این افزایش قیمتها از دلایل مهم کمبود بودجه واردات بنزین است.
معاون وزیر نفت ادامه داد: پیش از سهمیهبندی بنزین در 3 ماه نخست سال گذشته روزانه حدود 35 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد، اما پس از سهمیهبندی، واردات بنزین به کمتر از نصف و حدود 15.5 میلیون لیتر کاهش یافت.
وی یادآور شد: پیشبینی میشود در سال جاری روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شود که هزینه آن با قیمت های کنونی بیش از 4 میلیارد دلار برآورد میشود و چنانچه سهمیهبندی بنزین انجام نمیشد، باید بیش از 40 میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشد.
نعمت زاده تأکید کرد: چنانچه برخی از سهمیههای خودروهای عمومی به طور جزیی تعدیل شود شرایط مطلوبتری حاصل خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش جایگاههای سی.ان.جی در سراسر کشور ممکن است سهمیه خودروهای دو گانه سوز عمومی به تدریج کاهش یابد تا از بنزین و سی.ان.جی به طور همزمان استفاده شود.
وی همچنین تصریح کرد: در باره تغییر سهمیه خودروهای شخصی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یادآوری کرد: پیشبینی میشود در سال جاری به طور متوسط حدود 12 میلیون لیتر در روز گازوییل وارد شود.