رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش نرخ جمعیت و فرزندآوری گفت: پیش‌بینی ما این است که شیوع کرونا، فرزندآوری را کاهش می‌دهد و در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است.

سقط جنين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، محمدجواد محمودی درباره خطر کاهش نرخ موالید در کشور و بحرانی‌تر شدن این مساله با شیوع کرونا، گفت: در این شرایط ممکن است خانواده‌ها به خصوص مادران از ترس شرایط کرونایی، از فرزندآوری اجتناب کنند و حتی از ترس ابتلای خود و فرزندشان اقدام به سقط جنین کنند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب نرخ رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: قبل شیوع کرونا بحث کاهش شدید نرخ رشد جمعیت در کشور مطرح بود، اما شیوع کرونا این مسئله را تشدید کرده است.

محمودی تاکید کرد: اگر بخواهیم بر مولفه‌های موثر بر تحولات جمعیتی از جمله باروری، مرگ و میر و مهاجرت به عنوان متغیر وابسته و عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان متغیر مستقل موثر بر کاهش رشد جمعیت تاثیر بگذاریم، باید یک سیاست جمعیتی مناسب جهت مقابله با این وضعیت داشته باشیم.

او با اشاره به ویژگی‌های سیاست جمعیتی مناسب در کشور اظهار کرد: سیاستگذاران جمعیتی باید درک درستی از قصد باروری یک فرد متاهل داشته باشند. چون الان مهمترین موضوع این است که مردان و زنان قصد باروری‌شان کم شده است.

محمودی گفت: تاثیر ارزش‌ها و گرایش‌های فردگرایانه موجب می‌شود افراد علایق فردی و شخصی خود را بر داشتن فرزند اولویت ببخشند و عملا فرزندآوری جزو اولویت‌های آخر آنان باشد.

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مساله در طبقات بالا اتفاق می‌افتد و موجب می‌شود که خانواده‌ها علیرغم تمکن مالی تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند.

محمودی گفت: یکی دیگر از عواملی که در کاهش نرخ باوری موثر واقع شده، چرخش فرهنگی در ارزش‌های سنتی خانواده محور به ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی فردمحور است که چنین وضعیتی را موجب شده است.

او با اشاره به بدتر شدن نرخ رشد جمعیتی در شرایط کرونایی، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تولدهایی که در سال گذشته یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر بود، امسال به دلیل ترس از کرونا به حدود یک میلیون برسد که در واقع نرخ رشد جمعیتی از یک درصد به حدود ۰.۷ درصد می‌رسد.

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسات مستمر این شورا در پیگیری این مساله تصریح کرد: ما در حال پیگیری این مساله هستیم و با توجه به کارگروه مشترکی که با مجلس تشکیل شد، طرح جامع جمعیت که قبلا از سال ۹۱ در مجلس مطرح بود، با اصلاحاتی به مجلس ارائه کردیم و مجلس یازدهم این طرح را به عنوان اولین دغدغه‌ها اعلام وصول کرده است و امیدواریم که این مساله با نظرات کارشناسی مجلس شورای اسلامی اجرایی شود.

وی با اشاره به جلوگیری از سقط جنین‌های قانونی و ضرورت فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: بدون شک سیستم آموزشی ما نه تنها در این مقوله که برای رشد اقتصادی هم باید تغییر کند و مساله فرزندآوری هم از این مساله مستثنی نیست. در نتیجه تمام آموزش‌ها برای تشویق مردم در این مقوله نیاز به بازنگری دارد.

کد خبر 521980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha