چندی است بانک‌های کره‌جنوبی در اقدامی یک‌جانبه تحت تأثیر فشارهای مقامات واشنگتن پول‌های ناشی از فروش نفت ایران به کره‌جنوبی را که مبلغی حدود شش میلیارد دلار است، مسدود کرده‌اند. موضوعی که در روزهای اخیر واکنش‌های تندی از سوی مقامات ایران در پی داشته است.

ایران و کره جنوبی

به گزارش همشهری‌ آنلاین، حسن روحانی روز جمعه ۲۳ خرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «عبدالناصر همتی» ضمن  انتقاد از مسدودسازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضدانسانی دولت آمریکا و در چارچوب فشار حداکثری آنها به ملت ایران انجام شده است، به رییس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی، نهادهای مالی و مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد.

این دستور در حالی مطرح می‌شود که از حدود یک ماه پیش، زمزمه‌های گلایه و انتقاد تهران نسبت به رفتار سئول بابت پس ندادن پول‌های ایران و رفتارهای غیردیپلماتیک و غیرسازنده این کشور، هر روز بلند و بیشتر از قبل می‌شود و ایران که در یکسال و نیم گذشته تلاش کرده با رایزنی و گفت‌وگو بتواند ماجرا را ختم به خیر کند، اینک می‌خواهد با پیگیری‌های حقوقی و رسانه‌ای کردن موضوع مطالبات خود را دریافت کند.

انتقاد صریح روحانی از کره جنوبی ؛ اقدام سئول هرگز پذیرفتنی نیست | دستور مهم به رئیس بانک مرکزی

بازی وحشتناک کره جنوبی؛ هشدار تهران به سئول

این موضوع بخش مهمی از نشست خبری سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت خارجه را به خود اختصاص داد و علی ربیعی و سیدعباس موسوی، هر یک جداگانه به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ گفتند و مواضع ایران را تشریح کردند.

جزئیات بازداشت قاضی منصوری | واکنش به ایرانی دانستن منشاء موشک‌ پرتاب شده به آرامکو | کره جنوبی حق ندارد اموال ملت ایران را بلوکه کند

  • تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا 

سید عباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی و دستور رئیس جمهوری به بانک مرکزی برای پیگیری این امر گفت: مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره جنوبی هستیم. متاسفانه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرده که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.  

وی افزود: ملت و تجار ما و خود دولتی‌های ما همواره رابطه خوبی با بخش‌های مختلف در کره جنوبی داشتند اما تبعیت کورکورانه کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا قابل قبول نیست.  

موسوی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمابانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار و زور می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند. اینها باید به این فکر باشند و روابط دیرینه را خدشه دار نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همه اقدامات حقوقی و دیپلماتیک را انجام داده و انجام می‌دهد تا حقوق مردم ما تضمین شده و تضییع نشود.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره تلاش آمریکا برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت با استناد به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و حمایت روسیه و چین از ایران گفت: ادعاهای آمریکا در مورد ایران غیرقانونی و مردود است و همه کشورهای عضو شورای امنیت در این زمینه وقوف دارند و اعلام نظر کرده‌اند و روسیه و چین هم در این باره اعلام موضع کرده‌اند.  

موسوی با بیان اینکه روسیه و چین ادعاهای آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند، اظهار داشت: قطعا تلاش‌های آمریکا بی‌نتیجه است و فشارهای آنها به جایی نمی‌رسد. با این حال، رایزنی‌های ما به همه طرف‌ها به ویژه کشورهای باقیمانده در برجام در این باره ادامه دارد. آنها درخواست آمریکا را غیرقانونی دانسته‌اند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این یکی از خطوط قرمز و بدعت خطرناکی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند.

موافقت رهبری با ورود بدون محدویت ارز به کشور | هشدار به کره جنوبی و گلایه از سخنگوی قوه قضاییه | اگر این دولت نبود وضعیت بدتر می‌شد

  • رفتار کره جنوبی برای ما توجیه‌پذیر نیست

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: واقعیت این است که این منابع مربوط به بانک مرکزی و درآمد صادرات نفت و میعانات گازی بوده که به کشور کره جنوبی صادر شده‌اند و در حساب‌های بانک مرکزی کره‌ای وجود دارند.

وی ادامه داد: با فشارهای آمریکا به رغم اینکه استفاده از این منابع ارزی برای کالاهای اساسی مثل دارو و غیره بوده است و مانعی برای این منابع در راستای واردات کالاهای اساسی و دارو نبوده است، اما کارشکنی‌هایی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به دلایل نامعلومی احساس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری لازم را انجام نمی‌دهد، گفت: از سال ۹۷ تاکنون این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بانک مرکزی از طریق سیاسی و حقوقی و از طریق وزارت خارجه پیگیری لازم را انجام داده است. راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه شده که امیدواریم دولت کره جنوبی هر چه سریع‌تر این منابع را آزاد کند و اشکالاتی که ایجاد کرده را مرتفع سازد.

وی تصریح کرد: جالب است که این منابع مرتبط است با صادرات نفتی که با مجوز معافیت صادر شده از سوی آمریکا برای کره جنوبی بوده است به همین دلیل رفتار کره برای ما توجیه‌پذیر نیست از کره‌جنوبی انتظار داریم با اقدامات خودشان این پول را به ایران بازگردانند چرا که پیامدهای این رفتار برای همه ما غیرقابل قبول است و در چشم انداز رابطه دوجانبه کره و ایران هم تاثیر بدی خواهد داشت.

چوب حراج کره بر ۵۳ سال همکاری و مراوده با ایران

چالش تهران - سئول | رویکرد کره‌جنوبی فاقد توجیه حقوقی

به نظر می رسد با ادامه یافتن وضعیت فعلی روابط ایران و کره‌جنوبی آسیب جدی خواهد دید. آسیبی که نتیجه مستقیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، گرچه این اقدامات بنا به تاکید مقامات ایران و حتی روسیه و چین خلاف برجام است. حال باید دید که کره جنوبی با این معضل چگونه برخورد خواهد کرد و بالاخره مقامات این کشور چه تصمیمی می گیرند.

کد خبر 522086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha