یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: خصوصی‌سازی باشگاه‌ها در شرایط فعلی مثل فروش قطعه‌ای از کره ماه است.

توپ خصوصی‌سازی چند سالی است که به زمین فوتبال افتاده و متولیان واگذاری دارایی‌های دولت از چند سال پیش مستقیم و بی‌مقدمه سراغ پرطرفدارترین‌ها، یعنی استقلال و پیروزی رفته‌اند؛ اما از آنجا که سنگ بزرگ همیشه نشان از نزدن دارد کماکان تبدیل موسسه‌های فرهنگی ورزشی قرمز و آبی به باشگاه‌های ورزشی خصوصی در حد وعده و احتمالا یک آرزو باقی‌مانده است.

به این ترتیب هر سال یکی از مسئولان، از واگذاری‌ ۲ تیم پرطرفدار پایتخت آن هم قبل از به آخر رسیدن سال خبر می‌دهد اما وقتی آخرین برگ تقویم ورق می‌خورد وعده‌ها به زمان نامشخصی در سال جدید حواله داده می‌شود، ضمن اینکه در تمام این مدت نه چندان کوتاه، هیچ تحرکی در خصوص آماده شدن ۲ تیم تهرانی برای خصوصی‌سازی انجام نشده است در نتیجه نه تنها هنوز خبری از تبدیل استقلال و  پیروزی به شرکت‌های سهام عام نیست بلکه تهیه صورت‌های مالی شفاف سالانه توسط حسابدار رسمی برای هر ۲ تیم فرآیندی غیرمعمول، پیچیده و تا اندازه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

با  همه این انتقادها معاون سازمان خصوصی‌سازی در آستانه بازی بزرگ شنبه اعلام کرد: ۱۰۰ درصد سهام استقلال و پیروزی تا پایان سال از طریق مزایده واگذار خواهد شد و این تقریبا یعنی روز از نو و روزی از نو.

چون باز هم خبری از فراهم آمدن مقدمات نیست. هوشنگ خستویی حسابرس معتمد بورس معتقد است: تیم‌های استقلال و پیروزی به هیچ عنوان آماده واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

خستویی که مطالعات بسیاری در حوزه خصوصی‌سازی در ورزش انجام داده، به همشهری می‌گوید: در اقتصاد جهانی مقوله و مبحث مفصل و جداگانه‌ای تعریف شده به نام اقتصاد ورزش که قوانین، ضوابط حسابرسی و استانداردهای مختص به خود دارد و اتفاقا فعالیت اقتصادی بسیار سودآوری است.

به گفته او باشگاه‌های بزرگی مانند منچستر یونایتد، بارسلونا، بایرن‌مونیخ و یوونتوس امروزه  براساس این قواعد اداره می‌شوند،  به سودآوری می‌رسند و به صورت‌های مالی سالانه خود رسیدگی می‌کنند. 

خستویی می‌افزاید: در این باشگاهها، فوتبالیست‌ها جزء دارایی‌هایی هستند که با فروش آنها سود قابل توجهی عاید سهامداران می‌شود علاوه بر این پیراهن هر بازیکن نقش یک بیلبورد تبلیغاتی را ایفا می‌کند و هر بازی اعم از رسمی و دوستانه و فروش علائم و لباس از دیگر راههای درآمدزایی است.

به گفته خستویی باشگاه‌هایی از این دست هر سال صورت‌های مالی شفاف که توسط حسابرسی معتمد و رسمی تهیه شده،  ارائه می‌کنند. او در ادامه تاکید می‌کند: در حال حاضر و در کشور ما چنین ساختار منظمی وجود ندارد و تیم‌های فوتبال در قالب موسسات فرهنگی ورزشی فعالیت می‌کنند که ساختار مشخصی ندارند به عبارت دیگر به درستی معلوم نیست در این موسسه شرکت سهامی است یا خیر؟

این حسابرس معتمد بورس به متولیان ۲ تیم و سازمان خصوصی‌سازی توصیه می‌کند: قبل از هر اقدامی، ابتدا اساسنامه و نحوه فعالیت وتهیه صورت‌های مالی در چند باشگاه مطرح دنیا را مورد مطالعه قرار دهند و در مرحله بعد یک شرکت عام  با تعداد معینی سهم تعریف شود که اسامی موسسان در اساسنامه درج شده باشد.

به گفته او بعد از طی این مراحل این ۲ باشگاه باید با نحوه حسابرسی و تهیه صورت‌های مالی آشنا شوند.

خستویی تاکید می‌کند: در غیراین صورت قطعا اخباری نظیر واگذاری ۱۰۰ درصد ۲ باشگاه استقلال و پیروزی آن هم ظرف یک سال در حد وعده باقی خواهد ماند چون اصولا خریدار نمی‌داند قرار است چه نوع سهمی را معامله کند ضمن اینکه فعلا سهمی هم تعریف نشده بنابراین فروش سهم باشگاه‌ها به مثابه فروش یک وجب از کره ماه خواهد بود.

کد خبر 52256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز