گروه بورس: با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تا پایان تابستان تا ۲۰ میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه خواهد شد.

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این وعده از عزم مسئولان اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ برای تحقق آن خبر داد.

هرچند به اعتقاد کارشناسان روند واگذاری‌ها در سال‌جاری شتاب لازم را نداشته، اما گویا سازمان خصوصی‌سازی‌ عزم خود را جزم کرده تا روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را در تابستان سرعت بیشتری بدهد.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ امسال را باید سال واگذاری سهام شرکت‌های نفتی نامید و در تابستان نیز تعداد بیشتری از این شرکت‌ها واگذار خواهد شد.

اسماعیل غلامی درباره برنامه واگذاری‌ها در تابستان به همشهری گفت: با واگذاری سهام چند شرکت نفتی و شرکت مخابرات ایران ۱۵ ‌تا ۲۰ ‌میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه خواهد شد ضمن اینکه درصورتی‌که مراحل آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها برای واگذاری به اتمام برسد این رقم افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در برنامه تابستانی، ابتدا سهام پالایشگاه نفت اصفهان، پس از آن مخابرات و سپس پالایشگاه نفت تبریز عرضه خواهند شد.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ واگذاری سهام شرکت پتروشیمی تبریز نیز در برنامه واگذاری‌های تابستان قرار دارد.

غلامی تاکید کرد: برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ این است که سهام بانک‌ها را نیز در تابستان واگذار کند اما برای این کار باید مراحل آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها به پایان برسد و وضعیت مطالبات بازنشستگان روشن شود.

او افزود: درصورت مشخص شدن وضعیت مطالبات بازنشستگان، بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نیز در تابستان امسال وارد بورس خواهند شد.

مخابرات در پایان راه

معاون سازمان خصوصی همچنین از به ثبت رسیدن سرمایه شرکت مخابرات ایران در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد.

صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات هم در گفت‌وگو با همشهری این خبر را تایید کرد و گفت: کار ثبت شرکت به‌صورت سهامی به پایان رسید و از دید ما دیگر مانعی برای عرضه سهام شرکت مخابرات وجود ندارد.

وی بار دیگر درباره زمان عرضه سهام مخابرات تصریح کرد: کار‌هایی که شرکت مخابرات باید انجام می‌داد به اتمام رسیده و زمان عرضه سهام مخابرات را سازمان خصوصی‌سازی‌ باید اعلام کند.

فیضی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس اعلام کرد: تمامی سرمایه‌هایی که قبلا هم اعلام شده به اضافه برخی از سرمایه‌‌گذاری‌ها که در آینده به سرمایه‌ شرکت مخابرات اضافه می‌شود به‌صورت تفکیکی در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت.

وی توضیح داد: منظور سرمایه‌گذاری‌هایی است که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ انجام شده به نحوی که هم اکنون هم به‌صورت روزانه در شبکه ارتباطی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام

غلامی همچنین در گفت‌وگو با مهر در مورد آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام که به تازگی ابلاغ شده است، گفت: ۲ سال کار کارشناسی روی آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام صورت گرفته و نظر صاحب‌نظران مختلف در مورد آن کسب شده است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه ادعایی بر کامل بودن آیین‌نامه جدید نداریم، افزود: آیین‌نامه قبلی قیمت‌گذاری سهام شبهه‌هایی را ایجاد می‌کرد و در برخی مواد آن، از جمله روش سود آوری، تفسیرهای خاصی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه قبلی افزایش سرمایه از محل مطالبات به قیمت پایه در سال واگذاری و یا سال قبل از واگذاری افزوده می‌شد، تصریح کرد: براساس آیین‌نامه قبلی افزایش سرمایه از محل مطالبات در روش سودآوری صورت می‌گرفت، اما دلیلی برای این کار قابل ارائه نبود.

کد خبر 56032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز