شهر پکن که ۵۷ روز گذشته را بدون شناسایی شدن حتی یک بیمار کرونا پشت سر گذاشته بود، روز چهارشنبه ۳۱ بیمار کووید-۱۹ داشت تا تعداد مبتلایان در یک هفته اخیر به ۱۳۷ مورد برسد.

بازگشت ويروس كرونا به پكن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، بسیاری از مدارس پایتخت چین در واکنش به گسترش ویروس کرونا بسته شده‌اند و میلیون‌ها نفر ناچارند تا آینده نامعلوم با احتیاط فراوان از خانه خارج شوند. گفته می‌شود موج تازه بیماری کووید-۱۹ از بازار بزرگ مواد غذایی شیانفاندی آغاز شده که ۸۰ درصد گوشت و سبزی‌های اهالی پکن را تامین می‌کند.

اوضاع در یکی از مناطق نزدیک بازار مواد غذایی پکن به شدت بحرانی است و ساکنان این منطقه حق بیرون آمدن از خانه ندارند. در حدود ۲۰ منطقه دیگر اوضاع نسبتا شدید است و افراد ساکن در این محله‌ها نمی‌توانند از شهر پکن خارج شوند. در دیگر نقاط هم مردم برای خروج از پایتخت باید ابتدا آزمایش کرونا بدهند و اگر پاسخ منفی بود، اجازه بیرون رفتن به آنها داده می‌شود. هر چند ابزار لازم برای آزمایش مردم به اندازه کافی در پکن وجود ندارد و جلوی مراکز آزمایش صف‌های بلند بسته شده است.

دست‌کم ۱۲۰۰ پرواز از مبدا یا به مقصد پکن لغو و حرکت قطارها تا ۹ ژوییه متوقف شده است. مقام‌های رسمی پایتخت چین اعلام کردند تا ساعت ۹ صبح روز شنبه به وقت محلی حدود ۱۲۵۵ پرواز از مبدا یا به مقصد دو فرودگاه بزرگ پکن لغو شد و بسیاری از مسافران سرگردان ناچار شدند فرودگاه‌ها را ترک کنند. از امروز سختگیری درباره دوری‌گزینی در خیابان‌ها و مراکز خرید افزایش یافته و بسیاری از مدارس سراسر پایتخت به حال تعطیل درآمده‌اند.

با این حال انتظار می‌رود تا ساعت‌های آینده حدود ۵۰۰ هواپیما در دو فرودگاه پکن به زمین بنشینند یا از باند بلند شوند. آمار پروازها در روز ۱۰ ژوئن یعنی حدود یک هفته پیش ۹۰۱ مورد بود. جاده‌ها درون شهر و برون‌شهری باز است و رفت و آمد جریان دارد. کارخانه‌ها و شرکت‌ها هم به کار خود ادامه می‌دهند اما هشدارها و سختگیری‌ها هر روز بیشتر می‌شود تا شرایط دوباره به حال عادی بازگردد.

برخی کارشناسان چینی می‌گویند ویروسی که شهروندان پکن را آلوده کرده، با نمونه شهر ووهان تفاوت‌های اساسی دارد و به نظر می‌رسد از خارج وارد شده باشد. انگشت اتهام چینی‌ها سمت شهروندان اروپایی است که با برداشته شدن قرنطینه دوباره راهی شرق دور شدند تا تعطیلی‌های تابستانی را در چین بگذرانند.

کد خبر 522729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha