مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان گفت: نخستین عنوان مجرمانه در آمار اطلس جنایی استان گیلان در سال ۹۸، سرقت است.  

سرقت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، احمد آقایی اظهار داشت:  اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از وظایف مهم قوه قضاییه است. همچنین وظیفه دیگر ما در حوزه پیشگیری است و باید از تمام ظرفیت‌ها برای جلوگیری از وقوع جرم استفاده کرد و مجرمان را نیز به جامعه برگردانیم.

وی تصریح کرد: در تحقق جرم دو نهاد یعنی نهادهای تربیتی و نهادهای خدماتی مقصر هستند، زیرا اگر نهادهای تربیتی و نهادهای خدماتی خوب عمل کنند بستری برای انحراف اتفاق نمی‌افتد و نهادهای خدماتی نیز در صورت عملکرد خوب فقر و بیکاری را ریشه‌کن می‌کنند و به‌ندرت جرمی اتفاق می‌افتد.

آقایی عنوان کرد: در سال گذشته ۲۴ هزار و ۱۷۳ فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده که نسبت به سال ۹۷، ۱۰ درصد رشد داشتیم. همچینین ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره پرونده کیفری در استان داشتیم که ۱۱ درصد آن مربوط به سرقت است.

وی تصریح کرد: بیکاری و فقر عامل توجیح‌کننده برای سارقان نیست و چه بسا کسی فقیر باشد، اما کرامت انسانی خود را حفظ می‌کند و به مال دیگران چشم ندارد. بنابراین ضعف نفس و سقوط تقوا نیز سبب بروز سرقت می‌شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری دادگستری کل گیلان خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی نمی‌شد میزان جرایم مربوط به سرقت بالاتر می‌رفت؛ دومین عنوان مجرمانه مربوط به توهین است که در سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۴۴ فقره وارد دادگاه شد و نسبت به سال قبل‌تر ۱۷ درصد روند کاهشی داشت.

آقایی گفت: همچنین  ۴۶ هزار و ۱۶ فقره پرونده خشونت وارد دستگاه قضایی استان شده است و با کارهای مشارکتی که در سال ۹۸ در حوزه معاونت پیشگیری انجام شد ۴۴ درصد آمار مربوطه کاهش داشته است. ۲۱ درصد از مجموع پرونده‌های کیفری را جرایم خشونت‌آمیز تشکیل می‌دهد و خطرناک‌ترین نوع خشونت نیز خشونت فکری است که سبب خشونت رفتاری، گفتاری و کرداری می‌شود.

کد خبر 523959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha