مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. کارگر کف خیابان یا کشاورز هیچ چیزی از مذاکره با آمریکا گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود.

سعید لیلاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، قطعنامه سیاسی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش جانبدارانه و تحت فشار آمریکای گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره ماجرای آرامکو تردیدی باقی نمی‌گذارد که طرف اروپایی و آمریکایی در حال اجرای یک کارزار جدید برای فشار روانی به ایران برای مذاکره و دست‌برداشتن از برخی مولفه‌های قدرتش است. از سوی دیگر بحران کرونا نیز فشارهایی را به اقتصاد ایران {در کنار اقتصاد دنیا} تحمیل کرده است. یک پرسش رایج در این سال‌ها و از جمله در ایام اخیر آن است که آیا مذاکره با آمریکا و اروپا می‌تواند راهی به سوی بهبود اقتصاد ایران داشته باشد یا خیر؟
 
تسنیم با سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره گفتگو کرد. او راجع به تاثیرات جهانی و داخلی کرونا بر اقتصاد و همچنین این پرسش که آیا مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی سودمند است یا خیر؟ نکاتی مطرح کرده است که در ذیل می‌آید:

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما کرونا چه تاثیر عینی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟، با بیان اینکه مدیریت اجرایی کشورمان در مجموع بهتر از بسیاری از کشورها توانست شیوع این بیماری در سطح کشور را کنترل کند، خاطرنشان کرد: این اولین بحران بین‌المللی به معنای واقعی تاریخ بشر است و حتی جنگ جهانی دوم نیز این گونه نبود. چراکه در جنگ جهانی دوم بسیاری از مناطق دنیا اساساً تحت الشعاع این جنگ قرار نگرفتند یا لااقل تاثیر محدود از این جنگ گرفتند.

لیلاز با تاکید بر اینکه شواهدی که از پژوهش محققان علوم پزشکی منتشر شده حاکی از آن است که مسئله کرونا به این زودی‌ها جمع نمی‌شود، گفت: در وهله اول معتقدم این ویروس ما را به عصر مرکانتیلیسم (Mercantilism) یعنی قرون شانزدهم و هفدهم میلادی و عصر دولت‌های ملی و عصر این که پیروزی من شکست شماست برگردانده است که این مسئله بدون شک بزرگترین ضربه‌ای است که تاکنون به پروژه جهانی‌سازی یا همان Globalization وارد شده است. به طوری که همه شواهد نشان می‌دهد اقتصاد کشورهای غربی در مقایسه با اقتصاد کشورهایی، چون ایران آسیب بیشتر دیده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: یافته‌ای که می‌توان از این ماجرا درآورد این است که شواهد اولیه نشان می‌دهد دولت‌ها هر قدر بزرگ‌تر باشند آسیب کرونا به آن‌ها کمتر بوده است که این مسئله به موضوع دولت‌های حداقلی بازمی‌گردد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه ویروس کرونا، به فدرالیسم ضربات بسیار بزرگی وارد کرد، خاطرنشان ساخت: این ویروس نشان داد که اساس بیچارگی رژیم آمریکا، فدرالیسم بودنش است. از آنجا که در ایالات متحده هارترین طبقه سرمایه‌داری که در تاریخ شناخته شده، حاکم است، در این کشور هر چیزی از جمله ویروس کووید ۱۹ به شکل اسکناس دیده می‌شود؛ بنابراین تعجبی ندارد که از نظر کیفیت مواجهه کشورها با کرونا، عملکرد بریتانیا بهتر از آمریکا و به همان نسبت عملکرد فرانسه بهتر از بریتانیا، عملکرد آلمان بهتر از فرانسه، ایران بهتر از آلمان، چین بهتر از ایران و الی آخر باشد.

لیلاز با تاکید بر اینکه چه از لحاظ اقتصادی و چه از منظر ژئوپلتیکی آسیبی که ایران از همه‌گیری ویروس کرونا دیده به مراتب کمتر از بقیه کشورهای دنیا است، تصریح کرد: در عرصه مبارزه با کرونا هر چقدر اقتصادها ادغام‌تر شده بودند و یا اصطلاحاٌ گلوبالیزیشن‌شان بیشتر بوده باشد، بیشتر تحت شعاع کرونا واقع شده و آسیب بیشتری دیده‌اند. بر همین اساس است که اقتصاد ایران که به دلیل فشار وحشتناک تحریم‌ها در ۴۲ سال گذشته و به ویژه دو سال اخیر در انزوای شدید بوده، از نظر اقتصادی متحمل آسیب کمتری به نسبت دیگر کشورهای دنیا شده است.

وی افزود: نکته دوم این است که به واقع کاری که غرب در این سال‌ها با تحریم‌های خود با ایران کرد، همان کار را کرونا با غرب انجام داد؛ بنابراین اگرچه ما از نظر اخلاقی نسبت به این که تعداد زیادی از مردم اروپا و آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند ناراحتیم، ولی به لحاظ ژئوپلیتیک، مقوله کرونا را فرصتی می‌دانیم که به ما یک مهلت تجدید قوا در برابر تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها را داده است.

لیلاز با بیان این که شواهد نشان می‌دهد بیشترین فشار کرونا از نظر اقتصادی بر روی بخش خدمات آمده است، تصریح کرد: در شرایطی که ۸۵ تا ۹۰ درصد اقتصاد کشورهایی، چون آمریکا، آلمان و فرانسه روی بخش خدمات استوار شده، این بخش تنها ۵۴ درصد از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله خود گویای چرایی آسیب کمتر ایران از کرونا به نسبت کشورهای پیشرفته و صنعتی است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های اصلی کرونا برای اقتصاد دنیا این بود که مثلاً تا به حال تصور نمی‌شد روزی برسد که همه هواپیماهای مسافربری دنیا زمین‌گیر شوند و به همین دلیل این اندازه فرودگاه و آشیانه برای آن‌ها تعبیه نشده بود، ولی ناگهان همگی روی زمین نشستند و این در تمام کشورهای جهان منجر به بروز بحران شد. به طور مثال آسیبی که هواپیمایی امارات از زمین‌گیر شدن هواپیماهای خود دید قطعا قابل مقایسه با هواپیمایی هما نیست. همین مسئله برای هواپیمایی لوفتانزا و هواپیماهایی آمریکا نیز قابل تعمیم است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش کشاورزی از کرونا تاثیر چندانی ندیده باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم بخش کشاورزی هنوز ۱۰ درصد GDP یا تولید ناخالص اقتصادی ایران است و این نسبت در آمریکا ممکن است یک تا ۱.۵ درصد باشد، با توجه به برکنار بودن نسبی بخش کشاورزی از بحران کرونا، این موضوع نیز به اقتصاد ایران کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه، تصورم این بود که اگر تا آخر اردیبهشت بتوانیم کرونا را مهار کنیم، این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد GDP ایران را از بین ببرد. اما امروز ارزیابی‌ها بیانگر این است که احتمالاً این میزان به ۶ درصد افزایش یافته است، اما با این حال معتقدم با توجه به بازگشت مراکز تولیدی کشور به وضعیت پیش از محدویت‌های کرونایی، بخش مهمی از این عقب‌ماندگی در تولید در نیمه دوم سال ۹۹ جبران می‌شود.

لیلاز تاکید کرد: معتقدم شرایط بسیار سختی داریم، ولی اگر تا آخر مرداد و شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد و قادر خواهیم بود که از شرایط بحرانی در حوزه اقتصادی به سلامت عبور کنیم. با این حال بر این باورم که باید این مسئله را نیز مورد تاکید قرار داد که کاهش ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور یک عدد بسیار بزرگ به حساب می‌آید؛ به تعبیر دقیق‌تر اگر GDP ایران را ۴ هزار تریلیون تومان -به قیمت جاری- در نظر بگیریم هر یک درصد آن معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین ۲ تا ۴ درصد GDP یعنی حدود ۸۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان.

وی افزود: کل بودجه عمومی دولت امسال ۴۶۰-۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۳ برابر آسیب ناشی از کرونا که به GDP وارد شده است. ولی این عدد که ۲ تا ۴ درصد است را باید با ۸ درصدی که در آمریکا است یا ۲۰ درصدی که در بریتانیا یا ۷-۸ درصدی که در آلمان یا چین است مقایسه کنید.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه در آمریکا اگر به قیمت اسمی حساب کنیم، هر یک درصد یا ۲ درصد رشد اقتصادی آن، معادل کل GDP ایران می‌شود، تأکید کرد: این رقم به قیمت «قدرت برابری خرید» هر ۵ درصد آن است{هر ۵ درصد رشد اقتصادی آمریکا معادل کل GDP ایران است}؛ اگر این اعداد را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به اندازه یک و نیم برابر کل اقتصاد ایران، از اقتصاد آمریکا به خاطر کرونا از بین رفته است. آسیبی که بریتانیا دیده هم وحشتناک است به نوعی که به گفته مسئولان این کشور، بحران اقتصادی که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا به انگلستان تحمیل شد، در صد سال اخیر بی سابقه بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: بحران کرونا در مجموع به لحاظ ژئوپلتیک به نفع ایران تمام شد. چرا که به برخی از بدترین دشمنان یا رقبای ما همچون عربستان آسیب‌های جدی وارد کرد. به طور مثال آسیبی که عربستان از کاهش درآمد نفت از کرونا دید شاید ۲۰ برابر آسیب ایران باشد. به همین واسطه است که بنده احتمال ناآرامی در عربستان را بیشتر از ایران پیش‌بینی می‌کنم. علت این مسئله نیز این است که حکومت عربستان هم‌اکنون در حال مصرف کردن ذخایر خود بوده و به همین واسطه شروع به کاهش یارانه‌ها کرده است. همچنین اقتصاد روسیه به عنوان یکی از رقبای ایران تحت تاثیر همه‌گیری کرونا و موضوع نفت آسیب دیده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به آثار ژئوپلیتیک بحران کرونا بر مقدرات سیاسی حاکم بر کشور گفت: یکی از آثار ژئوپلیتیک کرونا در ایران این است که هرگونه مصالحه با آمریکا را بلاموضوع کرده است؛ به این معنا که علاوه بر اینکه تاکنون از نظر سیاسی مصالحه با آمریکا غلط بود، اما این مسئله از این پس از نظر اقتصادی نیز بی معنی شده است. چراکه حتی اگر با آمریکا مصالحه نیز بکنیم، دیگر بازار نفتی وجود ندارد که بتوانیم در آن نفت خود را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۶ میلیون بشکه نفت از ظرفیت تولید اوپک کم شده و از این تعداد اگر ۵۰۰ هزار آن تلاطم ایجاد می‌کرد قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۰ دلار می‌رسید؛ یعنی ورود ایران به بازار جهانی بسیار دشوار خواهد بود و اگر این ورود اتفاق بیافتد و الآن بتوانید ۲ میلیون بشکه نفت نیز صادر کنیم با بشکه‌ای ۴۰ دلار روی هم ۸۰ میلیون دلار می‌شود که در مجموع سالی ۲۴ تا ۲۵ میلیارد دلار می‌شود. این مسئله در حالی است که در بدترین سال دولت آقای احمدی نژاد، درآمد نفت ایران ۶۵ میلیارد دلار بود و در حالی که بهترین سال دولت آقای روحانی ۳۳ میلیارد دلار بود به واقع وحشتناک است.

لیلاز تاکید کرد: بنابراین اگر فرض کنیم به یک باره وسط توافق هسته‌ای بیافتیم و ۲۴ ساعته محدودیت‌ها برداشته شود نیز باز هم درآمد نفتی ایران به بیش از سالی ۲۵ میلیارد دلار نمی‌رسد که این رقم به راحتی در حوزه‌های دیگر قابل جبران است و بنده یقین دارم عدد واقعی درآمد غیر نفتی‌مان بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا شما معتقدید مذاکره نه تنها با عقل سیاسی نمی‌خواند، بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد؟، تأکید کرد: بنده معتقدم مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. علت اینکه زمزمه‌هایی برای مذاکره مجدد در حال شنیده شده است این است که لوله‌ای که دزدان تا به حال از آن خورده‌اند در حال خالی شدن است. به طور مثال شاید برخی از آن‌هایی که بچه‌هایشان در کانادا هستند، کارت‌های بانکی‌شان بسته شده و پاسپورت‌هایشان در شُرف منقضی شدن است و برخی از آن‌ها به همین واسطه دارند از کوره در می‌روند، ولی کارگر کف خیابان یا کشاورز چیزی گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود.

لیلاز در عین حال با بیان اینکه من هیچگاه مخالف یک مصالحه شرافتمندانه نبوده‌ام و این گونه نیست که اساساً با هر گونه مصالحه‌ای مخالف باشم، گفت: ایالات متحده باید به برجام بازگردد و ما باید مطالبه خسارت کنیم. اگر موفق شویم از نظر دیپلماتیک عاقلانه رفتار کنیم آمریکایی‌ها بیشتر از این ضربه‌ای که به ما زدند قادر نخواهند بود بزنند. مشکلات اقتصاد ایران اساساً متعلق به خودش است و کرونا بار دیگر این واقعیت را نشان داد.

کد خبر 524099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بسیجی SE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    108 4
    منتظر هستید ترامپ رای نیاورد
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    116 7
    بله هر چی شما بفرمائید ، صحیح . فقط بیزحمت یک تزی هم برای حل مشکلات اقتصادی داخلی ارائه بفرمائید .
    • ایذانی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      54 2
      ما بهترین دوست برای آمریکا هستیم. چون دلارشو به بالاترین قیمت میخریم،و نفت و کالاهای دیگه رو به نازلترین قیمت میفروشیم،
  • مذهبی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    برای اونهایی که وصل به کر هستند و از بدبختی مردم خبر ندارند مسلما جنگ با دنیا چیز بدی هم نیست . شعا رهای تند هم کاسبیشون را رونق میده .
    • ا IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      15 0
      آفرین
  • عباس IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    92 21
    از این اصلاح طلبها جز وعده چیز دیگری نمی شود انتظار داشت. بعدش هم که موقع وعده می شود میگن ایجور شد که نشد و یا هزار بهانه دیگر .
  • Ghasem IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    106 7
    با دلار بیست و چند هزار تومن تا شهریور؟؟؟؟؟؟
    • حمید US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      69 8
      شهریور 30 هزار تومن کف بازار
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    چرا مذاکره با آمریکا هیچ چیز را عوض نمیکنه؟ آیا تحریمها برداشته نمیشود؟ آیا بازار صادرات و واردات رونق نمیگیرد؟ آیا سرمایه گذاران در تولید به ایران سرازیر نمیشن؟ آیا اشتغال جوانان بیشتر نمیشود؟ آیا پاسپورت و پول ایرانی ارزش پیدا نمیکند؟ آیا تولیدات و واردات کشور از انحصاری بیرون نمیرود؟
    • خلیج پارس iran IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      41 90
      آیا مذاکرات با آمریکا درباره اتمی همان برجام ثمره و نتیجه ای داشت ؟ اگر نتیجه نداشت پس هر چقدر هم با آمریکا مذاکره کنیم هیچ سودی عاید کشور ما ایران نخواهد شد
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    80 20
    واردات ازاد بشه خیلی به نفع دولت است بعدا مجبور بشه قاچاق واردات کنه
    • ایران IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      55 16
      مگر در سال 92 که توافق شد دلار چقدر اومد پایین؟ در حدود 500 تومن مشکلات اقتصاد ایران بیشتر ساختاریه و دلال بازی مگر امسال این همه بارندگی و تولید میوه نداشتیم صادرات هم که این 2 ماهه تقریبا قطع بوده پس چرا قیمت میوه اینقدر بالاست ؟ کارهایی که کشور های دیگه در اقتصادشون کردند تازه ایران اونم به لطف اجبار تحریمها تازه می خواد انجام بده مثل مالیات بر واحد ها و زمین های خالی که در دنیا خیلی وقته انجام میشه ببین دلال ها قیمت خونه را به کجا رسوندن. و بسیاری از این دست موارد
    • omid IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      39 81
      به نظرتون آمریکا مذاکره سرش میشه فقط تو خونشون نامردیه به نظرم نباید امثال ترامپ رو آدم حساب کنی حیوون شعورداره وفا داره ولی اینا ندارن
    • علی رجال از گنبد کاووس IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      15 69
      خب همه چیزی که شما میگید درست اشتغال صادرات واردات پاسپورت با ارزش وووووو ..... ولی هیچ سودی به ما مردم ندارد باز هم همون آش وهمون کووووووزه....
  • مسعودی SE ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    33 15
    خودتان چی فکر میکنید؟
    • جواد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      54 11
      دوست عزیز میوه گرون نیس دلال گرونش کرده صادرم نشه با همینه فقط کشاورز بدبخت شده
  • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    68 6
    بالاخره ما نفهمیدیم تحریم نعمت است یا نقمت.
  • سعید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    52 44
    اگر مذاکره هم کنیم و به نتیجه برسد ترامپ چیزی به ایران نمی دهد همانطور که کره شمالی را سر کار گذشت کسی که اینقدر وقیح است که میگوید چرا اوباما چند میلیون دلار پول نقد به ایران داده است انگار از پول آمریکا بوده که به ایران داده، پول خود ایران بوده که به ناحق بلوکه کرده بودند و سودش را هم می خوردند و بدون پرداخت هیچ سود و خسارتی به ایران پس دادند؛ خدایا تو خودت وعده دادی که ظلم پایدار نخواهد ماند خودت شر این ظالمان را از دنیا و ایران بردار و به ایران مظلوم و عزیز عزت و سربلندی بده. انشاءا... به زودی
    • رضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      142 8
      اول دعا کن فساد داخل کشور خودمان ریشه کن بشه بعد برو سراغ امریکا
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      57 2
      شر خو د ما هستیم .کخ ازخود درخت است
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    83 7
    اینا بلدن پنبه خودشونو بزنن به ملت کاری ندارن این همه تغییر ناصحیح غذایی روش زندگی پوشاک کشاورزی دام پروری نان سمی با اسید فولیک آب فاضلاب وایتکس شده ودرخت کاج مضر نمک یدار شیمیایی این همه برای ملت که مرض وضعیف بشن وهوش شون کم بشه دیگه چی میخایین
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    82 3
    بزار روی سایت مردم نظر بدن آری یا خیر
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    57 7
    چهل ساله شما درست می گویید مهم این که ایران آمریکا را به زانو ور آورده ومشکلات اقتصادی و تورم و بیکاری وفاسد در درون کاخ سفید بیداد میکنه اگر تا شهریور ما استقامت بکنیم آمریکا نابود میشود
  • ناشناس IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    68 6
    جمهوری اسلامی باید یکباربرای همیشه تکلیفش رابا آمریکاه روشن کند.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      105 1
      آنوقت تقصیرها را گردن کی بندازیم!؟/نه برادر بدون دشمن نمی شود!
  • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    84 11
    دو سال پیش : اگه تا پایان سال دوام بیاریم مشکلات حل میشود . سال قبل : اگه تا نیمه سال و بعد اگه تا آخر سال دوام بیاوریم دنیا را شکست می دهیم و به دره سلامت میرسیم . امسال : اگه تا پایان شهریور دوام بیاریم ..... . و سالهای سال همچنان اگر.... . جناب : کی گفته شما دوام نمیارین ؟ هر کی گفته غلط کرده . 7 سال هر روز دروغ کم نبوده ؟
  • سیاوش IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    86 3
    شعر شعر شعر شعر شعر شعر
  • DE ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    64 1
    تا وقتی که فساد و رانت وجود دارد حتی از توافق مجدد ایران و آمریکا چیزی نصیب ملت نخواهد شد.
  • ابی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    58 6
    باترامپ مذاکره کنن بایدن پیروز میشه و اگه مذاکره نکنند ترامپ رئس جمهور میشه شک نکنید
  • مجید IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    25 67
    لطفا همه برید عقب نه مجلس. نه دولت. نه دیگران عرضه ندارند خود آقا هر چی بگن درسته بقیه تعطیل. پس تا آقا نگفته کسی حرف نزنه.
  • سلام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    24 60
    ما داریم تحمل میکنیم
  • حیدر IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    69 2
    شما به عنوان یک ایرانی چه مشکلی توی زندگی تون در حال حاضر دارید؟؟؟ بله عزیزم درسته هیچ مشکلی ندارید .بیکاری بی پولی بی دارویی بی خانمانی و . و .و فقط مشکل مردمه مشکل شما نیست.پس مذاکره با آمریکا و چین و روسیه ووووو معلومه دردی رو دوا نمی کنه چون شما دردی ندارید که بخواهد دوا بشه . .
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    77 2
    تو انگار هیچی نمی خری واسه خونت همه چی خودش مهیا میشه اگه دستت توجیبت بره هرروز میفهمی گرونی دلار یعنی چه
  • DE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    44 5
    لیلاز راست میگه که در مقابل کشورهای دیگه ایران کمترین ضرر را متحمل شد زیرا ایران وصل به بانکهای جهانی نیست ولی ایشان نشان دادند که در تاریخ طبهر دارند.
  • مدهبی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    23 37
    الان مشکل ایران اصلاح طلبهاهستنداینهارابزارندکناربه والله مشکل گرانی مشکل دلارمشکل خودروهمشون خودبخودحل میشه
  • من IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    18 64
    اقای لیلازبیست ساله باتفکرات شما وهمپالگیهات که از سیاستمملکت به این روز رسیده فقط کف باکفایت امام خامنه ای وتدبیر ایشان میتواند ایران را نجات دهد جانم فدای سیدعلی
  • علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    12 34
    اینها حرف هست مذاکره کنید به این مسئله گوش ندهید الان ترامپ میشه ازش استفاده برو تا انتخابات از ش بهر ببریم
  • ناشناس IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    67 6
    آقای اقتصاددان شمامشکلی که نداریدحتماتاصدسال آینده هم دوام میاریدماداریم ذره ذره میمیریم اگه شمااقتصاددان بودی طی این سالهابمسئولین ومقامات راهکارمیدادیدتاباین روزنیفتیم
  • اسماعیل IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    73 0
    مشکل ماتحریم نیست،مشکل مابودونبودترامپ نیست، مشکل ماجیبهای گشادی هست که تومملکت فراوونه ودارن ریشه ی مملکت ومیسوزونن، مگه چقدراین کشوربی نوا پول داره که میلیونهادلارهرسال دارن اختلاس میکنند، بخدااگه این دزداروجمع کنن، همه چی حل میشه...
  • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    56 4
    قطعاً آمریکا و ترامپ و... دلشان به حال ما نمی سوزد و بدنبال منافع خودشانند اما اگر مذاکره کننده واقعا مذاکر کننده قابل و حرفه ای باشد و اهل سیاست خنده نباشد در این شرایط حساس ترامپ و وضعیت آمریکاخوب میتواند امتیاز بگیرد .
  • مدرن IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    37 7
    شما و امسال شما با وام چندین میلیاردی نهایتأ 4%دلار خریدی دوست داری همش بره بالا 90%جامعه دارن زیر فشار تحریم‌ها نابود میشن حتما باید تا 40 هزار تومان بره بالا . همون موقعی که دلار 3600 بود و شروع کرد به بالا رفتن تا همین الانش داره میگه بیاید مذاکره از اون موقع که نرفتید تا الان چه چیزی برای ملت بهتر شده؟؟؟
  • رضا IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    53 0
    کارشناسان آبکی چون جناب لیلاز بوده اند که دلار 7 تومان شده 20000 هزار تومان
  • جاوید جعفری IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    54 0
    خبر نداری مردم تو چه بدبختی دارند زندگی میکنند تو آنوقت نشتی خط نشان میکشی
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    67 7
    تازمانیکه نتوانیم بادنیارابطه وتعامل داشته باشیم بعدازشهریورهم همین اوضاع بلکه بدترخواهدبود
  • پروین IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    53 5
    بله با بدبختی مردم دوام اوردن کاری نداره در این مدت هم بقیه رو جارو بکشید خیلی خوبه
  • محسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    43 1
    منم ماهی ده دوازده میلیون گیرن میومد بدون سگ دو وسط خیابون، این حرف ها رو رو سر هم میکردم، چطور سه سال پیش دلار درست بود مسکن درست بود و....
  • بیژن IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    42 12
    میگن مار گزیده دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه. اما چرا ایران بارها که مورد گزند شیطان بزرگ بوده از گزند چندباره تجربه اش را استفاده نمیکند مشخص است زیرا عده ای ازاین گزش سود می‌برند
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    57 9
    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا !!! لیلاز جون زور الکی نزن میزان مشارکت مردم تو انتخابات مجلس همه چیز رو نشون داد منتظر ۱۴۰۰ باش
  • پاپک آذری iran IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    21 26
    مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه و ثمره ای نخواهد داشت ! آلزایمر فراموشی نداریم که ! هم میهنم اگر عشق و مهری به میهن و آینده فرزندان خود دارید مذاکره ممنوع ! آزموده رو آزمودن خطاست ...
  • ف NL ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    42 8
    نفسش از جای گرم درمیاد قربونش برم توو ایران اینقدر دزد هست مثل قاضی منصوری وخیلیهای دیگه که هیچی نصیب آمریکا نمیشه
  • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    46 1
    سلام شما که حقوق میلیون سر جاشه دوام میاری تا هر زمانی تحریم بیشتری به ایران نازل بشه مردم تا که با وعده های تو خالی شما صبر کنن وقتی ترامپ میگه منتظر نمانید اگه در دوره دوم رای بیارم تحریم های سنگین تری میکنم بعد اونجا شما ساکتین میای مثه الان حرفی بزنی
  • محمد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    61 2
    اقا محترم که نمیدونم سوادت رو از کدوم مکتب خونه گرفتی داری چی روبا چی مقایسه میکنی ؟ بعد از چهل سال و اندی تازه مردم رو به شهریور امید میدی!؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    53 0
    دیگر به هیچ کدام نمیتوان دل خوش کرد چه اصلاح طلب چه اصول گرا.هردو یکی اند ولی در دو نقش بازی میکنند وعمریست ما را بازی داده اند
  • رحمت IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    38 0
    مگه تو سختی کشیدی که اینطوری میگی
  • محمود IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    13 9
    شاه بیت نظر ایشان: زمزمه مذاکره کسانی دارند که فرزندان مقیم خارج دارند واحیانا دو تابعیتی هستند. در کل تحلیل ایشان درست به نظر می رسد.
  • فرا FR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    43 2
    جناب لیلاز محترم برای شما و امثال حضرتعالی و خانواده شما شهریور امسال که هیچ!! ۱۰۰ تا شهریور دیگر هم که بیاید دوام میاورید چون هم خودتان هم خانواده و زن و بچه تان هم پول دارید هم کار آنهم از نوع فوق عالی آن ولی من وامثال من که برای یک روز دیگر آه در بساط نداریم شهریور که هیچ! تا آخرهفته هم شک داریم با درآمد و کار نداشته بتوانیم سر کنیم ، شما و دولتمردان مثلا محترم ! موقع تصمیم گیری ماها را در نظر بگیرید و صحبت کنید! وقتی میگویی تحریم و... به ما اثری ندارد بی راه نمی فرمایید، ولی منظورتان از ما ، خودتان است ! ما ی امثال من نفسمان هم بند آمده لطفا شعارها و نسخه هایی که میدهید از طرف خودتان باشد و برای امثال ما تجویز نکنید .
  • علی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    12 12
    با سلام همشهری عزیز غربی پرستی شما برای همه ثابت شداست. واقعا براتون متاسفم
  • حسین IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    9 55
    قبلا فکر میکردم حافظه تاریخی مردم کوتاهه... الان میبینم اصن یه عده نه حافظه تاریخی دارن نه یه نمه عقل و درک.. اونایی که نوشتن بریم با آمریکا و اروپا باز مذاکره کنیم... برجام که همین دیروز پریروز اتفاق افتاد... چه زود یادتون رفت... هسته ای رو گرفتن و جاسوسی هاشونو کردن و وقتی فهمیدن کدوم نقطه ما آسیب پذیرتره از همونجا ضربه زدند... یه دونه از وعده هاشونم عمل نکردن... ینی صد رحمت به مردم کوفه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 16
    اقای لیلاز ، تو خوبی
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    32 1
    این که اقتصاد ما به حال روز فلاکت بار افتاده کمی از ان بخاطرتحریم است اما بیشتر دلیلش دزدی اختلاس رانتخواری حقوقهای نجومی و هزاران چیز دیگر است که گردن تحریم می اندازند تا سر پوشی بر کارهیشان باشد
  • جانباز FR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    57 0
    تا شهریور که هیچ تا ده سال بعد هم هیچ اصول گرا واصلاح طلب عاشق قدرت مشکل ما آمریکا نیست بی درایتی برخی مسولان است
  • رضایت IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    36 1
    نمیدونم این متفکرین یهو از کجاشون این تزها رو از کجاشون در میارن!؟مذاکره چه ایرادی داره؟کی گفته مذاکره باعث ایجادی دزدی و خطر میشه؟کدوم عقل کلی گفته اصلا مذاکره نشانه ضعفه؟!تا مذاکره نکنیم که چیزی حل نمیشه. جالبه نود درصد مردم آمریکا اصلا از ایران خبر ندارن
  • DE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    47 0
    همه چیزهایی که گفته شد حالا به فرض خوب ولی چه منطقی پشت این قضیه است که وضع بعد از شهریور تغییر خواهد کرد این هم موضوع جالبی است که اصلا اشاره ای نشد!
  • جبارزاده DE ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    15 1
    باسلام اقای لیلاز میخوای چی بشه بااین قیمت دلار وسکه که تمامی اجناس بصورت مستقیم ویا غیرمستقیم بستگی به اون دارد می بینی چگونه سربه فلک کشیده ویاقیمت اپارتمان واجاره وحتی مایحتاج زندگی من نمیدونم منظورت سیل است یازلزله شما خوب مقایسه گردی کشورمان را با کشورهای توسعه یافته ولی یه سوال ایا اونا هم بااین تورم لجام گسیخته دست پنجه نرم میکنندیادت است دربازی جام جهانی ایران واسترالیا سرمربی تیم ملی چی گفت برید هرکاری دوس دارید بکنید الان وضعیت اقتصادی ما فکرکنم این طور شده مهار ازدست دررفته
  • محمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 17
    مذاکره باامریکادوریال ارزش نداره مثل برجام..... بابابیخیال این حرفهادیگه...
  • مهدی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    10 16
    چرا فک میکنید توافق بشه همه چی گل و بلبل میشه اینا زبان زور حالیشون میشه یه مشت کودن ن البته ک تحریم دکانی شده به کام بعضیا باید باید خودمون اصلاح بشیم تک تک مون ظلمی دیدیم دزدی دیدیم تذکر بدیم یااعلام کنیم نه اینکه حق سکوت بگیریم یام بی تفاوت باید ازپایه درست کرد نگاهمون به داخل کشورباشه ن بیرون تمام
  • جانبازجنگ جهانی تحمیلی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    7 20
    مذاکره باآمریکادرزیرچترولایت غیرممکن است. مرگ راترجیح میدهیم.
  • ایرانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    4 35
    باجنگ جهانی موافقم. جنگ کفر با اسلام... جنگ حق وباطل... و...
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    11 10
    مذاکره وبرداشته شدن تحریمها در صورتی مثمر ثمر است که جلو انواع فسادها از جمله فساد اقتصادی گرفته شود در غیر این صورت برای اقشار ضعیف وحتی متوسط هیچ گونه تاثیری ندارد
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    22 2
    مذاکر با آمریکا باعث میشود از استعمار انگلیس و روسیه و چین خلاص بشویم واین برای استعمار گران فعلی مورد قبول نیست
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 9
    خیر. مذاکره نکنیم. بازی داده میشیم دوباره
  • موسوی IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    16 7
    شما که شکمتون سیره اینا نگید چی بگید
  • NL ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    3 3
    ترامپ در عرصه داخلي آمريكا رو به ضعفه بهتره از اين موقعيت استفاده كرده ازش به نفع خودمون امتياز بگيريم اينجاست كه ديپلماسي هوشمند و زيركانه به كار مياد
  • Hadi IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    16 0
    اتفاق اقتاده سری به قشرمحروم بزن ببین
  • Reza IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    11 0
    چندسال ما ساختیم با امریکا هراسی،چندسالی هم شما بسازین از امریکا نهراسی،بهترنیست
  • حسین IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    17 1
    بله معلومه برا شماها مشکلی نداره جیبتون پر پول غمی ندارین نمیفهمین گرونی چی هست تورم چیه شماها ادامه خوابتون رو برین
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 0
    آهان تازه امروز متوجه شدم که دلیل و منطق لیلاز در رابطه با اینکه تا شهریور باید تحمل کنیم بعدش مشکل رفع خواهد شد این بوده که همتی امروز گفته که مرداد ماه ارزهای زیادی بابت صادرات وارد ایران خواهد شد حالا تا چه حد صحت داشته باشه الله اعلم!!!!! تازه لیلاز یک ماه هم آوانس داده عجب تحلیلی و پیش گویی!!!!
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    5 2
    تا کی باید اینهمه تورم و فشار اقتصادی را تحمل کنیم؟ 1سال، 2 سال، 10 سال، 20 سال
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    0 2
    من نمی دانم حتی به مرده آمریکا امید دارید ولی به خدا امید ندارید. با با دیگه آمریکا پرستی بسه. همون آمریکایی که به مردم خودش رحم نکرد.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    6 0
    لعنت نفرین بر کسانی که غم سختی رنج مردم برایشان اهمیتی نداره و فقط به فکر منافع خود هستند
  • .... IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
    3 0
    بابا بس کن اینقدر زیر سرت جمع کردی که ده سال هم اینجوری باشع دووم میاری مثل من به نون شبت محتاج باشی این حرف ها رو هیچ وقت نمیزنی جمع کن بساتتو اه اه اه