سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: همه جا سفید شده است. برف نباریده؛ این باران خاکستر است که همه جا را سفید کرده است.

چندی پیش آتش‌فشان «چایتن» در جنوب کشور شیلی، پس از حدود دوهزار سال خاموشی، بیدار شد و زندگی ساکنان منطقه وسیعی  را مختل کرد.

عکس ها از هفته نامه اشترن

   فعالیت دوباره این آتش‌فشان خاموش، دانشمندان و مردم منطقه را شوکه کرد و باعث شد ابری تیره آسمان منطقه را بپوشاند، بارانی از خاکستر به زمین ببارد و آب‌های منطقه آلوده شود.

   شدت خروج خاکستر به قدری بود که پس از دو، سه روز  اهالی شهر «باربلوچ» در فاصله هزار و ششصدکیلومتری جنوب غرب بوئنوس‌‌آیرس آرژانتین هم با بارانی از خاکستر غافلگیر شدند.

   شیلی یکی از کشورهای پر آتش‌فشان جهان است که حدود 100 آتش‌فشان فعال دارد و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که حدود 20 کوه آتش‌فشان‌ آماده فوران هستند و احتمالا  همزمان با هم فوران می‌کنند.مسئولان شیلیایی دستور تخلیه کامل منطقه را تا شعاع 50 کیلومتری داده‌اند و ساکنان بقیه مناطق هم باید از ماسک ایمنی استفاده کنند و از آب منطقه ننوشند.

   شهر «چایتن»، نزدیک‌ترین شهر به کوه با بیش از 4 هزار سکنه، کاملاً خالی شده است. گروه‌های حمایت از حیوانات نگران جان حیواناتی هستند که در منطقه جا مانده‌اند و به جای امن برده نشده‌اند.

   به احتمال زیاد سرنوشت شهر چایتن، در صورت تداوم خروج گازهای سمی و بارش خاکستر، مانند شهر پمپئی ایتالیا خواهد شد.

   یک آتش‌فشان‌شناس آمریکایی که از سال‌ها پیش‌ روی این آتش‌فشان تحقیق می‌کرده، در باره فعالیت این آتش‌فشان می‌گوید: «این نخستین فورانی است که برای مدت چند روز ادامه داشته است و به احتمال زیاد شهرهای اطراف آتش‌فشان، مثل شهر پمپئی ایتالیا زیر خاکستر دفن خواهند شد.»

   داستان شهر پمپئی مربوط به سال 79 بعد از میلاد است. در آن سال وقتی کوه وزوو، در جنوب ایتالیا، شروع به فعالیت آتش‌فشانی کرد، بارانی از خاکستر و مواد مذاب روی شهر پمپئی بارید و پس از چند روز این شهر به‌طور کامل در زیر خاکستر مدفون شد.

   امروز بقایای این شهر که از زیر خاک خارج شده، محلی برای بازدید جهانگردان است.

کد خبر 52410

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز