سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از اجرای طبقه‌بندی بازار در معاملات چهارشنبه یا حداکثر شنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، علی‌رحمانی ضمن اعلام این خبر افزود: موضوع طبقه‌بندی بازار در نشست روز شنبه ۲۸ ‌اردیبهشت، در هیأت پذیرش به تصویب رسید و این طرح از چهارشنبه یا شنبه اجرا خواهد شد.

وی درباره حضور شرکت‌های تابلوی چهارم یا تابلوی غیررسمی در بین شرکت‌های طبقه‌بندی شده گفت: پیشنهاد ما این است که شرکت‌های تابلوی چهارم حذف شوند و هر شرکتی که شرایط حضور در بورس را دارد دوباره درخواست خود را برای پذیرش در بورس ارائه کند.

رحمانی تأکید کرد: در حال حاضر یک ماه به این شرکت‌ها فرصت داده شده تا پس از آن در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. بر اساس طرح طبقه‌بندی بازار از این پس شرکت‌های بورس بر اساس معیارهای جدیدی در ۲ بازار اول و دوم طبقه‌بندی می‌شوند که بازار اول خود دارای ۲ تابلو است.

سهامداران از این طرح با الگوبرداری از مسابقات ورزشی به لیگ برتر و دسته یک یاد می‌کنند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار همچنین در پاسخ به این پرسش که بحث تعریف شاخص جدید برای بورس تهران به کجا انجامید، گفت: شاخص‌‌های کنونی همچنان ارائه خواهند شد اما در آینده شاخص‌های جدیدی برای بورس تعریف خواهد شد.

وی درباره تعریف شاخصی که بر اساس سهام شناور آزاد بازار محاسبه می‌شود تصریح کرد: این شاخص همزمان با راه‌اندازی نرم‌افزار جدید بورس تهران (آتوس) اجرایی خواهد شد.

شرکت بورس اوراق بهادار از مدت‌ها پیش درصدد است شاخص جدیدی را برای بازار تعریف کند؛ بر همین اساس سال گذشته شاخص جدیدی را که بر اساس سهام شناور آزاد بازار محاسبه می‌شود طراحی و به صورت آزمایشی و غیررسمی محاسبه کرد.

کارشناسان از مدت‌ها پیش نحوه محاسبه شاخص‌های کنونی بورس را مورد نقد قرار داده بودند و اعتقاد داشتند شاخص‌های کنونی نمی‌توانند به‌خوبی بیانگر فعل و انفعالات بازار باشند؛ به همین دلیل مدیران بورس تهران شاخص جدیدی را تعریف کردند که بر اساس میزان سهام شناور آزاد بازار محاسبه می‌شود.

تصویب شاخص‌های جدید

۳ ‌دستورالعمل نحوه تغییر شاخص‌های بورس یا تعریف شاخص‌های جدید تصویب شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، روز دوشنبه، ۳۰ ‌اردیبهشت‌ماه، جلسه شورای‌عالی بورس با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در این نشست، دستورالعمل نحوه تغییر شاخص‌های جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب شورا رسید.

کد خبر 52487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز