چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران در دیدار با ۱۳۰ نفر از نمایندگان مجلس هفتم، آنها را از روند پیشروی ساخت برج میلاد مطلع کرد.

این نشست که با سخنرانی خوش‌چهره، رییس فراکسیون مدیریت شهری آغاز شد، با سخنان چهار نماینده دیگر ادامه یافت.

فراکسیون مدیریت شهری
خوش‌چهره، رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس هفتم که پیش از همه باب سخن را آغاز و قبل از همه، ‌نشست را ترک کرد ضمن قدردانی از تلاش‌های شهردار تهران، گفت: در حال حاضر شکاف عمیقی بین وضعیت مطلوب شهرها، با آنچه هست، وجود دارد و شاهد رشد غیرطبیعی و بروز پدیده نامیمون شهرنشینی شتابان هستیم.

به گزارش ایسنا، وی به آمارهای شهرنشینی در سال 1334 اشاره کرد و یادآور شد: در این سال، جمعیت شهرنشین، 25 درصد و جمعیت روستانشین 75 درصد بود و در سال 85 این نسبت کاملا برعکس شد.

خوش‌چهره از این که ساختمان‌ها، این گونه در شهرها، بدون تناسب سرانه آموزشی، بهداشتی و رفاهی پراکنده شده و شاهد آشفتگی کاربری‌ها در مقیاس شهری هستیم، ابراز تاسف و تصریح کرد که وضعیت ترافیک، حمل‌ونقل و سیما و منظر شهر با نقطه مطلوب فاصله دارد و سرانه تجاری در شهر تهران از هر سرانه دیگری بیشتر است، اما با این همه، نقاط قوت بسیاری را هم شاهد هستیم.

رییس فراکسیون مدیریت شهری که چندی دیگر کرسی نمایندگی مجلس را ترک خواهد کرد، به دوره فعالیت خود در شهرداری تهران اشاره و اعلام کرد: در دوره شهردار سابق تهران و شهردار فعلی اقدامات خوب ناشی از مدیریت توانمند شهری صورت گرفت.

به اعتقاد خوش‌چهره، نمره دادن به مدیریت، کار درستی نیست و در شرایط بحرانی و به هم ریخته شهر تهران، فقط باید وجدان و انصاف را قاضی کرد و مد نظر قرار داد و باید از مدیریت‌ها قدردانی کرد.

وی به پیشینه تشکیل فراکسیون مدیریت شهری هم اشاره و اضافه کرد: فراکسیون مدیریت شهری، در فضای آلوده سیاسی تشکیل شد ولی هماهنگی مطلوبی بین این فراکسیون و شهرداری‌ها به وجود آمد.

خوش‌چهره این فراکسیون را یکی از قوی‌ترین و پر استقبال‌ترین فراکسیون‌های مجلس بیان کرد و توضیح داد: این فراکسیون در یک سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی در عین حال تاکید کرد که بسیاری از مشکلات شهر تهران ناشی از کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری در آن است و اظهار کرد: ضرورت تشکیل فراکسیون شهری یا جریان تخصصی مدیریت شهری در همین راستا بوده است.

رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس هفتم، خاطرنشان کرد: عمر مجلس هفتم کفاف نداد که این فراکسیون به یک کمیسیون تبدیل شود، اما ضرورت آن کاملا احساس می‌شود و این امر به نفع منافع ملی است.

دوری از درخواست سیاسی

در ادامه این جلسه، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله مظفر، رییس مجمع نمایندگان شهر تهران، آقایی ــ رییس کمیسیون عمران و عبداللهی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم نیز اظهاراتی را در مورد عملکرد قالیباف و همکاری مجلس و شهرداری تهران و نتایج مطلوب این همکاری داشته و از شهردار پایتخت قدردانی کردند.

مظفر در سخنان خود تاکید کرد که شهرداری تهران در قبال همه همکاری که با مجلس داشت، با وجود همه امکانی که در اختیار مجلس نیز قرار داد، هیچ درخواست سیاسی، ارتباط یا پیغامی نداشت.

وی یادآورشد: در نتیجه تعامل خوب شهردار تهران در زمینه تبصره 13،‌ اقدامات در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل ریلی نیز به خوبی انجام شد.

مظفر عنوان کرد: در حال حاضر در حمل و نقل ریلی روزانه 2/1 میلیون مسافر و سالانه 420 میلیون مسافر جابجا می‌شوند و در حمل و نقل درون شهری، روزانه 4 میلیون و سالانه یک میلیارد و 200 میلیون مسافر با اتوبوس جابجا می‌شوند.

همچنین آقایی ــ رییس کمیسیون عمران مجلس هفتم ــ زمان‌بندی دقیق و اجرای به موقع پروژه‌های پایتخت را از جمله نمودهای موفقیت شهرداری تهران بیان و ابراز کرد: پروژه‌هایی که 10 سال طول بکشند و از صرفه اقتصادی بیفتند، برای ما ارزشی ندارند.

وی یادآورشد: مجلس هفتم اقدامات خوبی برای نظم‌دهی به پروژه‌های عمران شهری و روستایی داشت و توانست اعتبارات خوبی را در بخش عمران درون و برون شهری اختصاص دهد.

هزینه کم و کارایی بالا در شهرداری تهران
عبداللهی، نماینده دور هفتم و دور هشتم مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای صحبت‌های خود، قالیباف را جزء مدیران خوبی دانست که با هزینه کمتر و کارایی بیشتر شهر تهران را اداره کرده است.

وی اضافه کرد: مجلس هفتم نیز با شهرداری تهران و کل شهرداری‌ها، ارتباط خوبی برقرار کرد، بودجه‌های خوبی را نیز اختصاص داد و اعتبارات پایداری را مصوب کرد که امیدواریم در مجلس هشتم نیز این روند، ادامه پیدا کند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز پس از استماع سخنان نمایندگان مجلس، پشت تریبون قرار گرفت ضمن قدردانی از تلاش، همکاری و توجه خوب مجلس به مسائل شهری و ارتباط سازنده نمایندگان با شهرداری‌ها، ابتدا از تمرین برای تحقق مدیریت واحد شهری و تعامل سازنده مدیران حرف زد و اهمیت این موضوع را یادآور شد.

وی با اشاره به سابقه 150 ساله مدیریت واحد شهری در کشورهای دیگر اظهار کرد: تحقق مدیریت واحد شهری در واگذاری 23 وظیفه دولت به شهرداری‌ها خلاصه نمی‌شود.

قالیباف گفت: احساس من این است که دولت و مجلس باید به موضوعات کلان کشور بپردازند و ارائه خدمات به شهروندان را به مدیریت شهری بسپارند تا گام‌های جدی را در راستای این مهم بردارند.

وی با اشاره به توجه مجلس هفتم به موضوعات شهری و مسایل شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: هر چند که تشکیل فراکسیون مدیریت شهری دیر اتفاق افتاد، ولی در همین فاصله کوتاه، کارهای با خیر و برکتی انجام شد و ناگفته هم نماند که توقع ما از این فراکسیون، بیشتر بود.

شهردار تهران به برخی اقدامات مجلس هفتم اشاره و قانون تبصره 13 و قانون مالیات بر ارزش افزوده را از جمله آنها برشمرد و بیان کرد: درحالیکه شهرداری‌ها سالها از حساب ذخیره ارزی محروم بودند، به برکت مجلس هفتم، در آن شریک شدند و امکان بهره‌برداری یافتند.

قالیباف همچنین از اقدامات مجلس در تخصیص اعتبار مناسب به قطارهای شهری قدرانی کرد.

وی در آستانه فرا رسیدن سالروز فتح خرمشهر، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرایط نامناسب شهری در خرمشهر اشاره کرد و گفت: شرایط خرمشهر در شان این شهر نیست؛ چرا که این شهر نماد رشادتهای ملت ایران است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شهرداری تهران جزو معدود دستگاه‌هایی بود که به جای تبلیغات برای سوم خرداد، پول آن را برای رفع مشکل آب در مدارس این شهر اختصاص داد.

وی اعلام کرد: شهرداری تهران این اقدام را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری انجام داد و این امر، هیچ مغایرتی با مسوولیت‌های دولت ندارد. همچنین این کمک با کسب مجوز از شورای شهر تهران بود؛ چرا که شهردار در موارد خاصی می‌تواند پول شهر تهران را برای شهر دیگری اختصاص دهد و به همان دلیل که در کمک به شهر بم حاضر شدیم، خرمشهر را نیز مورد توجه قرار دادیم.

بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران نیز که در این نشست به عنوان حضوری کوتاه داشت، در سخنانی خطاب به نمایندگان مجلس حاضر گفت: ما می‌دانیم و شما هم می‌دانید که شوراها هیچ خیری از فراکسیون مدیریت شهری ندیدند اگرچه این فراکسیون دیر تشکیل شد.

کد خبر 52611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز