مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

آنژیوگرافی آزمایشی است که در آن با استفاده از اشعه ایکس از عروق خونی تصویر برداری می شود. پزشکان اغلب با کمک این آزمایش می توانند بیماری های مختلف قلب، مغز، دست و پا را تشخیص دهند.

image-20200704130904-1.jpeg

آنژیوگرافی چیست؟

علاوه بر این، آنژیوگرافی می تواند به پزشکان در تشخیص ناهنجاری های عروقی از جمله ضعف عروق، رسوب پلاک یا تشکیل لخته های خونی کمک کند. در این مقاله علت به کار گیری آنژیوگرافی، نحوه انجام، خطرات و عوارض جانبی آنژیوگرافی بیان می شود.

پزشک برای انجام آنژیوگرافی یک لوله بلند و نازک به نام کاتتر را به شریانی در بازو، کشاله ران یا ناحیه بالایی ران وارد می کند. سپس رنگی مخصوص (ماده حاجب) به کاتتر تزریق شده و با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از عروق خونی گرفته می شود. ماده حاجب، عروق خونی را در تصاویر اشعه ایکس نمایان تر می کند.

کاربرد آنژیوگرافی

به گفته دکتر سعید یزدانخواه فوق تخصص قلب و عروق (https://dryazdankhah.com/ ) می توان در موارد زیر انجام آنژیوگرافی را تجویز کند:

-بروز علائم تنگی یا انسداد شریان: از جمله این علائم می توان به نتایج غیر طبیعی تست استرس اشاره کرد.

-احساس درد های جدید یا غیر طبیعی در قفسه سینه

-سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی قلب

پزشکان می توانند برای معاینه عروق خونی سرتاسر بدن از جمله نواحی زیر از آنژیوگرافی استفاده کنند:

- کمر

- گردن

- قلب

- قفسه سینه

- لگن

- دست ها و بازو ها

- پا و نواحی زیر مچ پا

در حین انجام فرایند، پزشک به دنبال علائم بیماری قلبی عروقی و دیگر مشکلات عروق خونی خواهد بود.

آمادگی برای آنژیوگرافی

پزشک در جلسه ملاقات قبل از فرایند، نحوه آماده شدن را به بیمار آموزش می دهد. در اغلب موارد، افراد باید از هر گونه خوردن و نوشیدن قبل از آنژیوگرافی اجتناب کنند. همچنین، افراد باید با دوستان یا خانواده خود هماهنگ کنند تا پس از عمل آنژیو او را به خانه برسانند.

افراد پس از امضای فرم رضایت نامه عمل، توسط پرستار به اتاقی خصوصی هدایت می شوند تا لباس های خود را با یک گان بیمارستانی عوض کنند. سپس پرستار یک خط وریدی (آنژیوکت) بر روی ورید کوچکی از دست یا مچ فرد ایجاد می کند. همچنین، علاوه بر وزن، دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون بیمار نیز بررسی می شود.

آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟

متخصص قلب و عروق قبل از انجام آنژیو قلبی جهت کمک به آرامش بیمار، یک داروی آرام بخش خفیف تجویز می کند. با این حال، فرد هوشیاری خود را از دست نخواهد داد. سپس، پزشک ناحیه ورود کاتتر به بدن را ضد عفونی و بی حس می کند. پس از آن، برشی کوچک بر روی بدن ایجاد شده و کاتتر به درون شریان وارد می شود.

 پزشک با دقت فراوان کاتتر را تا عروق خونی مورد نظر هدایت می کند. سپس، رنگ مخصوص، تزریق شده و با استفاده از اشعه ایکس از عروق خونی تصویر برداری می شود. امکان دارد، افراد در زمان تزریق رنگ، اندکی احساس سوزش کنند.

 پس از انجام آنژیو قلب

پس از گرفتن تصاویر اشعه ایکس، فوق تخصص قلب، کاتتر را برداشته و به مدت 15 دقیقه فشاری ثابت بر روی محل زخم وارد می کند. این کار از بروز هر گونه خونریزی داخلی جلوگیری می کند. سپس بیمار به بخش قلب منتقل می شود. مدتی بعد پزشک نتایج آزمایش را برای فرد توضیح می دهد. نتایج غیر عادی آنژیوگرافی می توانند بیانگر وجود یک یا چند شریان مسدود شده باشند. در این موارد، امکان دارد پزشک در حین آنژیوگرافی پس از صحبت با خانواده ی بیمار و با رضایت آنها، گرفتگی های رگ های قلب را توسط آنژیوپلاستی برطرف کند.

در ادامه توصیه هایی در زمینه مراقبت های بعد از آنژیو در منزل برای شما عزیزان آورده شده است:

-مقادیر فراوانی آب بنوشید.

-تا زمانی که اثر داروی آرامبخش از بین نرفته، از رانندگی خودداری کنید.

-در چند روز اول بعد از آنژیو، از انجام فعالیت های فیزیکی شدید پرهیز کنید.

-پانسمان تازه را به روش توصیه شده بر روی زخم قرار دهید.

-زخم را تمیز و خشک نگه دارید.

-تا زمان خوب شدن زخم، از حمام کردن، رفتن در وان یا شنا کردن در استخر خودداری کنید.

در صورت شک به عفونی شدن زخم با دکتر قلب خود تماس بگیرید. علائم عفونت عبارتند از:

- قرمزی، تورم یا درد تشدید شونده در نزدیکی زخم

- خروج ترشحات از زخم

- تب

خطرات آنژیوگرافی

احتمال بروز عوارض جدی در اغلب افراد بسیار پایین است. با این حال، این فرایند تهاجمی با خطرات خاص خود همراه می باشد. بیشتر عوارض آنژیوگرافی، اغلب مرتبط با وارد کردن کاتتر به قلب است. برخی از خطرات و عوارض مرتبط با کاتتر گذاری قلبی و آنژیوگرافی شامل موارد زیر می شوند:

# واکنش های حساسیتی به بی حسی موضعی، رنگ مخصوص یا داروی آرامبخش

# خونریزی، کبودی یا زخم محل ورود کاتتر

# لخته های خونی

# نارسایی حاد کلیوی

# ضربان غیر طبیعی قلب

# حمله قلبی یا مغزی (بسیار نادر)

در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا باید فورا با پزشک خود تماس گرفت. افرادی که در گذشته نسبت به ماده حاجب واکنش حساسیتی نشان داده اند باید جهت کاهش خطر ابتلا به واکنش مجدد دارو هایی را مصرف کنند. بیماران این دارو را حداقل 24 ساعت قبل از انجام انژیو قلب مصرف می کنند.

آنژیوگرافی از راه دست بهتر است یا کشاله ران؟

آنژیوگرافی به دو طریق یعنی از راه دست و کشاله ران قابل انجام است. بدیهی است که در روش آنژیوگرافی از راه دست، بیمار سریعتر می تواند فعالیت های روزمره را از سر گیرد. علاوه بر این، نیازی به قراردادن کیسه شن بر روی کشاله ران برای جلوگیری از خونریزی نیست. با این حال، هر دو روش آنژیوگرافی از راه پا و نیز از طریق مچ دست، عوارض یکسانی دارند.

برای مشاهده ی فیلم آنژیوگرافی  از راه دست توسط دکتر سعید یزدانخواه روی لینک زیر کلیک کنید:

https://dryazdankhah.com/14/

کد خبر 527887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha