با آغاز دومین ماه از فعالیت مجلس یازدهم و در مجلسی که اکثریت آن به دست اصولگرایان افتاده است دیگر خبری از فراکسیون امید نیست. فراکسیونی که حدود ۱۱۰ نفر اصلاح‌طلب را در خود جای داده بود، در دوره جدید هیچ اثری از آن باقی نمانده است. اصلاح‎طلبان یا کاندیدا نشدند، یا کاندیدا شدند و تأیید صلاحیت نشدند یا آرای لازم را در انتخابات به دست نیاوردند.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، در اصولگراترین مجلس ایران، اصلاح‌‏طلبان با ۱۶ عضو دنباله‌روی مستقلین هستند. هنوز نه کلید تشکیل فراکسیونی زده شده و نه تعداد اعضای آن مشخص است‌، فقط خبر از ائتلاف این دو گروه در مجلس به گوش می‎رسد. آن‌هم قرار نیست که دیگر چیزی تحت عنوان اصلاح‎طلبی وجود داشته باشد. هرچه هست باید در زیرمجموعه همان مستقلین ولایی تعریف شود که آغاز به‌کارش به دوره قبلی مجلس می‎رسد.

با آغاز دومین ماه از فعالیت مجلس یازدهم و در مجلسی که اکثریت آن به دست اصولگرایان افتاده است دیگر خبری از فراکسیون امید نیست. فراکسیونی که حدود ۱۱۰ نفر اصلاح‌طلب را در خود جای داده بود، در دوره جدید هیچ اثری از آن باقی نمانده است. اصلاح‎طلبان یا کاندیدا نشدند، یا کاندیدا شدند و تأیید صلاحیت نشدند و یا تأیید صلاحیت شدند و آرای لازم را در انتخابات به‌دست نیاوردند. حال از مجموع کرسی‌های مجلس (بدون احتساب حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شد)، ۲۲۱ نفر اصولگرا، ۱۶ نفر اصلاح‌طلب و ۳۴ نفر مستقل هستند. عدد ۱۶ برای اصلاح‎طلبان آنقدرها چنگی به دل نمی‎زد که بخواهند فراکسیونی زیر همین عنوان تشکیل دهند. هرچند طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، افراد می‎توانند در قالب گروه‌های ۹ نفره اقدام به تشکیل فراکسیون کنند اما ترجیح این دسته از نمایندگان همگروه شدن با مستقلین مجلس است.

محمدعلی محسنی بندپی از نمایندگان اصلاح‌‏طلب مجلس یازدهم، در خصوص برنامه‎ای که این جریان برای تشکیل فراکسیون دارد، بیشتر تأکید به حل مشکلات مردم جدای از دسته‎بندی سیاسی نمایندگان دارد.

او گفت: آنچه که در مجلس یازدهم دارای اهمیت است و هم اصولگرایان و هم اصلاح‎طلبان و مستقلین قرار است به آن بپردازند، دغدغه‎های مردم است. بیشتر از آنکه نگاه‎های حزبی و جناحی و سیاسی در مجلس یازدهم غالب باشد دغدغه‎های مردم باید حرف اول را بزند. نماینده نوشهر در مجلس از مشارکت کم مردم در انتخابات مجلس یازدهم به عنوان یکی از موضوعات مهم و قابل توجه یاد کرد و گفت: در ۴۱ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، این میزان از مشارکت را نداشته‎ایم و باید ببینیم که چه شد در انتخابات سال ۹۸ نتوانستیم مردم را برای حضور در پای صندوق‎های رأی راضی کنیم. محسنی بندپی یکی از دلایل چنین اتفاقی را نارضایتی مردم دانست و ادامه داد: این اتفاق به این علت رخ داده که همواره نگاه‎های جناحی و سیاسی ما بر نیازهای مردم غالب شده بود.

او در پاسخ به این سؤال که کار تشکیل فراکسیون به کجا رسیده، گفت: قرار است که فراکسیون مستقلین تشکیل شود. ولی در خود این فراکسیون هم به‌جای نگاه سیاسی و جناحی، اولویت اصلی، دغدغه‎های مردم و معیشت و اشتغال جوانان است. او تأکید کرد: فکر کنم دیگر وقتش است که رنگ و لعاب فعالیت‎های سیاسی و جناحی کمتر شود و به خواسته‎‌های مردم برسیم.

محسنی بندپی در مورد نام فراکسیون جدیدی که قرار است اصلاح‎طلبان مجلس در آن حضور یابند هم گفت: نام فراکسیون در مجلس گذشته مستقلین ولایی بوده که قرار است همان را تقویت کنیم. اصلاح‎طلبان تقریباً ۱۶ نفر هستند که اگر آن را در یک مقیاس ۲۹۰ نفره قرار دهیم شاید ۵ درصد جمعیت مجلس را تشکیل ‎دهند. بنابراین خیلی از لحاظ آماری، تعداد معناداری نیستیم. این نماینده اصلاح‎طلب مجلس در خصوص زمان تشکیل این فراکسیون گفت: در آغاز ماه دوم شروع به کار مجلس این مسائل بررسی می‎شود. صحبت‎های مقدماتی انجام شده و یک جلسه هم در این خصوص برگزار شده است.

اما عباس جهانگیرزاده نماینده مستقل مجلس یازدهم نیز در گفت‌وگویی درخصوص تشکیل فراکسیون مستقلین و حضور اصلاح‎طلبان در آن گفت: تاکنون که این فراکسیون تشکیل نشده اما این انتظار می‎رود که در آینده نزدیک تشکیل شود. نماینده پارس‌آباد در مجلس همان حرف‎های محسنی بندپی نماینده اصلاح‎طلب را تکرار کرد و گفت: همه نمایندگان تصمیم گرفته‎اند که اول ببینند کل مجلس قرار است به چه سمت و سویی برود. هدف نمایندگان تأمین مطالبات مردم است و باید همه به یکسو حرکت کنند. با این اوضاع و احوال و نرخ بالای تورم و گرانی و وضعیت معیشت مردم، دیگر هیچ جریانی اعم از اصولگرا و مستقل و اصلاح‎طلب به تنهایی پاسخگوی حل مشکلات نیستند.

جهانگیرزاده این را هم گفت که صحبت‎های مقدماتی برای تشکیل فراکسیون انجام شده و در خصوص ائتلاف اصلاح‎طلبان با مستقلین تأکید کرد: ما مستقل هستیم و دیگر بحثی به‌عنوان اصلاح‎طلبی مطرح نیست. آنها هم جزو مستقلین محسوب می‎شوند و تشکیل فراکسیونی تحت عنوان اصلاح‎طلبان را خط زده‎اند. آنها دیگر با مستقلین هستند.

کد خبر 528039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha