سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

ملکه‌های قاچاق سبب بحران جدی در اصلاح زنبور عسل در کشور می‌شوند.

زنبور عسل

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از «سبزینه»، مدرس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران معتقد است بر خلاف آنچه ادعا می‌شود نه ملکه اصلاح‌شده خارجی در کشور داریم و نه ملکه اصلاح شده ایرانی. از سوی دیگر ملکه‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، درجه ۲ و ۳ هستند و درصد کمی ژن اصلاحی دارد.

غلامعلی نهضتی پاقلعه در مورد تاریخچه شروع اصلاح نژاد زنبور عسل گفت: اصلاح نژاد مبحثی است که از قدیم‌الایام بوده و بحث تازه‌ای نیست؛ به این معنا که از قدیم زنبورداران، کشاورزان و دامپروران به دنبال این بوده‌اند که افراد برترشان را برای تکثیر و تولید استفاده کنند که این خود نوعی اصلاح محسوب می‌شده است. بعدها هم که در کشور مسائل علمی پیش آمد، رشته اصلاح نژاد و درس‌های اصلاح نژاد تدریس می‌شد و کم‌کم روش‌های دقیق‌تر و جدی‌تری را پیش بردند.

نهضتی پاقلعه افزود: در واقع از سال ۱۳۳۵ تا پیش از انقلاب ملکه‌های اصلاح شده خارجی به کشور وارد می‌شد و وارد کننده آن یا دولت بود یا شرکت‌های خصوصی که زیر نظر دولت این کار را انجام می‌دادند که این ملکه‌های اصلاح شده‌ که وارد می‌شد، کیفیت بسیار بالایی نیز داشتند، اما بعد از انقلاب این موضوع مطرح شد که خودمان تولیدکنندگان ملکه باشیم و به همین دلیل جلوی واردات ملکه‌های اصلاح شده گرفته شد، اما امروز می‌بینیم که ملکه‌های خارجی به صورت قاچاق و بدون ضابطه وارد کشور می‌شود.

  • ملکه ایرانی و خارجی اصلاح‌شده در کشور نداریم

این فعال صنعت زنبورداری تأکید کرد: در حال حاضر اصلاح زنبور عسل در کشور دچار بحران جدی است؛ چون از یک طرف زنبورهای ملکه از خارج قاچاق می‌شود که این ملکه‌ها نه قرنطینه هستند و نه کنترلی صورت می‌گیرد، از طرف دیگر به اصطلاح بدون هیچ حساب و کتابی با روش‌های غلط تکثیر و بین زنبورستان‌ها توزیع می‌شود. علاوه بر این عده‌ای نیز از پرورش ملکه سود می‌برند؛ یعنی خودشان ملکه خودشان را تولید و تکثیر می‌کنند که این روش بسیار غلطی است، چون ملکه باید فقط از طریق تشکیلات اصلاح ملکه تولید و تکثیر شود.

نهضتی پاقلعه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ادعا می‌کند ملکه ایرانی تولید می‌کند، اما با توجه به این‌که سال‌هاست با این مرکز همکاری داریم، تا به حال ندیده‌ایم که ملکه‌ای تولید کنند. به عبارت دیگر ملکه تولید می‌کنند، اما کیفیت ندارد و قابل عرضه و استفاده نیست. به این ترتیب می‌توان گفت در حال حاضر در کشور ملکه خارجی و ایرانی اصلاح‌شده نداریم.

وی در خصوص تبعات منفی ورود ملکه‌های قاچاق به زنبورستان‌ها گفت: مسلماً با ورود زنبور به صورت قاچاق آن هم از مراکزی که دارای مجوز نیست، هم بیماری و آلودگی وارد کشور می‌شود، هم این‌که زنبورداران و زنبورداری صدمه می‌بینند و میزان تولید عسل پایین می‌آید.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: کشورهای خارجی ملکه‌های اصلاح شده تولید می‌کنند، اما قاچاقچیان نحوه کارشان این‌گونه است که از هر پنج ملکه‌ای که قاچاق می‌کنند، ۵۰۰ ملکه تولید می‌کنند.

نهضتی پاقلعه در پاسخ به این سوال که ملکه‌های اصلاح شده خارجی چه تفاوتی با دیگر ملکه‌ها دارند، گفت: ملکه اصلاح شده دارای یک‌سری صفات اقتصادی مهم بهبود یافته است؛ به عنوان مثال نیش کم‌تر می‌زند و عسل بیش‌تری تولید می‌کند. از سوی دیگر رفتار زنبورهای اصلاح شده بهتر است و صنعتی محسوب می‌شود، در نتیجه کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است.

کد خبر 528441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha