نیمه دوم نخستین ماه تابستان از راه رسید و جدال نفسگیر کرونا و گرمای طاقت‌فرسای هوا امان مردم شهرستان گچساران را در جنوب غرب کهگیلویه و بویراحمد بریده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران، روز گذشته با ثبت دمای ۴۳.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد بود و در حالی که وضعیت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان قرمز است روزگار مردم به‌سختی می‌گذرد.

بسیاری از شهروندان گچسارانی سال‌های گذشته در چنین روزهایی به دل جاده می‌زدند و به مناطق خوش‌آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد یا دیگر استان‌های کشور پناه می‌بردند، اما امسال با وجود وضعیت بیماری کرونا و تاخت و تاز آن در برخی استان‌های همجوار، دیگر کمتر شهروندی جرات سفر دارد.

جولان کرونا در گرمای تابستان گچساران خط بطلانی بر گمانه‌زنی‌ها درباره از بین رفتن این ویروس ناشناخته با گرم شدن هوا کشید.

مردم گچساران، به‌ویژه کسانی که بیماری تنفسی دارند، استفاده از ماسک در این هوای گرم را تحمل‌ناپذیر می‌دانند و به همین دلیل خانه‌نشین شده‌اند.

اما این همه ماجرا نیست و برخی شهروندان نگران شنیده‌ها درباره کولر گازی و نقش آن در چرخش ویروس کرونا در هوای کولرهستند.

حال تحمل این شرایط سخت در کنار شهروندانی که اعتقادی به کرونا و ابتلای به آن ندارند و بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی حضور می‌یابند سخت‌تر شده است.

کولرهای گازی و کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی درباره نقش کولرهای گازی در انتقال بیماری کرونا گفت: شهروندان تا جایی که امکان دارد در خانه، اداره یا خودرو از پنجره‌های باز به جای کولر گازی استفاده کنند، چون فضای بسته باعث چرخش بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

محمدمهدی بانشی افزود: در صورتی که شهروندان ناچار به استفاده از کولر گازی هستند سعی کنند فضا بسته نباشد.

وی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر سلامت و تهدید جان انسان‌ها گفت: تحمل گرمای هوا بهتر از ابتلا به ویروس کروناست.

بانشی بیان کرد: با افزایش چشمگیر تعداد بیماران کرونایی و مرگ و میر بر اثر این بیماری در تابستان امسال کهگیلویه و بویراحمد وارد دوران پیک شده است.

وی افزود: شهرستان گچساران از نظر تعداد بیماران کرونایی و جان‌باختگان این بیماری وضعیت بدتری نسبت به سایر نقاط استان دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به روند صعودی تعداد بیماران کرونایی و افزایش موارد بستری در کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران نیمه دوم تیر و مرداد ماه روزهای سختی در انتظار مردم استان است.

وی با یادآوری محدودیت‌های اعمال‌شده برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهرستان گچساران تاکید کرد: حالا بخش عمده‌ای از مدیریت بحران کرونا با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

بانشی تاکید کرد: کادر درمانی به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی خسته هستند و از شهروندان انتظار دارند برای کنترل این بیماری جدیت بیشتری به خرج دهند.

وی عنوان کرد: در حالی که استان تا ۲ هفته پیش وضعیت رضایت‌بخشی از نظر ویروس کرونا داشت، شرکت در آیین‌های دسته‌جمعی مثل عروسی و عزا و سفر برخی شهروندان به استان‌های مجاور باعث افزایش چشمگیر تعداد بیماران و مرگ و میر ناشی از این بیماری شد.

کرونا و انتظار برای ریشه‌کنی

یک متخصص بیماری عفونی و تب‌دار گفت: تا واکسن بیماری ویروس کرونا کشف شود، مرحله کنترل بیماری ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. مسئولیت‌پذیری اجتماعی در رعایت مراقبت‌های بهداشتی بهترین راهکار کاهش خطرات این بیماری است.

ذاکر سعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا با وجود واکسن هنوز قربانی می‌گیرد افزود: شهروندان در زمان حاضر باید به صورت مسالمت‌آمیز با بیماری ویروس کرونا زندگی کنند.

کرونا و راه‌های انتقال

وی بیان کرد: انتقال ترشحات دهانی شایع‌ترین راه انتقال بیماری ویروس کروناست که استفاده از ماسک را ضروری کرده است.

وی در مورد انتقال بیماری ویروس کرونا از طریق تنفس گفت: این بیماری در محیط‌های بسته چون پاساژها یا فروشگاه‌ها از طریق تنفس منتقل می‌شود.

سعیدی‌نژاد چشم‌ها را از دیگر راه‌های انتقال بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: بیشترین موارد ابتلا از طریق چشم‌ها با لمس صورت گرفته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با یادآوری انتقال بیماری کرونا از طریق سطوح آلوده توصیه کرد: سطوح پرکاربرد به صورت روزانه ضدعفونی شود.

سعیدی‌نژاد آب و هوای خوب مناطق شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان و نزدیکی به استان‌های دارای وضعیت قرمز را پاشنه آشیل افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان عنوان کرد.

کد خبر 529046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha