علی ابراهیمی: جلوگیری از افزایش قیمت و تثبیت نرخ حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های هوایی، ریلی و زمینی موضوعی است که بارها از سوی وزیر راه و ترابری برآن تاکید شده است.

جدای از مباحث مطرح پیرامون میزان و کارآمدی پرداخت یارانه‌های دولتی برای تثبیت نرخ حمل‌ونقل عمومی و تاثیر تثبیت نرخ بر کیفیت و کمیت ارائه خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل و قدرت رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، این تاکید در حالی صورت می‌گیرد که در بخش حمل‌ونقل هوایی با حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی براساس مصوبه مجلس، این شرکت‌ها افزایش قیمت بلیت را به‌عنوان تنها راهکار باقی ماندن در عرصه رقابت و ادامه فعالیت خود تلقی کردند و با افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی به ویژه در پروازهای داخلی، شکل گیری بازار سیاه بلیت هواپیما را شاهد بوده‌ایم.

در بخش حمل‌ونقل زمینی نیز طبق روال هر ساله با فرارسیدن نوروز شرکت‌های اتوبوس‌رانی بین شهری به استناد افزایش تقاضا افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ بلیت را اعمال کرده‌اند این در حالی است که این افزایش نرخ در اتوبوس‌های ویژه که تبعیت کمتری از نرخ‌گذاری سازمان راهداری دارند بیشتر بوده و معمولا در طول ایام سال و به ویژه در هنگام افزایش تقاضا به شکل رسمی و غیررسمی اعمال می‌شود.

با این وجود مسئولان بر تثبیت قیمت بلیت اتوبوس‌های بین شهری تاکید می‌کنند اما واقعیت‌ها حاکی از افزایش نرخ بلیت خدمات در حمل‌ونقل زمینی است.در بخش ریلی به‌دلیل پرداخت یارانه به شرکت قطارهای مسافری رجاء قوانین خاصی اعمال می‌شود.

در حالی که به‌دلیل افزایش تقاضای سفر در حمل‌ونقل ریلی و ناتوانی در ارائه خدمات بیشتر، همواره تهیه بلیت قطار به یکی از بزرگترین دغدغه‌های مسافران تبدیل شده و معمولا پس از اعلام پیش فروش اینترنتی در همان ساعات اولیه بلیتی برای خرید وجود ندارد، مسئولان این بخش نیز بر تثبیت قیمت‌ها تاکید دارند.

با این روند وزیر راه و ترابری در حاشیه همایش بین‌المللی چابهار، ترانزیت و توسعه محور شرق در گفت‌وگو با خبرنگاران، در زمینه احتمال افزایش قیمت بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: تاکنون هیچ پیشنهادی از شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی درخصوص افزایش قیمت بلیت دریافت نکرده‌ایم.

افزایش ۷ درصدی قیمت بلیت قطارهای خصوصی

این در حالی است که مدیرعامل راه‌آهن نیز با تاکید بر تثبیت نرخ بلیت قطارهای مسافری اعلام کرده است، نرخ بلیت قطارهای دولتی که ۸۰ درصد ناوگان مسافری را تشکیل می‌دهند ثابت باقی مانده است گرچه حسن زیاری به شکل ضمنی افزایش نرخ بلیت برخی قطارهای مسافری را تایید و اعلام کرده است، تنها قیمت بلیت‌های بخش خصوصی در حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

وی در باره این‌که چرا در همان روز اول پیش‌فروش بلیت‌های سفرهای تابستانی اغلب ظرفیت‌ها به ویژه برای روزهای ۱۴ تا ۱۸ خرداد ماه پر شد و اغلب متقاضیان نتوانستند بلیت مورد نیاز خود را تهیه کنند، می‌افزاید: ظرفیت قطارها نسبت به گذشته کاهش نیافته است و حتی رشد ۱۰ درصدی را برای تابستان امسال پیش‌بینی کرده‌ایم اما با توجه به این‌که حجم تقاضا برای بلیت قطار بسیار بالاست و در برابر آن عرضه یک دهم تقاضاست و حتی در ایام پیک بیشتر می‌شود، باید گفت به‌طور طبیعی بخشی از این تقاضاها پاسخ داده می‌شود.

کد خبر 53027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز