سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

کاهش بارش، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری افت سفره‌های زیرزمینی را در لرستان در پی داشته که علاوه بر ضربه به بخش کشاورزی، صنعت و محیط ‌زیست، مردم روستاها را هم با مشکل کم‌آبی مواجه کرده است.

کم‌‌آبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سالانه با شروع فصل گرما بحران کم آبی در روستاهای لرستان نمود پیدا می‌کند، برخی روستاها که با تانکر آبرسانی می‌شوند دچار مشکلاتی هستند که در گرمترین فصل سال به اوج خود می‌رسد. از این رو اقدامات مسئولین لرستان برای رفع مشکل کم آبی می‌تواند دغدغه روستاییان را کم کند.

سالانه بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب از روان‌آب‌های جاری در استان لرستان به علت وجود نداشتن حتی یک سد در مسیر این روان‌آب‌ها از لرستان خارج و روانه خوزستان و سپس دریا می‌شوند. برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی سبب بحران و تهدید برای تأمین آب مزارع کشاورزی و حتی آب شرب شهرها و روستاها می‌گردد و نهایتا منجر به فرونشست خواهد شد.

کم آبی و قطع آب آشامیدنی ۶۳۰ خانوار روستایی پلدختر

یکی از اهالی روستای مورانی شهرستان پلدختر گفت: آب لوله کشی در این روستای ۶۳۰ خانواری  قطع است و این قطعی مکرر به عنوان یک نیاز حیاتی در این گرمای طاقت فرسای منطقه، مردم را با معضل و مشکل جدی مواجه کرده است.

شیر محمد قنبری  افزود: نبود آب، خانواده‌ها و اهالی روستای مورانی را حتی برای تهیه جرعه‌ای با مشکل مواجه کرده و مجبور به تهیه آب با شرایط سخت در شهر پلدختر و روستاهای اطراف هستند که این خود مستلزم صرف وقت، هزینه و انرژی زیادی است.

عبدالکریم خدایی یکی دیگراز اهالی ادامه داد: بی آبی در این فصل از سال و در شرایط گرمای هوا و نیاز کولرهای آبی در روستا موجب عذاب و در مضیقه قرار گرفتن اهالی شده است. نبود یا کمبود مکرر آب آشامیدنی در این روستا به ویژه در شرایط کرونا برای شستن مداوم دست‌ها، بهداشت کودکان و حتی ظروف و لوازم خانگی اهالی  را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

شیخ کرم احمدی، دهیار مورانی شهرستان پلدختر گفت: آب آشامیدنی این روستا با یک هزار و ۸۴۰ نفر جمعیت و ۶۳۰ خانوار از یک ماه قبل دچار افت شدید فشار شده بود که اکنون قطع شده است. قطعی آب آشامیدنی بخش شمالی روستای مورانی در این مدت و افت شدید فشار آب درسایر نقاط روستا  موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

آبرسانی با تانکر به ۶۵ روستا در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: ۶۵ روستای لرستان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود که از این تعداد تنها ۴۲ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب است. ۲۳ روستای دیگر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب لرستان نیستند اما بر حسب وظیفه اجتماعی و کمک به هم نوع، آبرسانی به این روستاها انجام می‌شود.

حمیدرضا کرموند اظهار کرد: ۱۵ تانکر آبرسان طبق برنامه‌های تعریف شده به مدت سه بار در هفته کار آبرسانی را به ۶۵ روستا در لرستان برعهده دارند. استان لرستان دارای ۲ هزار و ۸۵۳ روستا با ۱۶۸ هزار و ۴۲۶ خانوار است.

وی ادامه داد: با شروع فصل گرما نظارت نیروهای خدمات رسان در روستاها افزایش می‌یابد و انتظار داریم روستاییان آب شرب کاملا بهداشتی را تنها برای مصارف خانگی استفاده کنند. در برخی روستاها آب شرب برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که میزان مصرف آب را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان اظهار کرد: میزان مصرف آب شرب در شهرها بیشتر از روستا می‌باشد اما میزان هدررفت آب در روستاها به دلیل عدم کنتور آب به مراتب بیشتر از شهرهای استان است. روستاییان برای خدمات مطلوب شرکت آب و فاضلاب باید برای خرید انشعاب اقدام کنند.

کرموند ادامه داد: ۲هزارو ۸۵۳ روستا در لرستان وجود دارد که یکهزارو ۵۳۰ روستا تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند و مابقی روستاها زیر ۱۰خانوار و پراکنده بوده اما خدمات دریافت می‌کنند.

شناسایی پنج هزار انشعاب غیرمجاز آب در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین گفت: در مناطق روستایی برخی کنتورهای حجمی‌دستکاری یا تخریب می‌شوند و حدود ۳۰ درصد هررفت آب در روستاها گزارش شده است. در برخی از روستاها سرقت آب رخ می‌دهد که این میزان حدود ۳۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز است.

وی یادآور شد: افزایش بی رویه مصرف آب در استان نگران کننده شده است. کولرهای آبی در شبانه روز ۴۵۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که انتظار می‌رود مردم نسبت به استفاده صحیح و جلوگیری از هدر رفت آب اقدام کنند، نشتی کولر و تنظیم نبودن شناور همچنین نشتی از شیلنگ آبرسانی به کولر بر اثر فرسودگی باعث هدر رفت آب می‌شود.

طرح هوشمندسازی کنتور آب اراضی کشاورزی

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: طرح هوشمندسازی کنتور آب اراضی کشاورزی روستاهای لرستان از سه سال پیش به منظور جلوگیری از برداشت‌های بی رویه آب آغاز شد. در سال ۹۷ شهرستان کوهدشت پایلوت این طرح قرار گرفت و تعداد ۵۰ کنتور هوشمند در این شهرستان نصب شد.

صمد طهماسبی ادامه داد: یک طرح پیشنهادی را به سازمان جهاد کشاورزی ارایه کرده‌ایم که با پرداخت تسهیلات به کشاورزان اقدامات هوشمندسازی کنتور انجام شود که امیدواریم کشاورزان لرستانی از این طرح استقبال کنند. هوشمندسازی هر کنتور برای کشاورزان بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که با دریافت تسهیلات کم بهره می‌توانند مصرف آب را بهینه کنند.

نصب ۱۹۰ کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: امسال ۱۹۰ کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی استان به منظور جلوگیری از برداشت‌های بی رویه آب نصب می‌شود. اکنون  ۹۵۵ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان وجود دارد که طبق برنامه تا پایان امسال ۷۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شود.

داریوش حسن نژاد افزود: از این تعداد چاه غیر مجاز ۱۷۶ حلقه فرم یک هستند که قبل از سال ۸۵ حفر شده و به عنوان چاه غیر مجاز شناسایی شده است که مجوزدار کردن این چاه‌ها در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. برخی از چاه‌ها غیر مجاز شناسایی شده در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری رودخانه‌های اصلی قراردارد و به عنوان چاه حریمی‌ بوده به طوری که چاه به صورت دستی به عمق کمتر از ۵۰ متر حفر شده است.

کد خبر 530841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha