پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

هیربد کهن: وقتی این بیت را می‌شنوید چه حس و حالی پیدا می‌کنید: بسی رنج بردم دراین سال سی/عجم زنده کردم بدین پارسی

این شعری از فردوسی بزرگ است که شاهنامه‌ او، پس از گذشت قرن‌ها ، جاودانه مانده است. فردوسی تمام زندگی خود را صرف سرودن شاهنامه کرد تا به این وسیله بتواند زبان پارسی را حفظ کند . زبانی که برای همه‌ ما ایرانیان ارزش و احترام ویژه ‌ای دارد. خصوصاً وقتی از رنج‌های فردوسی برای حفظ این زبان آگاه می‌شویم،‌ وظیفه و احترام ما به این زبان و ارزش‌های آن دو چندان می شود.

   حتماَ شما هم با داستان‌های شاهنامه و شخصیت‌هایش آشنا هستید. اگر هم نباشید اسم رستم،‌ سهراب،‌ افراسیاب،‌ تهمینه،‌ سیاوش، گردآفرید و... را شنیده‌اید، یا همین‌طور با سرزمین‌ ایران و توران بیگانه نیستید.

   در این سال‌ها از بازنویسی شاهنامه فردوسی بسیار گفته‌اند و بسیار هم نوشته‌اند؛ اما در این بین می توان از دو مجموعه در این زمینه نام برد: یکی به قلم مرحوم م.آزاد و دیگری قصه‌های شاهنامه به روایت آتوسا صالحی. که هر دو مجموعه با استقبال خوب نوجوانان روبه‌رو شده است.

   آتوسا صالحی که از نویسندگان پرکار ادبیات کودک و نوجوان است، 9 عنوان از قصه‌های شاهنامه را توسط نشر افق منتشر کرده است.

   تازگی‌ها توسط نشر افق سه عنوان جدیدهم به نام‌های «گردآفرید»،‌ «رستم و سهراب» و «سیاوش» منتشر شده است. صالحی در این روایت‌ها سعی کرده است تا از نگاه مطلق‌گرا فاصله بگیرد و این امکان را در شخصیت‌پردازی فراهم کند تا شخصیت‌ها یک بعدی نباشند. او در این مجموعه سعی کرده  است تا خواننده با نگاهی نسبی به شخصیت‌ها نگاه کند. حتماً شما هم از ضحاک به عنوان یک شخصیت پلید یاد می‌کنید. اما صالحی سعی کرده است تا در روایت خود از ضحاک، موقعیت سخت و دردآور او را هم به تصویر بکشد . نویسنده در روایت تازه خود از شاهنامه از شخصیت‌های فرعی ماجراها استفاده کرده است و همین مسئله باعث شده تا ما به عنوان خواننده اثر بتوانیم از زبان دیگران هم ماجرا را بشنویم و با شنیدن این روایت‌ها در ذهن خودمان بتوانیم به یک نتیجه نهایی برسیم. در حقیقت آتوسا صالحی، با این کار سعی می‌کند تا خواننده را به فعالیت ذهنی وادارد و اجازه حل و فصل ماجرا را به خود او بسپارد.

   البته شما هم به عنوان خواننده حتما هنگام خواندن این کتاب‌ها متوجه می‌شوید که شاهنامه تا چه حد برای ما ایرانیان ارزشمند است. در واقع شاهنامه،  هویت ما و شاید آرزوهای ما را به تصویر می کشد. دلاوری‌های مردم  ما ‌ و ارزش‌های انسانی را به همه‌ما یادآور می‌شود. شاهنامه توانسته با کنار هم قراردادن اتفاق های مختلف، میراث ماندگاری را در خود حفظ کند. در این اثر با ارزش‌های گوناگون زندگی بشر مانند عشق،‌ پهلوانی، غم و.... سروکار داریم و همین امر باعث می‌شود تا مخاطبان گوناگون، با توجه به سلیقه خود، با این مجموعه ارتباط برقرار کنند. مجموعه  قصه‌های شاهنامه این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از گذشته بتوانیم برای آینده خودمان تصمیم بگیریم. بتوانیم خوب ببینیم و خوب یاد بگیریم  و فراموش نکنیم که در سرزمین ما بزرگ مردانی زیسته‌اند که وطن برایشان ارزشی بیشتر از یک کلمه داشته است.

بدنیست بدانید که آتوسا صالحی در اولین جشنواره کودک و شاهنامه که هفته پیش برگزارشد، برای بازآفرینی 22 قصه از شاهنامه تقدیر شد.

کد خبر 53148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز