دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ این بارسنگ بزرگ‌تری را برداشته و عزم آن دارد تا یک میلیارد و400 میلیون سهم فولاد ومس را ظرف 10 روز پایانی بهار به فروش برساند.

ارزش کل سهام قابل عرضه 5/1 میلیارد دلار برآورد می‌شود. آن طور که آمارهای نه چندان قابل اعتماد موجود نشان می‌دهد پیش از این سازمان خصوصی‌سازی‌ بخش اعظم سهام فولاد مبارکه را فروخته ودر حال حاضر کمتر از 10 در صد سهام این شرکت دراختیار دولت است.

به گزارش همشهری، طبق برنامه بلندپروازانه سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است طی روزهای 21 تا 25 خرداد ماه 35 تا 40 درصد سهام 2 شرکت فولاد خوزستان و فولاد خراسان نیز در بورس عرضه شود تا دولت تا حد زیادی از شرکت داری در صنعت فولاد خارج شود.

ازسوی دیگر فروش 5 درصد سهام مس را هم باید به این برنامه اضافه کرد. البته با توجه به شکست‌های قبلی سازمان خصوصی‌سازی‌ فعالان بازار نسبت به موفقیت این برنامه‌ها تردید دارند.

به گزارش اداره بازار شرکت بورس قرار است:  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران 5/35 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان، 63/40 درصد سهام مجتمع فولاد خراسان و 5 درصد سهام ملی صنایع مس ایران را به‌صورت نقد و نقد و اقساط واگذار خواهد کرد.

طبق این اطلاعیه  سهام شرکت مجتمع فولاد خراسان روز 21 خردادماه جاری درصورت متوقف نبودن نماد معاملاتی با قیمت پایه 3 هزار و 557 ریال در تالار فرعی بورس عرضه می‌شود.

همچنین سهام شرکت ملی صنایع مس ایران روز 22 خردادماه جاری بازهم درصورت متوقف نبودن نماد معاملاتی با قیمت پایه 8 هزار و 774 ریال در تالار فرعی بورس عرضه خواهد شد. سهام شرکت فولاد خوزستان نیز روز 25 خرداد ماه جاری با قیمت پایه 6 هزار و 117 ریال در تالار فرعی بورس عرضه می‌شود.

اداره بازار شرکت بورس اعلام کرد: چنانچه قیمت تابلو در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده بیشتر باشد آن قیمت مبنای ارزش پایه قرار می‌گیرد.

براین اساس کارگزاران خریدار درصورتی مجاز به ورود سفارش خرید در سامانه معاملاتی خواهند بود که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را به‌صورت نقدی و یا ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه کنند.

همچنین کارمزد کارگزار فروشنده بر عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود. کارگزارانی که در این‌گونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت‌نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند راسا ملزم به پرداخت همه کارمزدهای معامله به حساب اشخاص مربوطه هستند و مازاد آن تا سقف 3 درصد ارزش معامله براساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی است.براساس این گزارش، مهلت تسویه این معاملات حداکثر 30 روز کاری پس از زمان عرضه خواهد بود.

کد خبر 53212

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز