یک بررسی جدید پیش‌بینی می‌کند اگر روند تغییر اقلیمی ادامه پیدا کند، خرس‌های قطبی تا پایان قرن منقرض خواهند شد.

POLAR BEAR

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی دانشمندان می‌گویند با کوچکتر شدن «یخدریا» در  اقیانوس منجمد شمالی برخی از جمعیت‌های خرس‌های قطبی دیگر نمی‌تواند بقا پیدا کندند.

این جانوران گوشتخوار برای شکار کردن فک‌ها به دریای یخزده اتکا دارند.

این جانوران با شدن یخ‌ها مجبور می‌شوند برای یافتن شکار مسافت‌های طولانی‌تری را بپیمایند یا به سواحل روی بیاورند که در آنجا در یافتن غذا و تغذیه توله‌هایشان دچار مشکل می‌شوند.

دکتر پیتر مولنار از دانشگاه تورنتو در اونتاریوی کانادا می‌گوید خرس‌های قطبی به «نمونه شاخص پیامدهای تغییر اقلیمی» بدل شده‌اند.

به گفته او اگر یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی ذوب شوند، آنها جایی برای رفتن ندارند.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) خرس‌های قطبی در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار داده است و تغییر اقلیمی را عامل اصلی در زوال آنها می‌شمارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کاهش یخ دریا احتمالا باعث کاهش فراوان در شمار خرس‌های قطبی می‌شود. این بررسی جدید که در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده است، یک زمان‌بندی برای این رخداد ارائه می‌دهد.

این پژوهشگران با مدل‌سازی مصرف انرژی خرس‌های قطبی توانستند حدود پایداری آنها را محاسبه کنند.

این دانشمندان نشان داده‌اند که اول از همه بقای توله‌ها به خطر خواهد افتاد زیرا خرس‌های ماده چربی کافی بدنی نخواهند داشت تا در طول فصل عاری از یخ به آنها شیر بدهند.

این دانشمندان همچنین توانسته‌اند پیش‌بینی کنند که خرس‌های قطبی در چه زمانی در بخش‌های متفاوت منطقه قطب شمال به این آستانه خواهند رسید. به گفته این دانشمندان خرس‌های قطبی در برخی از مناطق از هم اکنون به این آستانه رسیده‌اند.

این بررسی نشان داد که بر اساس سناریوی میزان بالای خروجی گازهای گلخانه‌ای، فقط شمار معدودی از خرس‌های قطبی تا سال ۲۱۰۰ زنده خواهند ماند. حتی اگر میزان افزایش گازهای گلخانه‌ای در حد متوسط باشد، بسیاری از جمعیت‌های خرس‌های قطبی ناپدید خواهند شد.

یافته‌های این بررسی با پیش‌بینی‌های قبلی مطابقت دارد که نشان داده بودند در صورت ادامه روند فعلی تغییر اقلیمی تا سال ۲۱۰۰ فقط چند جمعیت از خرس‌های قطبی در مناطق شمال دور باقی خواهند ماند.

«یخ‌دریا» یا «دریا یخ» به قطعات یخ شناور در سطح اقیانوس می‌گویند که در طول فصل‌های قطبی به تناوب شکل می‌گیرد و ذوب می‌شود. برخی از یخ‌های دریایی در سال‌های پیاپی باقی می‌مانند و سکونتگاهی حیاتی برای جانورانی مانند خرس‌های قطبی، فک‌ها و فیل‌های دریایی فراهم می‌کند.

پهنه‌های یخ‌ دریا که برای بیش از یک سال در منطقه قطب شمالی دوام می‌یابند، از هنگام شروع ثبت ماهواره‌ای در اواخر دهه ۱۹۷۰ با سرعت ۱۳ درصد در هر دهه در حال کاهش بوده‌اند.

کد خبر 533155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha