سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۷
۰ نفر

علی آقامحمدی* متصف شدن مجلس به القابی چون مؤمن، مستقل، شجاع و مدبّراز سوی رهبر انقلاب نکته مهمی است

که باید مدنظر نمایندگان قرار گیرد تا میزانی برای سیر آنها در طول دوران خدمت‌شان در خانه ملت باشد. هرچند پیام‌ ایشان محورهای مهم فراوانی دارد اما توجه خاص به برخی از فرازهای این پیام ارزشمند، حائز اهمیت است. از جمله نکات مورد اشاره توجه به 2عنصر تفکیک‌ناپذیر نظارت و همکاری صمیمانه‌ در تعامل قوای سه‌گانه کشور به ویژه دولت و مجلس با یکدیگر بود.

باید دانست که برای اداره امور کلی نظام اسلامی به بهترین نحو، همکاری میان قوای مختلف امری ضروری و بدیهی است. طبعا این اداره همان تلاش برای تحقق اهداف عالی نظام است که برگرفته از قانون اساسی است.

حال باید متوجه بود راه منحصر همان همکاری است که البته هیچ‌گاه در تضاد و تناقض با موضوع مهم نظارت نیز نیست، چرا که نظارت محک ارزیابی به‌منظور جلوگیری از انحراف از همان اهداف عالیه‌ای است که در قانون اساسی به آن توجه شده و قوای کشور در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا تحقق آن اهداف را دست‌یافتنی سازند.

لذا مجلس موظف است براساس شان والای نظارتی خود، بر امور نظارت و اگر انحرافی وجود دارد، مسیر را اصلاح کند. در این راه نیز  بر کسی پوشیده  نخواهد بود که جهت‌گیری توأم با تضعیف یا بی‌توجهی به شرایط قوای دیگر به مصلحت نبوده و به اساس همکاری مورد اشاره در بالا ضربه خواهد زد.

پس بهتر است که مسئولان کشور فعالیت و همکاری خود را در راه رقابت برای خدمت بیشتر به مردم و کشور دنبال کنند و بدین نکته توجه داشته باشند که توفیق هر یک از آنها، توفیق همه و در نهایت مجموعه نظام خواهد بود.

توجه دیگر رهبر معظم انقلاب پرهیز از دچار شدن به خوی اشرافی و گرایش به اسراف و طعمه انگاشتن مسئولیت نمایندگی است که ایشان از آن به‌عنوان بلایی بزرگ یاد کردند.

صرف‌نظر از اینکه دنیازدگی و تمایل به ظواهر آن آفتی بزرگ برای مسئولان نظام اسلامی به شمار می‌رود، نمایندگان هیچ‌گاه نباید فراموش کنند که خاستگاه اصلی آنان در میان عامه مردم و طبقه متوسط و پایین‌تر از آن است نه گروه و قشری خاص که ممکن است زندگی را با سطح مناسبی از رفاه گذران می‌کنند.

نمایندگان مجلس باید بدانند که زندگی آنها به مانند کسانی که وکالت‌شان را در خانه ملت به‌عهده دارند، علاوه بر بالابردن قدرت تحمل در جامعه، کمک شایانی به درک صحیح و برداشت درست از مشکلات و مصائب عموم خواهد کرد.

واقعی بودن درد برای نمایندگان و حس آن خواهد توانست محرک توانمندی برای وظیفه‌شناسی بیشتر و کامل‌تر آنان به‌منظور حل مشکلات مردم باشد.

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 53357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز