چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

امیر‌رضا نوری‌زاده: اسکات مک‌ کللان سخنگوی سابق کاخ سفید در کتای خاطرات خود که در هفته آینده منتشر خواهد شد دست به انتقادات صریحی از دولت بوش زده است.

این کتاب 341 صفحه‌ای که شرح دوران سه ساله سخنگویی او در کاخ سفید است، «آن چه رخ داد: درون کاخ سفید بوش و فرهنگ نیرنگ در واشنگتن» نام دارد و مک کللان طی آن به افشاگری پیرامون مسائل مهم دو دوره ریاست جمهوری بوش دست زده است.

اهمیت این اقدام مک کللان زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم او در زمره معتمدین بوش کاخ سفید بوده است. مک کللان بوش را متهم می‌کند که برای کشاندن آمریکا به جنگ عراق و توجیه آن دست به تبلیغاتی هدفدار زد و در عین حال هماهنگی با رسانه‌ها صورت گرفته بود تا در آستانه جنگ عملکرد دولت چندان زیر سئوال نرود. وی اشاره می‌کند که در این دوره حتی برخی از اظهارات شخص او در کنفرانس‌های مطبوعاتی کاخ سفید موجب گمراهی خبرنگاران می‌شده است.

مک کللان همچنین عملکرد کاخ سفید در برابر توفان کاترینا انتقاد کرده است. به نوشته او بیشتر مشاوران آقای بوش در هفته نخست پس از توفان کاترینا به جای عمل در حالت انکار به سر می‌بردند. وی در این کتاب می‌نویسد: «یکی از بزرگترین سوانح تاریخ کشور ما به یکی از بزرگترین مصیبت‌های دوران ریاست‌جمهوری بوش تبدیل شد و عمق فاجعه کاترینا به‌خاطر تصمیم‌های دیگر رئیس جمهور آمریکا به خصوص عجله برای آغاز جنگ عراق بیشتر شد.

اسکات مک کللان همچنین کارل روو، از مشاوران پیشین آقای بوش و اسکوتر لیبی، رئیس دفتر پیشین معاون رئیس‌جمهور را به فریبکاری متهم کرده است. به نوشته او پس از افشای هویت والری پلام یکی از ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این دو تن اطلاعات نادرستی را در اختیار او گذاشتند تا برای خبرنگاران بازگو کند.
وی می‌نویسد: «روو، لیبی و احتمالا دیک چنی به من اجازه دادند و مرا تشویق کردند که یک دروغ را تکرار کنم.»

مک کللان یکی از نخستین و وفادارترین متحدان جرج بوش به شمار می‌آمد و تحلیل‌ها پیش از چاپ این کتاب حاکی از ان بود که او برای پرفروش شدن کتابش اقدام به بدگویی از برخی دوستان قدیمی‌اش خواهد کرد، اما انتقاد‌های او از بوش نشان می‌دهد که کتاب او فراتر از یک اثر تجاری کاملا جنجالی است وی چند روز پیش از انتشار این کتاب چند نسخه از آن را در اختیار برخی از روزنامه‌نگاران قرار داده است، ولی از همه آنها تعهد گرفته که متن آن را تا روز یکشنبه منتشر نکنند، اما او سهمی برای همکاران سابقش در کاخ سفید در نظر نگرفته و به آنها اطلاع داده که باید از کتابفروشی‌ها این کتاب در تهیه کنند.

وی از جولای سال 2003 تا آوریل 2006 معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهور بوش و از افرادی است که با او از دوران فرمانداری تگزاس همراه بوده است و در مبارزات انتخاباتی سال 2000 سخنگوی مطبوعاتی تیم چنی – بوش به‌شمار می‌آمد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری بوش مک کللان سعی کرده تا با نگارش این کتاب خود را از تبعات اقدامات دولت بوش جدا کند و یکی از نشانه‌های وجود چنین طرز تفکری اشاره به بوش در این کتاب با کلمه «بوش» است در حالیکه عموما کسانی که در کاخ سفید فعال بوده‌اند عموما از عنوان «رئیس‌جمهور» در نوشته‌هایشان استفاده می‌کنند.

مک کللان زمانی‌که ناشر او تصمیم گرفت تا در ماه نوامبر بخشی از این خاطرات را منتشر کند عده‌ای از دوستانش را در داخل دولت از دست داده بود، اما به نظر می‌رسید که او در این کناب سعی داشته تا در مورد افشا شدن نقش والری پلام توضیحاتی داده باشد.

منبع: همشهری امارات

کد خبر 53395

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز