ایرنا: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانه‎ای تصریح کرد که گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهدی بر ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران در گذشته و حال می باشد.

 در این بیانیه که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی منتشر شد، عنوان شده که "گزارش مذکور همچنین نشان می دهد که ایران به‌عنوان عضو مسئول و شفاف در معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته ای، کاملا به تعهدات بین المللی اش در زمینه برنامه هسته ای صلح آمیز متعهد است و بطور تنگاتنگ با آژانس همکاری می کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است: همکاری ایران با آژانس فراتر از تعهدات معاهداتی‌اش می باشد و در این خصوص گزارش تاکید می کند که از مارس 2007 تاکنون ، 14 بازرسی سرزده انجام شده ، همه مواد هسته ای در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و سانتریفیوژهای نصب شده در کارخانه مزبور تحت نظارت و مراقبت آژانس می باشند.


"این گزارش همچنین تصریح دارد که تمامی اورانیوم تبدیل شده به گاز UF6 (بعنوان خوراک سانتریفیوژ) در تاسیسات اصفهان تحت نظارت و مراقبت آژانس قرار دارند، آژانس همچنان قادر می باشد که عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران را راستی آزمایی کند.
ایران دسترسی به مواد هسته ای اظهار شده را برای آژانس میسر ساخته و گزارش های لازم در خصوص حسابرسی مواد هسته ای در فعالیتهای مربوطه را نیز به آژانس ارائه نموده است.

جمهوری اسلامی ایران از یکسو با حل و فصل شش موضوع باقی مانده قبلی طبق برنامه کاری توافق شده میان ایران و آژانس ، و از سوی دیگر با انجام تمامی فعالیتهای کنونی از جمله غنی سازی تحت نظارت کامل و مستمر آژانس بر اساس موازین و مقررات مندرج در اساسنامه آژانس ، معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای و توافقنامه جامع پادمانها، هرگونه به اصطلاح نگرانی یا ابهامی درباره فعالیتهای هسته ای صلح آمیزش در گذشته و حال را مرتفع ساخته است.

همانطور که در گزارش های قبلی آژانس اعلام گردیده ، برنامه کاری توافق شده میان ایران و آژانس بطور کامل اجرا شده و شش موضوع باقیمانده کاملا فیصله یافته اند.

این دستاورد قابل توجه که تنها در نتیجه حسن نیت و همکاری فعالانه و فراتر از تعهدات ایران با آژانس میسر گردید، گواهی بر این مدعاست که تمامی اتهامات صورت گرفته از جانب کشورهای خاص در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از ابتدا بطور کامل بی اساس بوده‌اند.

موضوع مطالعات ادعایی بعنوان یک موضوع باقی مانده میان ایران و آژانس محسوب نمی شود و صرفا اتهاماتی بی اساس می باشند که از جانب محافل خاص به منظور تضعیف فضای مثبت ایجاد شده ناشی از همکاری ایران و آژانس طرح شده اند.

باوجود این واقعیت ، جمهوری اسلامی ایران در یک حرکت دیگر که نشانه جدیت و عزم ایران در همکاری با آژانس می باشد، همکاری نزدیکی با آژانس در خصوص مسائل مربوط به این موضوع انجام داده است.

این همکاریهای صمیمانه توسط ایران درحالی صورت گرفته اند که از همان ابتدا مشخص بود اتهامات مذکور کذب محض می باشند.

همانطور که در گزارش اخیر آژانس گفته شده است ، حتی آژانس اصل اسناد مربوط به اتهامات را در اختیار ندارد، چه برسد به اینکه اسناد لازم در این زمینه را در اختیار ایران قرار دهد.

اجرای کامل برنامه کاری و حل و فصل و خاتمه تمامی شش موضوع باقیمانده مسلما بهانه هایی که بر مبنای آنها موضوع برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به شورای امنیت فرستاده شد را از بین برده است و این امر نشان می دهد که اقدامات اتخاذ شده در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران ناعادلانه ، ناموجه و غیر قانونی می باشند.

طبق برنامه کاری ، ایران و آژانس توافق کرده بودند که پس از اجرای برنامه مذکور و مدالیته و حل و فصل مسائل باقیمانده ، اجرای پادمان ها در ایران به حالت عادی انجام خواهد شد.
بنابراین ، به دنبال گزارش اخیر آژانس ، باید به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران فقط در چارچوب آژانس و به عنوان یک موضوع عادی پرداخته شود و همانطور که در برنامه کار پیش بینی شده بود، اجرای پادمانها در ایران باید به روال عادی درآید".


 

کد خبر 53511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز