محمدالبرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معمولاً هر سه ماه یک بار طی گزارشی، اعضای 35 گانه شورای حکام را در جریان تازه‌ترین تحولات مربوط به فعالیت اتمی ایران می‌گذارد روز گذشته در گزارشی برای دوازدهمین‌ بار فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران را صلح‌آمیز و عدم‌انحراف این فعالیت‌ها را تایید کرده است.

 در گزارش مدیر‌کل موضع ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای‌اش تایید شده و همچنین یک بار دیگر بر عدم‌بازفرآوری پلوتونیوم در ایران تاکید شده است. با این حال به‌دلیل فشارهای آمریکا، آژانس در گزارش خود برخی مطالب دو پهلو از جمله اینکه ایران به‌طور عمیق و محتوایی به مباحث مطرح از سوی آژانس وارد نشده را با وجود همکاری‌های مثبت ایران با آژانس گنجانده است.

البرادعی بر عدم‌تعلیق غنی‌سازی و امضا نکردن پروتکل الحاقی از سوی ایران اشاره کرده است. در حالی که ایران پیش از این اعلام کرده است که فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تعلیق نمی‌کند و قطعنامه‌های شورای امنیت را که با فشار آمریکا به تصویب رسانده است بدون مبنای حقوقی و منطقی می‌داند.  مدیرکل آژانس در حالی در گزارش خود بر امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران تاکید می‌کند که در حال حاضر 120 کشور این پروتکل را امضا نکرده‌اند. از سویی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌طور کامل تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد.

سولانا نسبت به سفر به ایران  ابراز امیدواری کرد

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا روز دوشنبه و قبل از اعلام گزارش البرادعی نسبت به سفرش به ایران طی ماه آینده (میلادی) و گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد.  به گزارش رویترز سولانا امیدوار است در این سفر پیشنهاد به روز شده قدرت‌های بزرگ (‌1+5 ) که شامل بسته مشوق‌های سیاسی و اقتصادی است در ازای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی‌ اورانیوم ازسوی ایران – که غرب آن‌را تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توصیف می‌کند – به مقام‌های ایران ارائه کند.  سولانا افزود: با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در لبنان طی روزهای اول هفته جاری ملاقات کرده و درباره سفر به ایران در آینده نزدیک توافق کرده‌اند.

امکان اثبات ادعاهای آمریکا   وجود ندارد

رضا طلایی نیک دبیرکل حزب توسعه و عدالت گفت: به‌رغم همه فشارها و تلاش‌های غیرقانونی، براساس گزارش جدید محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچگونه دلیل و امکانی برای اثبات ادعاهای آمریکا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران فراهم نشده است. طلایی نیک نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس هفتم در گفت‌وگو با ایرنا افزود: صرف‌نظر از محتوای همواره دوگانه گزارش‌های البرادعی، این گزارش سند بارزی بر همکاری‌های ایران با آژانس و نظارت‌پذیری فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است.

وی اضافه کرد: گزارش اخیر البرادعی به‌رغم عدم‌تفاوت ماهوی آن با گزارش‌های قبلی به لحاظ کلی، اراده ایران و آژانس را برای راهکارهای مسالمت آمیز در موضوع هسته‌ای ایران نشان می‌دهد. عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس هفتم اظهار داشت: ایران با وجود جعلی و ساختگی بودن مطالعات ادعایی، چند دور مذاکره فنی در این خصوص انجام داده که این امر سند دیگری بر عدم‌انحراف ایران از معاهدات شناخته شده بین‌المللی مانند ان.پی.تی است. طلایی نیک خاطر نشان کرد: درصورت تشدید فشارها و سوءاستفاده از گزارش‌های آژانس توسط آمریکا و دخالت غیرمنطقی شورای امنیت، زمینه تعامل و همکاری ایران و آژانس آسیب خواهد دید.

غرب به راه‌های جدیدی  بیندیشد

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم نیز گفت: تعلیق بحثی کهنه، نخ نما و مندرس است و غرب به جای تعلیق به راه‌های جدید بیندیشد. جلالی افزود: طرح مباحثی چون تعلیق فایده‌ای جز اتلاف وقت ندارد. لذا نباید این بحث را تکرار کرد بلکه باید به راه‌های جدیدتری اندیشید. منتخب مردم شاهرود در مجلس هشتم معتقد است: البرادعی بحث‌های غیرحقوقی را برای راضی نگه‌داشتن برخی قدرت‌ها مطرح می‌کند.

پرونده  ایران از نظر آژانس خاتمه یافته است

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد:‌ آمریکا با فشار خود سعی می‌کند موضوع هسته‌ای ایران را در آژانس نگه دارد ولی از نظر آژانس مسائل فنی و تخصصی موضوع هسته‌ای ایران پایان یافته است. علی‌اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به فارس گفت: نکته بسیار مهم این است که در این گزارش، آژانس و آقای البرادعی اعتراف کرده‌اند که آمریکا با وجود اینکه ادعا می‌کرد مدارکی علیه ایران در اختیار دارد، اجازه نداده است این مدارک به ایران ارائه شود، در حالی که این کار تخلف آشکاری است از تعهدات آمریکا، چراکه اگر این ادعاها صحیح بود، آمریکا باید مدارک را در اختیار آژانس قرار می‌داد تا آژانس آنها را در اختیار ایران قرار دهد لذا این اقدام نشان می‌دهد که آمریکا تخلف کرده و ادعاهایش در این چند سال بی‌اساس بوده است.

وی تأکید کرد: این کار آمریکا سند محکمی است که نشان می‌دهد خلاف تعهداتش عمل می‌کند و این نکته مهمی است که البرادعی این بار نظر ایران مبنی بر اینکه آمریکا تلاش می‌کند آژانس را تحت فشار قرار دهد را تأیید کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه در 2 جای گزارش جدید، البرادعی اظهار تأسف می‌کند که آمریکا به دبیرخانه آژانس اجازه نداده است کارش را انجام دهد، تصریح کرد: ایران و کشورهای همفکر مانند کشورهای عضو عدم‌تعهد نیز همانند این گفته البرادعی، خواستار جلوگیری از هر نوع فشار به دبیر خانه آژانس هستند و معتقدند که باید آژانس به‌صورت مستقل کار خود را ادامه دهد.

کد خبر 53303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز