مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۰ امرداد گفت شیوع جهانی ویروس کرونا مصیبتی است که اثراتش تا سال‌ها در آینده ادامه خواهد یافت.

Tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهان بهداشت در جلسه کمیته اضطراری این سازمان گفت: «این پاندمی بحرانی بهداشتی است که هر صد سال یک بار رخ می‌دهد و اثرات آن برای دهه‌های آینده حس خواهد شد.»

این پاندمی که از شهر ووهان چین شروع شد، تا به حال باعث مرگ بیش از ۶۷۴۰۰۰ شده  و شمار موارد عفونت با ویروس کرونا از ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار گذشته است.

ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک و بریتانیا به خصوص در هفته‌های اخیر دچار شیوع شدید کووید-۱۹ بوده‌اند و دولت‌های آنها در دادن پاسخ موثری به این بحران ناتوان مانده‌اند. 

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه افزایشی بی‌سابقه در شمار روزانه موارد عفونت کرونا، ۲۹۲۵۲۷ مورد، را در جهان گزارش کرد. رکورد قبلی بیشترین میزان افزایش موارد عفونت در ۲۴ ساعت با ۲۸۴۱۹۶ مورد مربوط به ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) بود.

اقتصادهای کشورها به علت اقدامات قرنطینه برای مهار انتشار ویروس کرونا به شدت ضربه خورده است و بسیاری از مناطق از موج دوم پاندمی هراسناک هستند.

در عین حال، بیش از ۱۵۰ شرکت داروسازی در جهان برای ساخت واکسنی برای ویروس کرونا کار می‌کنند، هر چند به گفته سازمان جهانی بهداشت انتظار نمی‌رود که این واکسن زودتر از اوائل سال ۲۰۲۱ میلادی در اختیار عموم قرار گیرد.

تدروس گفت گرچه دانش درباره کروناویروس جدید پیشرفت کرده است، اما بسیاری از پرسش‌های پاسخ داده نشده وجود دارند و جمعیت‌ها هنوز در برابر آسیب‌پذیر باقی مانده‌اند.

او گفت: «نتایج اولیه بررسی‌های سرولوژی (آنتی‌بادی) تصویری ثابت را ترسیم می‌کنند: اغلب جمعیت جهان در برابر این ویروس آسیب‌پذیر نامیده‌اند، حتی در مناطقی که دستخوش شیوع‌ شدید بوده‌اند.»

تدروس افزود: «به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهایی که درابتدا دچار شدیدترین شیوع‌ کرونا بوده‌اند، اکنون دوباره با شیوع‌های جدید مواجه شده‌اند. کشورهای دیگری که در هفته‌های آغازین پاندمی کمتر تحت تاثیر قرار گرفته بودند، اکنون شاهد شمار فزاینده مواد عفونت و مرگ هستند.»

کد خبر 536074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha