همشهری آنلاین: سید مهدی هاشمی، در نخستین نشست مطبوعاتی خود با بیان انجام چند تغییر در وزارت کشور، از انجام تغییرات ساختاری در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور، شنبه (11 خرداد) در نخستین نشست مطبوعاتی خود گفت که تغییرات در دست اقدام در این وزارتخانه ساختاری است. وی با بیان این که این امر مورد بحث و گفت‌وگو نیز قرار گرفته است، افزود: این بحث در ارتباط با اصلاح ساختار اداری دستگاه اجرایی است که از اوایل فعالیت دولت نهم در دستور کار قرار گرفت و وزارت کشور نیز طبیعتا در این موضوع فعالیت‌های و اقداماتی داشته است؛ همان‌طور که بحث تغییر ساختاری و عملکردی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در وزارت کشور چند تغییر را انجام داده‌ایم، بخشی از این تغییرات نهایی شده و به مرور سایر تغییرات را که حاصل کار مفصل و برنامه‌ریزی بوده، اعلام می‌کنیم.

هاشمی هم‌چنین گفت: برای این که بتوانیم به بخش زنان که حداقل نیمی از جامعه ما را به خود اختصاص می‌دهند، توجه بیشترو با حساسیت بیشتر کارها را دنبال کنیم، قرار شد حوزه امور زنان که در معاونت اجتماعی وزارت کشور کار خود را انجام می‌داد، به مجموعه حوزه ریاست و وزارتی منتقل شود تا از تعامل و ارتباط مستقیمی برخوردار شود و بتواند کارها را بدون واسطه و مستقیم مورد گفت‌وگو قرار دهد، همین طور روابط عمومی و امور بین‌الملل به دلیل حساسیت‌های خاصی که داشت قرار شد با رئیس دستگاه که وزیر یا سرپرست وزارت کشور است، به طور مستقیم ارتباط برقرار کند. معاونت اقتصادی و امور بین‌الملل هم با معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی ادغام شد، و بخش امور بین‌الملل هم با روابط عمومی ادغام می‌شود و مستقیم زیر نظر حوزه وزارتی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌چنین در استان‌ها معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی ادغام می‌شود. در بخش اجتماعی هم علاوه بر ارتقای توجه و رسیدگی به امور بانوان بحث مکانیزه شدن استانداری‌ها مطرح شده که در این ارتباط سامانه سازمان‌های مردم‌نهاد از امروز کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند و بسیاری از تعاملات از این طریق انجام می‌شود.

هاشمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بانک جامع شوراها در آینده نزدیک انجام می‌شود که در راستای تحقق دولت الکترونیک است، هم‌چنین بهره‌برداری از بانک اطلس اجتماعی کشور هم در آینده نزدیک انجام و از آن با حضور خبرنگاران رونمایی می‌شود.

سرپرست وزارت کشور در ادامه گفت: موضوع دولت الکترونیک و کاهش سفر و ارائه خدمات مناسب از جمله اهدافی است که باید همه دستگاه‌ها دنبال کنند، اما وزارت کشور باید با ظرفیت و انرژی بیشتری این موضوع را دنبال کند و نقش هماهنگ کننده را داشته باشد، در استانداری‌ها هم استانداران خود مجری این امر خواهند شد.

هاشمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: انتخابات الکترونیک از جمله اقداماتی بود که برای اولین بار در کشور اجرا شد. وی هم‌چنین خبر داد که امسال 32 فعالیت بزرگ در سطح دستگاه‌های اجرایی کشور به صورت رایانه‌ای انجام خواهد شد که نقش مهمی در کاهش تقاضای سفر خواهد داشت.

سرپرست وزارت کشور در ادامه از تهیه کارت هوشمند ملی علاوه بر کارت ملی به عنوان اقدامی که از سال گذشته شروع شد خبر داد و گفت که تا پایان سال صدور کارت هوشمند ملی را برای اقشار جامعه شروع خواهند کرد.

هاشمی همچنین گفت: در حوزه امنیتی هم در چند سال گذشته به ویژه سال پیش، رشد خوبی داشتیم و تعامل با کشورهای همسایه و توسعه امنیت مرزها در این بخش نقش مهمی را ایفا کرده است، همین طور می‌توان از استفاده از تجهیزات الکترونیکی به عنوان عامل موثر در جهت افزایش سطح امنیتی یاد کرد.

وی در ادامه سخنانش به موضوع بنزین پرداخت و گفت: قرار است سهمیه سوخت سه ماهه دوم سال جاری را تا اواخر هفته اعلام کنیم و ان‌شاءالله از سه ماهه دوم سال جاری دیگر کوپن بنزین نخواهیم داشت و به بخش‌هایی که سهمیه مازاد دارند، مثل جانبازان، این سهمیه در قالب کارت سوخت تقدیم خواهد شد؛ اما کوپن‌های در اختیار اشخاص و دستگاه‌ها تا پایان تیرماه معتبر خواهد بود.

سرپرست وزارت کشور در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد برنامه این وزارتخانه برای خروج اتباع افغان ثبت‌نام نشده یا غیرمجاز و این که آمار این اتباع تغییری نمی‌کند، گفت: این که آمار تغییر نمی‌کند دلیل این نیست که کاری انجام نمی‌شود، بسیاری از طرح‌ها انجام شده، بعضی از ورودهای غیرمجاز را هم داریم، ما در واقع طرد اتباع بیگانه را در مرزها تشدید و از طرفی ساماندهی حضور آن‌ها را در سطح مجموعه داخل کشور نیز به طور جدی پی‌گیری کرده‌ایم.

وی گفت: این که شدت طرد اتباع بیگانه در مقایسه با گذشته کمتر شده است، شاید در نظر اول این گونه باشد، اما قوانین و مقررات قبلی همچنان برقرار است. نیروی انتظامی نیز تلاش اصلی‌اش را بر این گذاشته است که مرزها را تحکیم کند؛ از این رو اقدامات در حاشیه مرزها تشدید شده و با قدرت بیشتر در حال پی‌گیری است.

هاشمی هم‌چنین با اشاره به این که افزایش ورودی‌های غیرمجاز به دلیل مشکلات ناامنی و اقتصادی که برخی کشورهای حاشیه با آن رو به رو هستند، است، افزود: کشور ما در منطقه و سطح جهان یکی از برخوردارترین کشورهاست و از نظر تامین آذوقه ومایحتاج عمومی از جمله ارزان‌ترین کشورهای دنیا در سطح منطقه است.

 هاشمی ادامه داد: در کشور ما قیمت‌ها به نسبت کشورهای دیگر چندان شدید نیست و تغییرات زیادی نداشته است، ما همواره یارانه توزیع می‌کنیم و این یکی از دلایل ورود بی‌رویه و غیرقانونی است.

سرپرست وزارت کشور هم‌چنین با بیان این که در سال گذشته در بودجه امنیتی مرزها رشد 11 درصدی داشته‌ایم، افزود: در بخش مدیریت هم مجلس محترم تصمیماتی گرفته است. امیدواریم امسال بتوانیم مدیریت مرزهایمان را با قدرت بیشتری اعمال کنیم و کاهش ورودی را به صورت محسوس و ملموس داشته باشیم.

در ادامه یکی از خبرنگاران از سرپرست وزارت کشور درباره تغییر فرمانداران و استانداران پرسید که هاشمی گفت: جابجایی یک اصل است و در طول دوره‌های مختلف در جهت ارتقای سطوح مدیریتی و بهره‌وری در سطح سازمان‌ها انجام می‌شود. توقف مورد رضایت و پسندیده نخواهد بود؛ کما اینکه دیدید در وزارت کشور هم این امر اتفاق افتاد. در دوره‌های گذشته هم جابجایی استانداران و فرمانداران را در دستور کار داشته‌ایم و با توجه به شرایط خاصی که در هر استان و شهرستان حاکم است، هم‌چنین شرایط مدیریتی و نیازهای لازم برای بهره‌وری بیشتر ما ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییرات در زمان سرپرستی‌تان انجام می‌شود و یا با مشخص شدن وزیر توضیح داد: تغییرات در سطح فرمانداران در اختیار وزیر کشور است و با توجه به این که اختیارات وزیر به سرپرست هم تفویض شده اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود آن تصمیم انجام می‌شود.

هاشمی گفت: من قبلا هم گفته‌ام هیچ تغییری تصویب نکرده‌ایم و هنوز هم تصمیم‌گیری نشده، این تغییرات هم در جهت ارتقای خدمت‌رسانی و تقویت سرعت بوده است.

هاشمی با بیان اینکه بخش اصلی کار من جبران عقب‌ماندگی‌هاست، گفت: یکی از کارهای عقب‌مانده که آقای پورمحمدی هم به آن اشاره داشته‌اند این بوده که تغییرات مقرر انجام شود، چون تصمیم‌گیری برای وزارت کشور به تاخیر افتاده بود ایشان ترجیح دادند فرد جدید، این کار را انجام دهد تا نظرات آن فرد هم لحاظ شود. وی تصریح کرد که این تغییرات در بخش ساختاری، تشکیلاتی و مسئولیتی بوده است.

در ادامه خبرنگاری پرسید، آقای پورمحمدی تاکید داشتند اگر در وزارت کشور باشند تلاش کنند انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت کامل رایانه‌ای برگزار شود، آیا شما هم در این مورد پی‌گیری می‌کنید؟ هاشمی گفت: قانون انتخابات یکی از موضوعات اصلی است که در دستور کار بنده هم هست که ان‌شاءالله پی‌گیری خواهم کرد که فعالیت‌هایی که در زمان آقای پورمحمدی شروع شد با قوت دنبال شود. تلاش ما این است که در حداکثر امکان موجود این کار را انجام دهیم، اما هنوز نمی‌توانم قضاوت کنم، هم‌اکنون در حال بررسی نقاط ضعف و اشکالات هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم شبکه لازم برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای را در سطح گسترده‌تر فراهم کنیم، اما نمی‌توانم قول برگزاری انتخابات رایانه‌ای به صورت صد در صد یا کمتر را بدهم؛ الان کمی زود است .

هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه بررسی صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها اعلام شده است؟ گفت: این امر از سوی شورای نگهبان انجام می‌شود.

بهسرپرست وزارت کشور در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  بودجه‌ای که مجلس برای سوخت اختصاص داده بود تا مرداد ماه امسال تمام می‌شود، چه فکری برای آن خواهید کرد؟ گفت: ‌شکی نیست که بودجه کم است و پاسخگوی تامین سهمیه‌های فعلی نیست، از این رو یا باید بودجه را افزایش داد یا سهمیه را کم کرد که این امر شاید به صورت بینابینی انجام شود؛ اما فعلا داریم روی بحث اصلاح سهمیه‌ها کار می‌کنیم که به این ترتیب ممکن است در بعضی بخش‌ها اصلاحی در سهمیه‌ها داشته باشیم.

هاشمی هم‌چنین گفت: اگر در مذاکرات با مجلس امکان افزایش بودجه را داشته باشیم این کار خواهد شد که امیدواریم با همکاری مجلس و توجه به استدلال قوی‌ای که در این مورد هست، بتوانیم درصدی را با افزایش بودجه تامین کنیم و درصدی هم اصلاح در سهمیه داشته باشیم.

در ادامه خبرنگاری درباره پی‌گیری بحث انتقال پایتخت پرسید که هاشمی گفت: این بحث در دستور کار بوده و هیچ موقع کمرنگ نشده است. در این دولت هم یکی از موضوعاتی که مجددا طرح شد انتقال پایتخت بود که پیش‌بینی شده در موضوع مسکن، اشتغال و از بین بردن محدودیت‌هایی که در تهران با آن مواجه هستیم، به عنوان یک گزینه مورد بررسی و تجدید نظر تکمیلی قرار گیرد. همچنین کارگروهی روی این موضوع در حال بحث و بررسی است که امیدواریم به نتایج خوبی برسد. از سویی این که بخشی از کار یا کل آن به خارج از تهران منتقل شود در حال بررسی است. 

سرپرست وزارت کشور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تغییر خانم مافی فرماندار شمیرانات و این که صرف نظر از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آیا تغییرات در این مقطع را به صلاح می‌دانید؟ گفت: نباید طبل انتخابات ریاست جمهوری را زودهنگام زدر، چرا که مسائلی را برای کشور دارد که ما در گذشته نیز آن را تجربه کرده‌ایم .

وی گفت: جابه‌جایی یک اصل است. سرکار خانم مافی از مدیران خوب و کارآمد مجموعه بودند، مدتی بود که قرار بود این تغییرات انجام شود و این هم از جمله کارهای معوقی بود که مانده بود. درخواست تغییر ایشان تصویب و ابلاغ شده، اما گزینه جایگزین ایشان هنوز تصویب نشده است. در آخرین صحبتی که با استاندار تهران داشتیم قرار شد فعلا فردی این کار را انجام دهد تا فرد مناسب منصوب شود.

در ادامه خبرنگاری از تعامل وزارت کشور با شهرداری در بخش اعتبارات حمل و نقل عمومی پرسید که سرپرست وزارت کشور پاسخ داد: ستاد تبصره 13 در قانون بودجه 85 و 86 بحث مدیریت حمل و نقل و سوخت را به تصویب رسانده است، هم‌چنین لایحه‌اش را پیشنهاد داده‌ایم. از سویی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت جایگزین ستاد تبصره 13 شده است، هم‌چنین وزیر راه هم به این ترکیب اضافه شده، چون به هر حال بخش برون‌شهری هم در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.  وی افزود: قبلا هم که آقای پورمحمدی در وزارت کشور حضور داشتند عضو این ستاد بودند و مدتی هم ریاست آن را بر عهده داشتند.

وی با بیان این که در بحث حمل و نقل و سوخت تعامل نزدیک و زیادی با وزارت کشور لازم است، اظهار کرد: این تعامل به نظر من با این وضعیت موجود تقویت می‌شود. در بحث بودجه نیز رشد بالایی در این بخش داشته‌ایم که شاید از بابتی حسن و از بابتی نیز عیب باشد.

هاشمی با بیان این که بیش از 500 درصد رشد را در بخش اعتبارات حمل و نقلی درون‌شهری و برون‌شهری داشته‌ایم، گفت: در این دوره مجلس محترم بودجه را تصویب کرد، ما هم بر اساس مصوبه مجلس این بودجه را عملیاتی و اجرا می‌کنیم.  هاشمی افزود: به نظر می‌رسد شرایط بهتر از گذشته خواهد بود. در شهر تهران نیز این بودجه حداقل دو برابر شده است.

 سرپرست وزارت کشور در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره انجام زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هنوز برنامه‌ای به تصویب نرسیده که بخواهم آن را اعلام کنم.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید، شما گفته بودید اعتبارنامه یکی از نمایندگان برای بررسی بیشتر مانده است. در این باره توضیح می‌دهید، هم‌چنین بسیاری معتقدند تغییراتی که در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها اجرا می‌شود ناظر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است. هاشمی در پاسخ گفت: بحث اعتبارنامه نیز موضوعی است که در مجلس در حال پی‌گیری است. ما موظف به ارائه گزارش بودیم. درباره تغییرات نیز این مطلب را که تغییرات برای انتخابات است، تکذیب می‌کنم.

 یکی از خبرنگاران در مورد اقدامات وزارت کشور در حوزه تمرکززدایی و مهاجرت معکوس پرسید که هاشمی گفت: این یک بحث مفصل است. در مورد توسعه دهیاری‌ها و به عنوان یکی از محورهای اصلی کار تمرکززدایی تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. در این مدت نیز توفیقات زیادی داشتیم، بیش از 6 هزار دهیاری هم در طول این مدت تصویب شد، در حال حاضر نیز در روستاهایی که بالای 80 خانوار در آن ساکن هستند دهیاری ایجاد کرده‌ایم. در بودجه‌های عمرانی نیز بالاترین سرانه بودجه عمرانی را در استان ایلام داریم که 320 هزار تومان است و پایین‌ترین را در استان تهران و اصفهان.

سرپرست وزارت کشور هم‌چنین ساخت و ساز واحدهای مسکونی در این حوزه را از دیگر اقداماتی خواند که به طور جدی پیگیری شده و گفت: امسال 300 هزار واحد مسکونی ساخته‌ایم ، یارانه‌ها و وام‌ها داده و وام‌های زودبازده با اولویت پرداخته شده است.

 خبرنگار دیگری گفت، در روزهای گذشته در اخبار اعلام شد 9 نفر از گروه تروریستی عبدالمالک ریگی در پاکستان بازداشت شده‌اند که به ایران تحویل می‌شوند. هاشمی در پاسخ گفت: ما نمایندگانمان را مشخص و معرفی کردیم و هماهنگی های اجرایی انجام شده است. امیدواریم این کار در هفته جاری انجام شود و پس از انجام آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم . این توافق حاصل شده است و روی زمان، مکان و روش آن بحث‌هایی است که همکاران در حال مذاکره هستند.

خبرنگار دیگری پرسید، آیا خود عبدالماک ریگی دستگیر شده است؟ که هاشمی گفت: نه ، اما برادرش در میان دستگیرشدگان است.

در ادامه خبرنگاری پرسید، شما گفتید تغییرات اصل است، اما آقای الهام تاکید کردند آن چه در تصمیم دولت اصالت نداشته است تغییر بوده است؟ این اختلاف نظر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ هم‌چنین شما گفتید هدفتان انجام کارهای عقب‌مانده است، در حالی که تمام کارهایی که اشاره کردید در دوره آقای پورمحمدی نیز به خوبی انجام می‌شد؟ پس علت این تغییر چیست؟ هاشمی گفت: تغییرات با جابه‌جایی فرق دارد. من نگفتم تغییرات، تاکید داشتم جابه‌جایی یک اصل است که در جهت ساماندهی انجام می‌گیرد. مصوب است یک نفر در یک مسئولیت بیش از 4 سال نمی‌تواند بماند و حداکثر مسئولیتش تا یک دوره دیگر قابل تمدید است، این جزء قوانین ماست که به تصویب رسیده است.

هاشمی ادامه داد: آقای پورمحمدی یکی از موفق‌ترین و توانمندترین وزرای کشور جمهوری اسلامی بودند و کارهای ارزشمند و بزرگی در دوره ایشان انجام شده است. من هم عرض کردم کارهای ایشان را پی‌گیری می‌کنم. اقداماتی که امروز بخشی از آن را عرض کردیم مواردی هستند که اگر ایشان ابقا می‌شدند هم انجام می‌دادند. همین الان در بسیاری از موارد کارها با همراهی ایشان انجام می‌شود و ایشان هم همراهی و تعامل بسیار خوبی دارند و به عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی این دولت به ایشان احترام می‌گذاریم.

خبرنگاری در پایان پرسید، پس اصالت این جابه‌جایی چیست؟ چرا برای انجام کارها این جابه‌جایی صورت ‌گرفت؟ هاشمی در پاسخ گفت: من تاکید کردم در انجام بعضی کارها تاخیراتی افتاده بود و تصمیمات دچار آفت تاخیر شده بود، به عنوان یادگاری این را از من داشته باشید. آفت تصمیم سه چیز است. تغییر، تاخیر و تردید.

کد خبر 53724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز