شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: چندی است که شماری زیادی از کشورهای جهان برخورداری از انرژی هسته‌ای را به عنوان یک هدف عمده انتخاب کرده و برای تحقق آن تلاش‌های لازم را به‌کار گرفته‌اند.

از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه اشاره کرد. این در حالی است که ترکیه در حال حاضر در چند قدمی عضویت در اتحادیه اروپا قرار دارد و هسته‌ای شدن این کشور می‌تواند وزنه دیگری برای آنها به‌شمار آید.

ترکیه در نظر دارد تا اواخر دهه آتی میلادی 3 نیروگاه اتمی را صرف‌نظر از وابستگی به نفت و گاز از ایران و روسیه به بهره‌برداری برساند. این در حالی است که مخالفان تکنولوژی هسته‌ای به بیان اعتراض‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند.

به نظر می‌رسد که ترکیه در این زمینه راه برگشتی ندارد، زیرا تاکنون گام‌های بنیادی بسیاری در جهت برخورداری از فناوری هسته‌ای در این کشور برداشته شده است.
پارلمان ترکیه در پائیز گذشته طرحی را نیز در این باره به تصویب رسانده است. از سوی دیگر وزارت انرژی ترکیه هم در فصل بهار از آغاز ساخت پایگاه اتمی در نزدیکی سواحل دریای مدیترانه خبر داد.

خاطرات حادثه چرنوبیل هنوز در اذهان زنده است                        
بسیاری از مردم از تکرار حادثه‌ای مانند چرنوبیل نگران هستند. این واقعه تاثیر تاسف‌باری را در افکار عمومی پدید آورده که هنوز به فراموشی سپرده نشده است.
در آوریل سال 1986 میلادی در سواحل دریای سیاه هنوز تشعشعات این رویداد وجود داشت. به‌گونه‌ای که مردم در استفاده از مواد غذایی دچار وسواس شده بودند، اما منابع دولتی ترکیه اعلام کردند که در حال حاضر جای نگرانی چندانی نیست.

حتی وزیر انرژی ترکیه برای رفع سوء‌تفاهات مردم در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت و با نوشیدن یک فنجان چای اظهار داشت که مقادیر اندک از تشعشعات هسته‌ای نمی‌تواند آسیب چندانی به بدن وارد کند.

«توگوت اوزل» رئیس جمهوری اسبق ترکیه نیز در این راستا اعلام کرد که حتی نوشیدن چایی که حاوی اندکیرادیو اکتیو است بسیار خوش طعم تر است.
در این میان مردم ترکیه چاره‌ای جز پذیرش اظهارات دولتمردان خود نداشتند، اما وجود آنها همچنان سرشار از بیم و نگرانی بود.

چندی بعد نیز بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی شد که همه به سرطان مبتلا شده بود، همین دلیل کافی بود تا مردم ترکیه برای همیشه برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای را به فراموشی بسپارند، اما گویا در شرایط کنونی اوضاع به‌گونه دیگری رقم خورده است.

ملدا کسکین نویسنده‌ای که بسیاری از رویدادهای چرنوبیل را به رشته تحریر در آورده است در این باره نوشته‌: برای پاک کردن ذهن مردم از آنچه که به‌واسطه حادثه چرنوبیل به‌وجود آورده باید تصمیمات ریشه‌ای اتخاذ کرد.

اعتماد به فعالان عرصه فناوری هسته‌ای در ترکیه کمی سخت به نظر می‌رسد، اما در حال چاره‌ای برای دولت این کشور نیست تا به آنهایی که وعده داده‌اند در طول 5 تا 6 سال آینده اولین پایگاه اتمی را به بهره‌برداری برسانند، اعتماد کنند.

از سوی دیگر موضوع منهدم کردن زباله‌های هسته‌ای نیز امری است که باید از الان به آن اندیشیده شود تا در آن زمان مشکلات ناشی از آن نشات نگیرد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزارت انرژی ترکیه ساخت اولین پایگاه اتمی آغاز شده است و از آنجایی که محل ساخت آن جز مناطق زلزله‌خیز تشخیص داده شده، نگرانی‌های روزافزونی را به وجود آورده است. 

 همشهری امارات - دویچه وله

کد خبر 53732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز