آمار تلفات انفجار بسیار شدید پایتخت لبنان در شامگاه سه شنبه ۱۴ مرداد (۴ آگوست ۲۰۲۰) بر اساس تازه‌ترین خبرها به ۱۰۰ کشته و چهار هزار زخمی رسیده است.‎

انفجار بیروت

به گزارش  همشهری آنلاین، شب گذشته انفجاری مهیب بندر بیروت و مناطق اطراف آن را به لرزه درآورد. انفجاری که همه را دربهت فرو برد و تا ساعاتی بعد هم علت حادثه و ابعاد و میزان کشته ها و خسارت‌های آن مشخص نبود. بر اثر این انفجار علاوه بر از بین بردن ۹۰ درصد ذخیره دارویی لبنان و انبوه زیرساخت‌ها، تا صبح امروز چهارشنبه و بر اساس آخرین آمار تعداد کشته ها سه رقمی شده و به ۱۰۰ نفر رسیده است و بیش از چهار هزار نفر هم زخمی و مجروح شده اند.

تازه‌ترین آمار قربانیان؛ صد کشته ۴۰۰۰ هزار زخمی

وزارت بهداشت و صلیب سرخ لبنان شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰۰ و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۴۰۰۰ تن رسید. به گزارش فارس، «جورج کتانه» دبیرکل صلیب سرخ لبنان امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد، تعداد مجروحان در انفجار دیروز بیروت بیش از ۴۰۰۰ نفر است و تعداد کشته‌ها ممکن است به ۱۰۰ نفر برسد که برخی قربانیان هنوز زیر آوار هستند.

بر اساس گزارش «النشره»، کتانه در تشریح عملیات امدادرسانی گفت، برای درمان مجروحان این حادثه، بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان «الروم» به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند.

وی افزود، ۷۵ آمبولانس در حال خدمت‌رسانی هستند و ۵۰ خودرو نیز آماده‌اند تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود. کتانه ضمن اشاره به اهدای خون در مناطق مختلف گفت، از این نظر مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین از زخمی شدن ۱۱ نفر از نیروهای یونیفل(نیروهای بین‌المللی مستقر در جنوب لبنان) در این انفجار خبر داد.

این در حالی است که «حمد حسن» وزیر بهداشت لبنان امروز در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد، تعداد کشته‌های انفجار حدود ۸۰ نفر است اما صدها تماس برای پرسیدن سوال درباره مجروحان و مفقودان این حادثه وجود داشته و بنابراین تعداد کشته‌ها رو به افزایش است. تعداد مجروحان حدود ۴۰۰۰ نفر است. 

شبکه قطری «الجزیره» هم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، تعداد کشته‌های افنجار بیروت تا این لحظه به ۱۰۰ نفر و تعداد مجروحان حدود ۳۵۰۰ نفر است.

بیرون کشیدن اجساد ۱۰ کشته از زیر آوار

شبکه «المیادین» گزارش کرد، نیروهای دفاع شهری لبنان اجساد ۱۰ کشته را از زیر ویرانی‌های محل انفجار در بندر بیروت بیرون کشیدند.

تخریب نیمی از بیروت و آسیب جزئی به کاخ بعبدا

قاضی مروان عبود٬ استاندار بیروت اعلام کرد که نیمی از شهر و مراکز اداری این استان ویران شده است.

به گزارش تسنیم   به نقل از  رسانه‌های لبنانی کاخ ریاست‌جمهوری این کشور نیز دچار آسیب شد.

شدت انفجار بیروت با انفجار یک بمب هسته‌ای قابل مقایسه است

۳ روز تعطیلی و عزای عمومی در لبنان

شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه و در پی انفجار مهیب بیروت تشکیل جلسه داد و در جلسه‌ای که برگزار شد تصمیمات گرفته شد که سه روز تعطیلی و عزای عمومی در این کشور اعلام شود و نیروهای نظامی مسئولیت امنیت بیروت را برعهده خواهند گرفت.

همچنین مقرر شد که کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل شود و گزارش خود را طی ۵ روز آماده کند و حالت فوق‌العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.

بیمارستان‌های شهر بیروت ظرفیت پذیرش مجروحان انفجار را ندارد

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه جدید اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند. به گزارش تسنیم، دبیرکل هلال احمر لبنان  به شبکه الجزیره گفت بیمارستان‌های بیروت در وضعیت دشواری قرار دارند و نمی‌توانند هیچ مجروحی را پذیرش کنند. وی همچنین گفت که در بین زخمی‌ها ۶۰ نفر در وضعیت وخیم قرار دارند و برخی از مجروحان به بیمارستان‌های بقاع و جنوب منتقل شده‌اند. وزیر بهداشت لبنان گفت آنچه امروز رخ داد، بزرگتر از حجم و اندازه لبنان در وضعیت کنونی‌اش است و این فاجعه چالشی برای دولت و یک فاجعه به تمام معناست.

کشته یا زخمی شدن کارکنان سفارتخانه‌ها و نیروهای یونیفل

شماری از کارکنان سفارت آلمان در بیروت در انفجارهای دیروز سه شنبه در مجروح شدند. هلند نیز اعلام کرد که پنج کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجارهای این شهر مجروح شده‌اند.

سفارت مصر در بیروت گزارش داد یک کارمند این سفارتخانه عربی در حادثه انفجار بیروت کشته شده و همچنین یک نفر دیگر نیز ناپدید شده است. سازمان ملل نیز از مجروح شدن تعدادی از نیروهای حافظ صلح در بیروت خبر داده است. گفته می شود یکی از شهروندان مغرب نیز در انفجار مهیب روز سه‌شنبه زخمی شده است.

علت انفجار مهیب بیروت

طبق اطلاعات اداره گمرک لبنان٬ عامل این آتش سوزی ماده نیترات آمونیوم بوده است و «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در واکنش به این حادثه اعلام کرد که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم منفجر شده است.

وی همچنین از همه کشورهای دوست و برادر لبنان خواست تا در این فاجعه بزرگ حامی لبنانی ها باشند.

 هشدارهای قبلی در مورد مواد منفجره انبارها  

 مدیر کل گمرک لبنان روز چهارشنبه تاکید کرد : موادی که عصر سه شنبه در بندر بیروت منفجر شد، خطرناک بود و ما پیش از این در ۶ نامه‌ مختلف به قاضی ویژه این امور درخواست صادر کردن آن را کرده بودیم اما پاسخی دریافت نکردیم. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه النشره لبنان، " بدری ضاهر " با اعلام این مطلب افزود : این گمرک کارهای خود را بر اساس بخش نامه‌ها و مدیریت بندر انجام می‌دهد و دریافت مواد برای ذخیره‌سازی زیر نظر وزارت حمل و نقل انجام می‌شود و ما با خطوط ذخیره‌سازی ارتباطی نداریم.  

وی که در یک گفت و گوی تلویزیونی سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما پیش از این در ارتباط با خطرات نگهداری مواد مزبور در بندر بیروت ۶ بار به قاضی مربوطه نامه نوشتیم که این مواد تهدیدی برای بندر، امنیت عمومی و ایمنی محسوب می‌شود و درخواست کردیم که این مواد را دوباره صادر کنیم اما این موضوع اتفاق نیافتاد و ما از کارشناسان مربوطه خواستیم تا دلایل را مشخص کنند.   

مدیرکل گمرک لبنان افزود: این مواد به طور قانونی نگهداری می‌شد و من درخواست صادرات مجدد آن‌ها را داشتم و قبلاً نیز تقاضا کردم که سرنوشت مواد ذخیره شده مشخص شود و از سه سال پیش پاسخی از قاضی ویژه آن دریافت نکردم.  

ضاهر در ادامه خواستار عدم سوء استفاده از این حادثه شد و گفت: کمیته تحقیق همچنان به تحقیقات خود ادامه می‌دهد و گزارش رسمی درباره پیش فرض‌ها [درباره این حادثه]  خواهد داشت.   وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ذخیره مواد محترقه در نزدیکی این مواد خطرناک که در بندر منفجر شده است، گفت: به احتمال زیاد بله (ذخیره مواد محترقه در کنار مواد منفجر شده) و مدیریت بندر مسئولیت انبار کردن [مواد محترقه] را دارد.  

مدیرکل گمرک لبنان در ادامه این مصاحبه خاطر نشان کرد : ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شده است و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند.

نیترات آمونیوم منفجر شده در بیروت به میزان ۲ هزار و ۷۵۰ تن از شش سال قبل در بندر بیروت نگهداری می شده است . محموله مزبور از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده بوده است.

تخریب موزه‌ها و نگارخانه‌ها در انفجارهای مهیب بیروت

 انفجارها و آتش‌سوزی‌های مهیب دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ مرداد) در پایتخت لبنان، علاوه بر مناطق مسکونی و تجاری و ادارات مختلف، نگارخانه‌ها و موزه‌های این شهر را نیز تخریب کرد یا به آنها آسیب جدی رساند. به گزارش روزنامه هنر چاپ لندن، انفجارهای روز گذشته در پایتخت لبنان علاوه بر تلفات جانی، صحنه پرآوازه هنر این شهر را نیز ویران کرد. بسیاری از نگارخانه‌های اصلی این شهر از جمله گالری مارفا (Marfa ) که در نزدیکی بندر بیروت قرار دارد و گالری تانیت (Tanit) کاملا تخریب شدند. شعبه بیروت گالری اپرا (Opera) نیز خسارت سنگینی خورد.

کد خبر 537685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha