قطعات داخلی‌سازی شده و دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو، امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه در آئینی مجازی با حضور شهردار تهران، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس شورای شهر تهران و رئیس جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

قطار ملي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان این که امروز یکی از پروژه‌های شهرداری تهران به ثمر نشسته است، گفت: شرایط تحریم هر چقدر که سخت و نامیمون است اما از جهاتی نیز فرصت تلقی می‌شود.

وی با بیان این که همکاران ما تلاش می‌کنند با استفاده از ظرفیت کامل بخش خصوصی، مشکلات را  حل کنند؛ گفت: امسال سال جهش تولید است و قرارداد شهرداری و معاونت علمی ریاست جمهوری که یک سال پیش برای طراحی و اجرای یک رام قطار منعقد شد به نیمه رسیده است و الان این پروژه به ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بخش‌ زیادی از قطعات در داخل تولید شده و بخش‌های تولید نشده نیز صرفه اقتصادی نداشته است.

وی با بیان این که ۱۵ کلانشهر داریم که راه حل اصلی مشکلات آنها توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: مترو یک تصمیم استراتژیک است که امیدواریم با حمایت شرکت‌های داخلی بتوانیم ظرفیت مترو را افزایش دهیم و امیدواریم با این روند تمام نیازهای داخلی را تامین کنیم.

حناچی افزود: بیش از همه ما در این جمع محسن هاشمی رئیس شورا خوشحال است، چرا که زحمات ایشان در متروی تهران به ثمر نشسته و به نمایندگی از همکارانمان در شهرداری از زحمات وی تشکر می‌کنیم.

  • انبوه‌سازی قطار ملی

علی امام مدیرعامل متروی تهران نیز در این مراسم از تلاش برای انبوه‌سازی قطار ملی خبر داد و گفت: پروژه تولید یک رام قطار متروی ملی به میانه راه رسیده است و امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم.

وی با بیان این که کار ما محدود به تولید یک قطار نیست و حتما انبوه سازی را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: بر همین اساس در مجمع عمومی مترو مجوز انعقاد قرارداد با همین مجموعه‌ها را برای تولید ۱۰۵ واگن دریافت کردیم که حالا تفاهم نامه‌های آن را با جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی امضاء کردیم.

امام با تاکید بر این که امیدواریم قطار ملی در همه کشور با استفاده از ظرفیت چهار کارخانه واگن سازی دنبال شود تا شاهد تولید قطار ملی باشیم گفت: قرارداد ساخت ۲۰۰۰ واگن قرار بود از طریف فاینانس پیگیری شود اما به واسطه تحریم‌ها می‌توان این فرصت را به شرکت‌های داخلی داد و از ظرفیت آنها استفاده کرد. امیدواریم با حمایت‌های دولت از شرکت‌های داخلی، بتوانیم این ۲۰۰۰ واگن را داخلی سازی کنیم.

  • تولید قطار ملی نیازمند بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو با تاکید بر این که متروی تهران نماد خودکفایی است، گفت: برای تولید قطارهای ملی ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که دولت باید کمک کند.

هاشمی با بیان این که خوشحالم که امروز شاهد بالندگی متروی تهران به عنوان نماد خودکفایی هستم، گفت: متروی تهران متشکل از دو بخش ساختمانی و تجهیزات است که معمولا ۵۰ درصد هزینه‌ها صرف امورات ساخت و ساز می‌شود که ما در کشورمان سال‌هاست در این امر به خودکفایی رسیدیم؛ اما ۵۰ درصد بودجه مترو صرف تجهیزات ثابت و متحرک می‌شود.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر مهندسان ایرانی در بخش تجهیزات ثابت همچون تهویه و غیره به خودکفایی رسیدند، گفت: اما مشکل ما تجهیزات متحرک است و هنوز سرعت خودکفایی خوب نیست؛ چرا که معمولا تأمین مالی پروژه‌ها به سمت فاینانس سوق داده می شد و این مسئله سبب شد که عمدتا این تجهیزات از خارج کشور وارد شود.

وی با بیان این که تلاش می‌شود که تا پایان امسال یک رام قطار ملی وارد ناوگان حمل و نقل شود اما این راه باید ادامه یابد، تصریح کرد: برای خرید هر قطار یک میلیون دلار پول لازم است که اگر این پول را ضرب در ارز نیمایی کنیم، می‌بینیم که برای تولید هر قطار ملی۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میلیارد تومان پول لازم است که به صورت تدریجی باید تزریق شود. به همین دلیل از دولت و شهرداری می‌خواهم که از همین حالا قراردادهای ساخت قطارهای ملی بیشتر را آماده کنند تا تامین اعتبار شود و بتوانیم این قطار را به تولید انبوده برسانیم.

  • نیاز متروی تهران به ۱۵۰۰ واگن

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران هم از نیاز پایتخت به ۱۵۰۰ واگن خبر داد و گفت: بحث انعقاد قرارداد به ۶۳۰ واگن با چینی‌ها مطرح است و با شرکت واگن سازی ملی نیز پروژه ساخت ۱۰۵ دستگاه و با شرکت واگن سازی تهران نیز ۱۰۵ دستگاه واگن را نهایی کردیم که به ثمر نشستن همه این سفارشات نیازمند منابع زیاد است که قطعا تامین آن از توان شهرداری خارج است و با توجه به شرایط سخت کرونایی می‌بایست از منابع دولت استفاده کنیم.

معاون شهرداری تهران با بیان این که با حمایت دولت هم از بیکار شدن جوانان جلوگیری می‌شود و هم حمل و نقل پاک توسعه می‌یابد، افزود: اگر ۱۵۰۰ واگن مورد نیاز تامین شود می‌توان ظرفیت حمل و نقل مترو را از دو میلیون مسافری که امروزه از آن استفاده می کنند به ۶ میلیون ارتقا داد که این گام موثری در راستای حمل و نقل پاک است. امیدواریم سال آینده بتوانیم با تولیدات ملی بیشتری نقش آفرینی کنیم.

  • تحویل یک رام قطار تولید داخل تا پایان سال به مترو

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد که تا پایان سال یک رام قطار تولید داخل روی ریل مترو قرار خواهد گرفت.

ستاری با بیان این که تیر ماه سال گذشته پروژه ساخت قطار ملی با شهرداری تهران نهایی شد، گفت: برای این پروژه ۲۰ الی ۳۰ شرکت دانش‌بنیان به کار گرفته شدند و الان یک واگن نهایی شده داریم ولی امید است تا پایان سال بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم.

وی با بیان این که از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد در داخلی سازی رسیدیم که گام بزرگی است، افزود: امیدواریم از این روند حمایت شود تا بتوانیم با استفاده از تولیدات داخلی از جوان ایرانی حمایت کنیم.

معاون علمی رییس جمهوری با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی‌سازی قطعات مترو، گفت: تلاش‌ها نشان می‌دهد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و به نظرم برای به حرکت درآورن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.  

ستاری با بیان این که یادمان نرود یک زمانی سرعت‌مان را برای استفاده از تولیدات داخلی از دست داده بودیم، تصریح کرد: حالا با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم به شکوفایی برسیم و امیدواریم یک رام قطار ساخت داخل به زودی روی ریل برود که قطعا این قطار هیچ چیزی از سایر قطارها کم ندارد.

کد خبر 538996

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متروسوار US ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 0
    ما که ازخوروی ملی خیری ندیدیم چه رسد به قطارملی