دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل اوپک از سرمایه‌گذاری 160 میلیارد دلاری این سازمان در 3 سال آینده برای افزایش 15 درصدی ظرفیت تولید نفت خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالله البدری، سفته بازی و دلالی را مهمترین علت افزایش قیمت نفت دانست وافزود: ظرفیت تولید اوپک تا سال 2012 روزانه 5 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.قرار است:

اجلاس بین‌المللی شورای وزرای امور اقتصادی ودارایی صندوق اوپک بیست و هشتم و بیست و نهم خرداد امسال در تهران برگزار می شود.

افزایش بهای سبد نفتی اوپک

بهای سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم یک دلار و 22 سنت افزایش یافت.

هم اکنون هر بشکه نفت خام اوپک 124 دلار و 95 سنت معامله می‌شود. بهای تقریبی یک بشکه نفت خام صادراتی ایران هم 120 دلار و 67 سنت است.

ایران، عربستان، امارات عربی متحده، قطر، اندونزی، عراق، کویت، الجزایر، آنگولا، لیبی، نیجریه، ونزوئلا و اکوادور ‌13عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ‌هستند.

قرار است برزیل به عنوان عضو جدید، جایگزین اندونزی در سازمان اوپک شود.

در همین رابطه نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - گفت: برزیل در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، جایگزین اندونزی می‌شود و ادامه داد: هر وقت کشوری به طور خالص وارد کننده نفت شود، فلسفه وجودیش را برای ادامه عضویت در اوپک از دست خواهد داد.

محمدعلی خطیبی در این حال با بیان اینکه هیچ فشاری از ناحیه اوپک بر اندونزی وارد نیست، افزود: از آنجا که تراز تولید و صدور نفت اندونزی منفی شده است به طور طبیعی خروج اندونزی از اوپک در حال وقوع است و برزیل به عنوان جایگزین اندونزی ابراز تمایل کرده است.

وی درباره میزان تولید نفت در اندونزی گفت: بر اساس اجلاس 146 اوپک در ابوظبی امارات سهمیه صادرات نفت اندونزی به میزان یک میلیون و 451 هزار بشکه در روز تعیین شد، درحالی‌که این کشور خیلی کمتر از این میزان صادر کرده است.

نماینده ایران در اوپک گفت: البته اندونزی هنوز به طور رسمی جدائیش از اوپک را اعلام نکرده است.

کد خبر 53918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز