مدیر جهاد کشاورزی مرند در استان آذربایجان شرقی گفت: برداشت شبانه، غیرمجاز و بی‌رویه از آب سد شهید کلانتری توسط تانکرهای حمل آب برای فروش، دلیل اصلی مرگ ماهیان در سد این شهرستان است.

مرگ ماهیان در مرند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی صیادی روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد در جمع خبرنگاران، از کشت در بستر و حاشیه‌های سد، تبخیر آب بر اثر گرمای تابستان، بارش نامناسب در تابستان و عدم  ورود آب کافی به عنوان دلایل دیگر مرگ هزاران ماهی هرز و کپور در سد شهید کلانتری (امنق) مرند در روزهای گذشته نام برد.

وی درباره وضعیت کنونی ماهیان سد شهید کلانتری اظهار کرد: اکنون میزان تلفات بسیار کاهش یافته است و جای نگرانی وجود ندارد. با تخلیه آب به مخزن سد با تانکرهای بخش خصوصی و دولتی، رهاسازی آب چاه عمیق و انتقال ماهیان از این سد به سایر ایستگاه‌های پرورش ماهی در شهرستان و انتقال بقیه ماهی‌ها از نقاط کم‌عمق به نقاط پرعمق سد از جمله اقدامات انجام‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مرند در خصوص میزان تلفات ماهیان کپور در سد شهید کلانتری گفت: هنوز آمارگیری دقیق انجام نگرفته، اما میزان تلفات حدود ۵ تا ۶ هزار قطعه ماهی است.

صیادی همچنین افزود: سد خاکی شهید کلانتری در شهرستان مرند با هدف تامین آب کشاورزی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و برای کنترل سیلاب و با تنظیم سالانه ۹ میلیون متر مکعب در منطقه نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: سد شهید کلانتری روستای انمق برای آبیاری مزارع گندم، جو و کلزای روستاهای انامق، بهرام و دیزج یکان احداث شده و همه ساله ۲ نوبت آبیاری برای مزارع فوق تخصیص می‌یابد و پس از آن مقدار مشخصی آب برای حفظ محیط زیست  در سد نگهداری می‌شود و در ۳ سال گذشته هیچ گونه رهاسازی ماهی در سد انجام نشده است.  

صیادی افزود: سد خاکی شهید کلانتری برای ذخیره آب با اهداف کشاورزی آبگیری طراحی و ساخته شده است و آبگیری آن نیز از رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خروجی آب سدها در موقع استفاده از کف است و به همین خاطر آب کم‌اکسیژن، راکد و سرد کف سد در طول بهره‌برداری خارج می‌شود و به دلیل عدم پایداری و متغیر بودن آب، معمولاً در آب آنها ماهی به مقدار کم تولید می‌شود و یا اصلاً تولید نمی‌شود.

در شبانه‌روز گذشته، تصاویری از مرگ ماهیان در سد شهید کلانتری شهرستان مرند در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز در فضای مجازی بازنشر و دست به دست شده است.

کد خبر 539233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha