کمبود ماسک در بخش‌هایی از شهرستان اسفراین به حدی است که مردم مجبورند یا ماسک گران تهیه کنند یا با طی ده‌ها کیلومتر به مرکز شهرستان بروند و ماسک دولتی بخرند.

ماسک 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در روزهای پایانی سال گذشته با ورود میهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در سراسر شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک ماسک چنان جای خودش را در میان سبد خرید خانواده‌ها به سرعت باز کرد که می‌توان گفت در صدر اقلام خریداری شده توسط خانواده‌ها قرار گرفت.

به گفته کارشناسان متخصص یکی از راه‌های پیشگیری از مبتلا نشدن به این بیماری استفاده دائم از ماسک در بیرون منزل است بر همین اساس روزها و هفته‌های اول استان‌های کشور به دلیل تقاضای زیاد مردم برای استفاده از ماسک دچار بحران کمبود ماسک شدند؛ چراکه هنوز عرضه آن در حد وسیع انجام نشده بود.

ماسک کارگاهی به وفور در دسترس است

سروش جوان، رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسفراین با اعلام لیست داروخانه‌های توزیع‌کننده ماسک اظهار داشت:۷ داروخانه در سطح شهر با ۲ هزار ماسک و یک داروخانه در روستای سارمران با هزار ماسک تجهیز به ماسک دولتی کرده‌ایم و همشهریان می‌توانند به راحتی به داروخانه‌ها مراجعه و ماسک دولتی با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان تهیه کنند و مردم در صورت نبود ماسک به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

هم‌اکنون در اسفراین یک کارگاه تولیدی زیر نظر بسیج اصناف با تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک در حال فعالیت است و ماسک کارگاهی به وفور در دسترس مردم قرار دارد.

در حال حاضر ما هیچ بسته رایگانی برای اقشار کم درآمد و حاشیه شهر نداریم و تهیه آن مستلزم ورود متولیان و خیران است که با تهیه بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک، به صورت رایگان در اختیار افراد قرار بگیرد.

ماسک کافی نیست!

نادر نیک پرست، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسفراین نیز گفت: با توجه به مصرف ماسک و جمعیت شهرستان ماسکی که در حال حاضر توزیع می‌شود قطعاً کفاف تقاضای شهرستان را نمی‌دهد ولی نسبت به چند هفته پیش تهیه ماسک بیشتر و راحت‌تر در اختیار مردم است.

ماسک مورد نیاز شهرستان از سه منبع تغذیه می‌شود؛ ماسک‌های خانگی که مردم خودشان تهیه می‌کنند، ماسک‌هایی صنعتی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد و ماسک‌هایی که در کارگاه تهیه می‌شود.

به طور کلی وضعیت ماسک در شهرستان بهتر شده است، اما هنوز کفاف مصرف ماسک شهرستان را نمی‌دهد.

تناقض شنیده‌ها و دیده‌ها

حسین رحیم‌زاده، بخشدار بام و صفی آباد گفت: ما در تهیه ماسک مشکل خاصی نداریم و ماسک در دسترس مردم به راحتی قرار می‌گیرد.

وی دو محل توزیع ماسک را داروخانه و یک فروشگاه پوشاک لباس معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: هم‌اکنون دو کارگاه بسیج اصناف و آموزش و پرورش روزانه با تولید ۵۰۰ عدد ماسک در بام و صفی آباد در حال تولید هستند لذا مردم منطقه برای دسترسی به ماسک مشکلی ندارند.

اما گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از واقعیت دیگری است و نشان از نبود ماسک دولتی و ارزان قیمت در بین مردم است.

مجتبی، یکی از جوانان صفی آبادی می‌گوید: ماسک دولتی و ارزان به هیچ عنوان در صفی آباد پیدا نمی‌شود و ما برای تهیه ماسک باید به داروخانه‌های اسفراین مراجعه کنیم.

سیدابراهیم، یکی دیگر از اهالی منطقه است که می‌گوید: ماسک را می‌توان حتی در سوپر مارکت‌ها هم پیدا کرد، اما نه ماسک دولتی با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان؛ مگر ماسک را در سوپر مارکت‌ها می‌فروشند؟ آیا مسئولان فقط باید در شهر اسفراین نظارت داشته باشند؟ نظارت‌ها باید در کل شهرستان وجود داشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: محل فروش ماسک باید در داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی که محیطی کاملاً تمیز که مورد تأیید و نظارت علوم‌پزشکی است؛ انجام شود.

بر اساس این گزارش منطقه بام و صفی‌آباد علیرغم داشتن استعدادهای اقتصادی فراوان، یکی از مناطق محروم اسفراین می‌باشد که مردم هم در این منطقه از وضع اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند به راحتی ماسک را خریداری و استفاده کنند.

باید گفت منطقه بام و صفی آباد یکی از مناطق دچار چالش با بیماری کروناست. مسئولان شهرستان اسفراین باید با نگاه ویژه به این منطقه، ماسک ارزان قیمت را در اختیار و در دسترس مردم قرار دهند چراکه به گفته هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه فصل تابستان شاهد شیوع موج سوم کرونا خواهیم بود.

اکنون که ماسک به یک سلاح جنگی در برابر کرونا تبدیل شده است متولیان تهیه و توزیع ماسک در استان خراسان شمالی باید برنامه ویژه‌ای برای تهیه ماسک‌های صنعتی (نانو) در مناطق محروم استان داشته باشند؛ چراکه علیرغم تولید ماسک‌های پارچه‌ای و کارگاهی، عموم مردم به دلیل مشکلات مالی تمایلی به تهیه آن ندارند.

حال باید متولیان امر در استان خراسان شمالی نسبت به تقاضای مردم برای عرضه ماسک‌های صنعتی (نانو) عزمی جهادی پیشه کنند تا بتوانند بر کمبود ماسک صنعتی در شهرستان‌ها فائق آیند.

کد خبر 539258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha