چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

حسادت در واقع به خاطر اینکه شخصی چیزی یا موهبتی را مانند خانه بزرگتر یا زیبایی بیشتر دارد به وجود نمی آید، بلکه وجود حسادت به علت احترامی است که دیگران برای فرد دارای این موهبت ها قائل هستند.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، زهرا ادریس آبادی، فریده درفشی، میترا زاغی، مصطفی کوچکی، سمیه گایگانی

پیشگفتار

بروز حسادت در ما معمولا با احساس اندوه، تکدر روح، نا راضی بودن از خوشبختی دیگران، خصوصا نزدیکان، همراه است. با توجه به تاثیرات روحی روانی که از حسادت ناشی می شود، و ایجاد مشکلاتی که این احساس منفی در روابط بین انسان ها پیش می آورد و نا رضایتی عمومی که ایجاد می کند، چاره اندیشی برای مبارزه موثر علیه این صفت ضروری به نظر می رسد.

در فرهنگ فارسی عمید حسادت به حسد بردن و رشک بردن و زوال نعمت کسی را خواستن معنی شده است.
" حسادت عبارت است از احساسی منفی، که با دیدن امتیازی که ما نداریم، یا آرزو داریم فقط ما داشته باشیم، به ما دست دهد. چون صحبت از یک احساس منفی است، بحث در باره آن مشکل می شود، حسادت شیرین کامی دیگران را بر ما تلخ می کند، باعث می شود در دل شکست دیگری را بخواهیم و از بد اقبالی اش شاد شویم. "

همه ما ، در مرحله ای از زندگی خود حس حسادت را تجربه کرده ایم. آیالا مالاک پاینز روانشناس بالینی، حسادت را واکنشی پیچیده می داند که در زمان مشاهده شرایطی که یک رابطه با ارزش یا کیفیت خاص موجود در آن را تهدید میکند، در شخص ایجاد میشود.
 اگر فردی به ندرت و بسته به موقعیتهای خاص دچار حسادت شود، چندان غیر طبیعی نیست وحتی میتواند در مواردی، مثبت هم واقع شود. اما اگر حسادت شدید و خارج از حد معمول باشد به مخربترین عوامل برای روابط انسانی تبدیل میشود و البته حسادت احساسی است که بیش از همه خود شخص را آزار می دهد.

"پروفسور رولف هوبل می گوید که حسادت وقتی به وجود می آید که شخص احساس کند آنچه دارد ، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد . هیچ چیزی وجود ندارد که باعث حسادت نشود ، مادی یا غیر مادی ! من می توانم به سرنوشت یک نفر یا به کسی که برنده یک جایزه شده حسودی کنم ، ولی به طور کل وقتی انسان حسودی می کند که آنچه که دیگری دارد برایش ارزش داشته باشد . مثلاً من که حوصله جمع آوری تمبر را ندارم به کسی که این کار را می کند حسودی نخواهم کرد . "

حسادت در واقع به خاطر اینکه شخصی چیزی یا موهبتی را مانند خانه بزرگتر یا زیبایی بیشتر دارد به وجود نمی آید، بلکه وجود حسادت به علت احترامی است که دیگران برای فرد دارای این موهبت ها قائل هستند. 

دکتر بهرام الهی در کتاب طب روح،  حسادت را چنین توضیح داده است:
" حسادت از غریزه مالکیت، یا به طور دقیق تر، از حسرت پوشیده در لفاف خودخواهی ناشی می شود. غریزه مالکیت یک صفت طبیعی است که وجود آن در حد تعادل مفید است، زیرا سبب انگیزه فعالیت و تلاش می شود. اما اگر این غریزه مهار نشود، از حد خارج شده و تبدیل به غبطه می شود."

البته در اینجا این توضیح لازم به نظر می رسد که در این تعریف غبطه به معنای حسادت به کار رفته است، حال آن که غبطه معنای مثبت حسادت است، در فرهنگ فارسی عمید غبطه به آرزوی نعمت و سعادت دیگران را داشتن بدون آرزو کردن زوال نعمت و سعادت آنان معنی شده است.

بدین ترتیب می توان گفت؛ پدیده حسادت که در نوع شدید آن باعث بروز پرخاشگری نسبت به طرف مقابل می شود، نوعى بیمارى روانى است و باید در پی درمان آن بود اما در صورتى که جنبه مثبت داشته باشد و اشخاص را به نقاط ضعف خود و برطرف کردن آنها آشنا سازد خوب است و در این حالت است که می توان به جای کلمه حسادت که بار منفی دارد، غبطه را که دارای بار ارزشی مثبت است، به کار برد.

اثرات حسادت بر شخص‌
کتاب "غلبه بر حسادت" (گورنیه و روسو 1384 صفحات36 تا 57) آثار حسادت را در چهار عنوان دسته بندی کرده است که به طور خلاصه عبارتند از:
1- اثرات روانی: اثراتی که به علت حسادت بر حالات روانی و خلق و خوی فرد حسود تاثیر می گذارد و رفته رفته در او بصورت یک عقیده ظاهر می شود.
2- اثرات رفتاری: ازجنبه رفتاری ممکن است تظاهرات بیرونی حسادت با برخورد سرد نسبت به فرد و فاصله گرفتن از او آغاز و در برخی مواردحتی ممکن است ما را وادار به صدمه زدن به کسانی کندکه به آنها حسادت می کنیم. صدماتی مانند بد گویی، افترا، گروکشی اطلاعات، انواع چوب لای چرخ گذاشتن وهمچنین حسادت آن بخش فعال روان را، که همیشه آماده آزار رسانیو تجاوز به حقوق دیگران است، تقویت می کند.
3- اثرات ذهنی: حسادت مانند هر احساس نفی دیگری، انرژی از خود ساطع می کندکه دیگران نسبت به آن بی تفاوت نمی مانند. حتی اگر از ماهیتش هم مطلع نباشند، انرژی بر آمده از ا را دریافت می کنند و آن را به خود ما بر میگردانند. اثر حسادت آن است که ما را در نظر دیگران ناخوشایند می کند و باعث می شود برخوردی سرد وگاه تهاجمی نسبت به ما داشته باشند.
4- اثرات روحی و معنوی: حسادت تاثیراتی نیز بر رابطه ما با مبدا الهی می گذارد به عنوان مثال حسادت ما را در موقعیت ناشکری قرار خواهد داد. یعنی در وضعیت حق ناشناسینسبت به نعمتهایی که از طرف مبدا الهی برایمان صادر شده است. در واقع با حسادت به خدا میگوییم که چرا فلان چیز را به من ندادی و در واقع به بی عدالتی خداوند معتقد می شویم.

حسادت از دیدگاه اسلام:
" امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: اِنَّ الحَسدَ ایَاکُلَ الایمانَ کَما تَاکُلَ النّارَ الحَطَب؛ حسد ایمان را می‌خورد همانگونه که آتش هیزم را.

پیامبر عظیم الشان اسلام در این باره می‌فرماید: خداوند به موسی بن عمران فرمود: مبادا بر مردم حسد بری ، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زیرا آنکه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتی که میان بنده‌هایم کردم، جلو گرفته و هر که چنین باشد من از او نیستم او هم از من نیست.

امام جعفر صادق علیه‌السلام می‌فرماید: اصول الکُفر ثَلاثَه :الحرص و الاستکبار و الحسد؛ اساس کفر سه چیز است: حرص ، تکبر و حسد.

حضرت علی علیه‌السلام فرمود : بخیلان و حسودان لایق مصاحبت و همنشینی نیستند و همین در وصف حاسدان بس است که حق تعالی فرموده است: و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد، پس از شر حاسدان و بخیلان پناه به رب جلیل بریم و بخل نکنیم و حسد بر کسی نبریم که اول گناهی که در آسمان و زمین کرده شد، حسد و بخل بود که شیطان در آسمان به آدم علیه‌السلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد." 

حسادت و تفاوت های جنسیتی:
حسادت از دیرباز در میان مردان و زنان در جوامع مختلف مشاهده شده و مى شود. در این زمینه سایت ایران مانیا می نویسد:
"نوشین آقاجانى دکتراى علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه در این زمینه معتقد است این پدیده در میان زنان و مردان به نسبت مساوى وجود دارد و در تمامى خانواده ها اعم از بى سواد، تحصیلکرده، شاغل و بیکار دیده شده و هیچ تفاوتى میان زن و مرد نمى کند و ریشه آن در تربیت خانوادگى است.

این درحالى است که دکتر فاطمه خجسته روانشناس معتقد است: پدیده حسادت و بدگویى کردن پشت سر دیگران بیشتر در میان قشر زن به دلیل توجه بیش از حد دیگران و حساس بودن روح آنها دیده مى شود، زیرا کم ترین بى توجهى آنها را دچار عذاب روحى مى کند و براى جلوگیرى از بروز این نوع برخوردها و بى توجهى ها همیشه سعى مى کنند تا از این طریق بیشتر مهم و خوب جلوه کنند.

وى معتقد است: اما به دلیل اینکه مردان از این نقطه نظر حساس نبوده و بیشترین نقطه ضعف آنها در این مسأله است که بتوانند در جامعه مقام و منصب و جایگاه خوبى داشته باشند، به ظواهر و زیبایى خود چندان توجه نمى کنند."

پس می توان چنین نتیجه گرفت که پدیده حسادت در هر دوجنس یکسان وجود دارد اما  در هریک به اشکال متفاوتی بروز می کند.

چگونه می توانیم حسادت را از خود دور کنیم؟
با نگاهی اجمالی به مسائل فوق الذکر، انتخاب یک روش مبارزه موثر علیه این صفت اجتناب ناپذیر است.

"برای مبارزه با حسادت:
 باید نحوه تفکر و نگرش خود را تغییر دهیم
در خود ایجاد نگیزه کرده و اثرا منفی حسادت را به خود یادآوری کنیم
متوجه منافع حسادت نکردن باشیم ، منافعی مانند داشتن یک زندگی توام با آسایش و سبکی زشتی این ضعف و حرکات ناشی از آن را مرتبا به یاد آوریم
به خود تلقین کنیم که هرگز نسبت به هیچکس حسادت نمی کنیم
به نعمت ها و نقاط مثبت خودمان بیشتر توجه کنیم
روی ارزش ها تعمق کنیم واز خود بپرسیم که موضوع مورد فکر ما چقدر ارزش دارد و با کار کردن روی عدم دلبستگی حسادت خود را فرو نشانیم
به عدالت خداوند و استحقاق خویش بیندیشیم"

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به نظر مردم تهران درباره حسادت دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177  نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخ‌گویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ‌هایی است که پاسخ‌گو‌ها در مورد حسادت بیان کرده‌اند.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی‌های گذشته این مرکز نشان می دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی‌های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است. از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی‌ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس و سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی‌داری آن استفاده می شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

 جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد  37 درصد مرد و 63 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 28 تا 31 اردیبهشت ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی
1.  جنس       
2. سن          
3. تحصیلات
4. آیا تا به ‌حال به کسی حسادت کرده‌اید؟
5. چرا آدم‌ها به هم حسادت می کنند؟
6. حسادت را یک احساس مثبت می‌دانید یا منفی؟
7. آدم‌ها به چه چیز‌هایی حسودی می‌کنند؟
8. فکر می‌کنید مرد‌ها بیشتر حسادت می‌کنند یا زن‌ها؟
9. مرد‌‌ها بیشتر در چه مواردی به یکدیگر حسادت می‌کنند؟
10. زن‌ها بیشتر در چه مواردی به یکدیگر حسادت می‌کنند ؟
11. چگونه می‌توانیم حسادت را ازخود دور کنیم؟
12. تا کنون به علت حسادت برای شما مشکلی ایجاد شده است؟
13. به علت حسادت چه مشکلی برا شما ایجاد شده است؟
14. اگر حسادت وجود نداشت زندگی چگونه بود؟
15. تا کنون دوست داشته اید که کسی به شما حسادت کند؟

چکیده:
 طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به نظر مردم تهران درباره حسادت به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:
-63 درصد از پاسخ‌گو‌ها زن و 37 درصد مرد هستند.
-18 درصد از پاسخ‌گو‌ها در گروه سنی 25 -21  سال قرار دارند.
- 42 درصد از پاسخ‌گو‌ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
-55 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند که تا کنون هرگز به کسی حسادت نکرده اند.
- 34 درصد از پاسخ‌گو‌ها‌ گفته اند که آدم‌ها به علت ناتوانی خودشان به یکدیگر حسادت می‌کنند.
-61 درصد از پاسخ‌گو‌ها حسادت را حسی منفی می‌دانند.
 - 39 درصد از پاسخ‌گو‌ها پول و ثروت را موردی برای حسادت دیگران دانسته‌اند.
- 72 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند که زن‌ها بیش از مردان حسادت می‌کنند.
- 36 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند که مرد‌ها بیشتر در زمینه‌های شغلی به یکدیگر حسادت می کنند.
- 21 درصد از پاسخ‌گو‌ها اظهار داشتندکه زن‌ها در زمینه پول و ثروت به یکدیگر حسادت می‌کنند.
- 21 درصد از  پاسخ‌گو ها ایمان به خدا را راهی برای غلبه بر حسادت می‌دانند.
-78 درصد از پاسخ‌گو‌‌ها در اثر حسادت هیچ مشکلی برایشان به وجود نیامده است.
 - 44 درصد از پاسخ‌گو‌هایی که مشکلی در اثر حسادت داشته اند، مشکل خود را روحی بیان کرده‌اند. 
-64 درصد از پاسخ‌گو‌ها معتقدند که در صورت عدم وجود حسادت در جامعه، زندگی خوب و زیبا خواهد بود.
-77 درصد از پاسخ‌گو‌ها دوست ندارند کسی به آن‌ها حسادت کند.

- نتایج بدست آمده از روش های آماری (chi-square) تنها در دو مورد معنی دار است، این نتایج حاکی از آن است که جنسیت بر تصور افراد از زندگی بدون حسادت تاثیر دارد بطوری‌که 55 درصد از مردان گفته‌اند در صورت عدم وجود حسادت در جامعه هیچ‌گونه تغییری حاصل نمی‌شد ولی 68 درصد زنان گفته‌اند که در این‌صورت زندگی خوب و زیبا می‌شد، جنسیت بر نوع بروز مشکلات حاصل از حسادت نیز تاثیر دارد بطوری‌که برای مردان بیشتر مشکلات شغلی رخ می دهد (68 درصد) وحسادت در زنان مشکلات روحی به بار می‌آورد (69درصد).

جنس پاسخ‌گو‌ها   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو 63 درصد زن و 37 درصد مرد هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

747

63

مرد

430

37

جمع

1177

100


نمودار شماره 1- پراکندگی جنسی پاسخ‌گو‌ها


سن پاسخ‌گو‌ها
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخ‌گوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 25 سال(18 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (4 درصد) تشکیل می دهند.

       جدول شماره 2- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

25 – 21 سال

209

18

30 – 26 سال

199

17

20 – 15 سال

153

13

35 – 31 سال 

144

12

40 – 36 سال 

118

10

60 – 51 سال

102

9

60 سال به بالا 

101

9

45 – 41 سال

97

8

50 – 46 سال 

54

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراکندگی سنی پاسخ‌گو‌ها

 

سطح تحصیلات پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1177 نفر  پاسخ گو 42 درصد دیپلم و 4 درصد بی سواد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تحصیلات

تحصیلات

تعداد

درصد

دیپلم

498

42

کارشناسی به بالا

192

16

راهنمایی

131

11

ابتدایی

114

10

فوق دیپلم و دانشجو

99

9

دبیرستان

94

8

بی‌سواد

49

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراکندگی تحصیلی پاسخ‌گو‌ها

 آیا پاسخگوها تا کنون به‌کسی حسادت کرده‌اند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1177 نفر پاسخ‌گو، 55 درصد تا کنون حسادت را تجربه نکرده‌اند. 


جدول شماره 4- توزیع پاسخ‌گوها بر اساس این‌که تا کنون حسادت کرده‌اند یا خیر

پاسخگوها تا کنون حسادت کرده‌اند

تعداد

درصد

خیر

651

55

بلی

526

45

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس این‌که تا کنون حسادت کرده‌اند یا نه

 

چرا آدم‌ها به هم حسودی می‌کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1177 نفر پاسخگو، 34 درصد علت حسادت را ناتوانی شخص حسود در مقابل توانایی دیگران دانسته‌اند، تعدادی از پاسخ‌گوها(15درصد) گفته‌اند آدم‌ها برای پیشرفت خود حسادت می کنند، 13 درصد حسادت را یک حس ذاتی می دانند، 11درصد عدم اعتمادبنفس، 8 درصد خودخواهی و 6 درصد بی‌ایمانی را علت این امر عنوان کرده‌اند. همچنین 13 درصد از پاسخ‌گوها، علت خاصی را بیان نکرده‌اند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم‌بندی آن‌ها از دلایل حسادت

دلیل حسودی آدم‌‌‌‌‌‌‌ها به هم

تعداد

درصد

ناتوان دیدن خود

397

34

برای پیشرفت خود 

175

15

نمی‌دانم

158

13

ذاتی است

156

13

عدم اعتماد بنفس

127

11

خودخواهی

88

8

بی ایمانی 

76

6

جمع

1177

100

نمودار شماره 5- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم‌بندی آن‌ها از دلایل حسادت

 
 

پاسخ‌گو‌ها حسادت را احساسی مثبت می‌دانند یا منفی؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1177 نفرپاسخ‌گو، 61 درصد، حسادت را حسی منفی می‌دانند و 34 درصد نیز گفته‌اند در صورت پیشرفت، حسادت امری مثبت است. تنها 5 درصد از افراد پاسخگو حسادت را امری مثبت می‌دانند .

جدول شماره 6- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس مثبت یا منفی بودن حسادت از نظر آن‌ها

حسادت حسی مثبت است یا منفی 

تعداد

درصد

منفی

717

61

درصورت پیشرفت مثبت

402

34

مثبت

58

5

جمع

1177

100


نمودار شماره 6- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس مثبت یا منفی بودن حسادت از نظر آن‌ها

        
آدم‌ها به چه چیز‌هایی حسودی می‌کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7،  39 درصد از پاسخگوها، پول و ثروت را از موارد حسادت آدم‌ها  نسبت به هم می‌دانند، 32 درصد، کمبود‌های زندگی هر فرد را موردی برای حسادت افراد دانسته‌اند، 11درصد گفته‌اند که بستگی به اشخاص دارد، 10 درصد تبعیض‌های اجتماعی و 8 درصد پست و مقام را از موارد حسادت آدم‌ها نسبت به هم ذکر کرده‌اند.

جدول شماره 7– توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس دسته بندی آن‌ها از موارد حسادت آدم‌ها به یکدیگر

موارد حسادت آ‌دم‌ها به یکدیگر 

تعداد

درصد

پول و ثروت

451

39

کمبود‌های زندگی 

379

32

بستگی دارد

131

11

تبعیض‌های اجتماعی 

122

10

پست و مقام 

94

8

جمع

1177

100

نمودار شماره 7- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس دسته بندی آن‌ها از موارد حسادت آدم‌ها به یکدیگر

مرد‌ها بیشتر حسادت می‌کنند یا زن‌ها؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، 72 درصد از پاسخ‌گوها گفته‌اند که زن‌ها بیشتر از مرد‌ها حسودند و 23 درصد جنسیت را در این امر دخیل نمی‌دانند، تنها 5 درصد از پاسخ‌گوها مردها راحسودتر دانسته‌اند .

جدول شماره 8 – توزیع  پاسخ‌گو‌ها بر اساس پراکندگی وجود حسادت در بین دو جنس

پراکندگی جنسی حسادت

تعداد

درصد

زن

846

72

هر دو جنس

266

23

مرد

65

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 8- پراکندگی  پاسخ‌گو‌ها بر اساس پراکندگی وجود حسادت در بین دو جنس 

 
 

موارد حسادت مرد‌ها از نظر پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، 36 درصد از بروز حسادت در مرد‌ها نسبت به یکدیگردر موارد شغلی است، از نظر 20درصد از پاسخ‌گوها، پول و ثروت موردی دیگر برای حسادت مردهاست، 10 درصد از پاسخ‌گوها همسران مردها را موردی برای حسادت آن‌ها می‌دانند، 10درصد خودرو، 6 درصد مسائل خانوادگی، 6 درصد همه موارد و 4 درصدخانه را موردی برای حسادت مردها عنوان کرده‌اند، همچنین 8 درصد از پاسخگویان گفته‌اند که مردها هرگز حسادت نمی‌کنند.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم بندی آن‌ها از موارد حسادت مردها

موارد حسادت مرد‌ها

تعداد

درصد

شغلی

427

36

پول و ثروت 

230

20

همسرانشان

124

10

خودرو

120

10

هیچ موردی

94

8

مسائل خانوادگی

71

6

همه موارد

69

6

خانه

42

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 9- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم بندی آن‌ها از موارد حسادت مردها


موارد حسادت زن‌ها از نظر پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 1177 نفر پاسخگو، 21 درصد پول و ثروت را مهمترین مورد برای حسادت زن‌ها می‌دانند، 19 درصد لوازم منزل، 16 درصد زیورآلات، 16 درصدهمه موارد، 11 درصدمسائل خانوادگی، 9 درصد موقعیت اجتماعی، 5 درصد همسرانشان و 3 درصد موارد شغلی را موردی برای حسادت زنان دانسته‌اند.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم بندی آن‌ها از موارد حسادت زن‌ها

موارد حسادت زن‌ها

تعداد

درصد

پول و ثروت

247

21

لوازم منزل

228

19

زیورآلات و لباس

192

16

همه موارد

189

16

مسائل خانوادگی

123

11

موقعیت اجتماعی

102

9

همسرانشان

65

5

شغلی

31

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 10- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسیم بندی آن‌ها از موارد حسادت زن‌ها


از نظر پاسخ‌گوها چگونه می‌توان حسادت را ازخود دور ساخت؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11،  21 درصد از پاسخ‌گو‌ها ایمان به خدا را راهکاری برای مقابله با حسادت می‌دانند، 19 درصد تفکر مثبت، 18 درصد اعتماد بنفس، 16 درصد تلاش بیشترو 12 درصد قناعت را راهکارهایی دانسته اند که می‌توان به وسیله آن ها با حسادت مبارزه کرد. 14 درصد از پاسخ‌گوها نیز معتقدند که هرگز نمی‌توان حسادت را ازخود دور ساخت.

جدول شماره 11- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس راهکارهای آن‌ها برای مقابله با حسادت

راه مقابله با حسادت

تعداد

درصد

ایمان به خدا

246

21

تفکر مثبت

222

19

اعتماد بنفس

207

18

تلاش بیشتر

191

16

نمی‌توانیم

167

14

قناعت

144

12

جمع

1177

100


نمودار شماره 11- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس راهکارهای آن‌ها برای مقابله با حسادت


آیا به علت حسادت برای پاسخ‌گوها مشکلی ایجاد شده است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 1177 نفر پاسخ‌گو، 87 درصد گفته‌اند که حسادت هرگز در زندگی آن‌ها مشکلی به‌وجود نیاورده است.

جدول شماره 12- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس بروز مشکل برای آن‌ها در اثر حسادت

بروز مشکل برای پاسخ‌گوها در اثر حسادت 

تعداد

درصد

خیر

922

87

بلی

255

22

جمع

1177

100


نمودار شماره12- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس بروز مشکل برای آن‌ها در اثر حسادت


در اثر حسادت چه مشکلاتی برای پاسخ‌گوها به وجود آمده است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 924 نفر پاسخگویی که حسادت، زندگی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده بود، 44 درصد مشکلات روحی، 37 درصد مشکلات خانوادگی و 19 درصد مشکلات شغلی را عنوان کرده‌اند.
براساس نتایج بدست آمده از روش های آماری (chi-square)، جنسیت بر نوع بروز مشکلات حاصل از حسادت تاثیر دارد بطوری‌که برای مردان بیشتر مشکلات شغلی رخ می دهد (68 درصد) وحسادت در زنان مشکلات روحی به بار می‌آورد (69درصد)


جدول شماره 13- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس نوع مشکلات پیش آمده برای آن‌ها در اثر حسادت

مشکلات پیش آمده در اثر حسادت

تعداد

درصد

روحی

112

44

خانوادگی

94

37

شغلی

47

19

جمع

924

100

نمودار شماره13- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس نوع مشکلات پیش آمده برای آن‌ها در اثر حسادت


چگونگی زندگی در صورت عدم وجود حسادت از نظر پاسخ‌گوها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، 64 درصد در صورت عدم وجود حسادت زندگی را خوب و زیبا توصیف کرده اند، 16 درصد زندگی بدون حسادت را یک زندگی بدون پیشرفت می‌دانند و 11درصد نیز زندگی بدون حسادت را بی معنی عنوان کرده‌اند.
براساس نتایج بدست آمده از روش های آماری (chi-square)، جنسیت بر تصور افراد از زندگی بدون حسادت تاثیر دارد بطوری‌که 55 درصد از مردان گفته‌اند در صورت عدم وجود حسادت در جامعه هیچ‌گونه تغییری حاصل نمی‌شد ولی 68 درصد زنان گفته‌اند که در این‌صورت زندگی خوب و زیبا می‌شد.

شماره 14- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس اعتقاد آن‌ها به چگونگی زندگی بدون حسادت

چگونگی زندگی بدون حسادت

تعداد

درصد

خوب و زیبا

751

64

بدون پیشرفت 

194

16

بی‌معنی

131

11

فرقی نمی‌کند

54

5

نمی‌دانم

47

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 14- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس اعتقاد آن‌ها به چگونگی زندگی بدون حسادت

آیا پاسخ‌گوها دوست دارند که دیگران به آن‌ها حسادت کنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از میان1177 نفر پاسخ‌گو 77 درصد هرگز نمی خواهند که مورد حسادت دیگران واقع شوند و 16 درصد به این امر گرایش دارند. 7 درصد از پاسخ‌گوها نیز گاهی به این مسئله تمایل داشته‌اند.

جدول شماره 15- توزیع پاسخ‌گو‌ها بر اساس علاقه آن ها به مورد حسادت واقع شدن

علاقه‌مندی پاسخ‌گوها به مورد حسادت واقع شدن 

تعداد

درصد

خیر

906

77

بلی

185

16

گاهی اوقات

86

7

جمع

1177

100

نمودار شماره 15- پراکندگی پاسخ‌گو‌ها بر اساس علاقه آن ها به مورد حسادت واقع شدن


کد خبر 53936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز