دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون با اکثریتی قاطع توانست در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در جزیره کارائیبی پورتوریکو پیروز شود.

خبرگزاری اتریش از سن خوان و واشنگتن گزارش داد، با این حال، باراک اوباما، رقیب وی پس از برگزاری 48 انتخابات مقدماتی همچنان در مجموع آرای هیات‌های نمایندگی از کلینتون پیش است.

رسانه‌های آمریکایی تقریبا متفق‌القول بر این نکته تاکید دارند که اوباما تا پایان این هفته آرای لازم را برای کسب نامزدی از جانب دموکرات‌ها کسب خواهد کرد.

دو دور آخر انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها سه‌شنبه جاری در داکوتای جنوبی و مونتانا برگزار می‌شود.

کلینتون پس از شمارش 99 درصد آرا در حوزه رای‌گیری پورتوریکو توانست 68 درصد آرا را از آن خود کند. اوباما فقط توانست 32 درصد آرا را کسب کند. گرچه ساکنان این جزیره مجاز به حضور در آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیستند.

اوباما که این پیروزی را به کلینتون تبریک گفته و از تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای رقابت‌های انتخاباتی تقدیر کرده است، ابراز امیدواری کرد حزب وی در انتخابات پیشتاز باشد. به گفته وی، مساله این است که مک‌کین متوقف شود، کسی که می‌خواهد «سیاست دولت بوش را برای چهار سال دیگر تمدید کند.» رابرت گیبس، سخنگوی اوباما هم گفت این نامزد دموکرات بر روی اعلام نامزدی‌اش حساب باز کرده است.

با این حال کلینتون هم ادعای خود برای نامزدی را تکرار کرده است. به گفته وی، گرچه اوباما آرای نمایندگی بیشتری را کسب کرده، اما در این حدود 50 انتخابات مقدماتی توانسته است آرای بیشتر را از رای‌دهندگان به دست آورد. علاوه بر این او در بهترین وضع برای شکست دادن جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر قرار دارد. کلینتون تصریح کرد این امر را باید «سوپر نمایندگان» مشخص کنند که حرف آخر را درباره نامزد این جناح خواهند زد. او در برابر جمعیت هوادار خود که در سن خوان جشنی برپا کرده بودند، فریاد زد «بگذارید به مبارزه ادامه دهیم.»

سه‌شنبه پایانی برای کلینتون؟
با این وجود، رسانه‌های آمریکا این گونه تلقی می‌کنند که اوباما بهترین اقبال را برای نامزدی دارد. بر این اساس، احتمالا کلینتون در پایان انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه پرچم تسلیم خود را بالا می‌برد.

بانوی اول سابق آمریکا بر خلاف سخنرانی‌های سابقش این بار به اوباما نتاخت. او همچنین به تازه‌ترین تصمیم رهبران حزبش برای بی‌اعتبار اعلام کردن آرای نمایندگان فلوریدا و میشیگان نیز نپرداخت.

کد خبر 53944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز