مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۹۹ درصد شکار وحوش‌ حرام‌گوشت کار شکارچیان متخلف غیربومی از استان‌های همجوار انجام می‌شود که از گوشت و پوست این حیوان‌ها استفاده می‌کنند.

شکار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا ابدالی روز شنبه اظهار کرد: هرچند در صورت مشاهده یا گزارش با این متخلف برخورد جدی می‌شود، اما جوامع محلی باید در صورت مشاهده شکار وحوش‌ حرام‌گوشت توسط این شکارچیان مراتب را به محیطبانان یا ادارات محیط زیست گزارش دهند.

وی افزود: عمده شکار حیوانات‌ حرام‌گوشت در مناطق زیستگاهی مانشت، قلارنگ، ملکشاهی، کبیرکوه و چوار انجام می‌شود. انتظار ما از جوامع محلی این است که به این شکارچیان اجازه شکار حیوانات را ندهند.

 ابدالی یادآور شد: این شکارچیان با شکار حیواناتی چون گراز، تشی (جوجه‌تیغی) و خرگوش به زنجیره حیات وحش استان لطمه می‌زنند، چراکه این حیوانات خوراک اصلی گوشت‌خواران نادری چون خرس، پلنگ و گرگ هستند و در صورت کاهش منابع غذایی، این گوشتخواران با مشکل غذایی و اجبار مهاجرت به دیگر مناطق مواجه می‌شوند.

باغ پرندگان استانداردهای لازم را رعایت نکرده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام افزود: تنها باغ پرندگان استان ایلام که چند سال گذشته مجوز احداث و بهره‌برداری را گرفته است، از لحاظ استانداردهای زیست‌محیطی و توجه به حقوق حیوانات بسیار ضعیف عمل کرده و در این راستا اخطارهای متعددی دریافت کرده است.

ابدالی یادآور شد: در صورتی که مالکان این باغ در صدد رفع نواقص و موارد تذکر داده شده برنیایند اقدام به تعطیل کردن باغ پرندگان خواهیم کرد و این مکان اجازه فعالیت نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: هرچند فعالیت و مجوز باغ پرندگان متعلق به بخش خصوصی است، اما نظارت بر عملکرد آن و رعایت استانداردها و حقوق پرندگان ساکن در آن بر عهده کارشناسان محیط زیست است و برابر قانون و مقررات با مسئولان این باغ برخورد می‌شود.

سرانه تولید زباله ایلامی‌ها در روز ۱۳۰۰ گرم است

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام در مورد تولید زباله و پسماند هم توضیح داد: روزانه به طور میانگین ۱۳۰۰ گرم زباله و پسماند توسط مردم تولید می‌شود، در حالی که سرانه تولید زباله در کشور ۸۰۰ گرم در روز است که این امر بیانگر شیوه نادرست مصرف در استان است.

ابدالی گفت: تغیر الگوی مصرف در استان ایلام یک الزام مهم زیست‌محیطی است، چراکه با توجه به نبود واحدهای بازیافت، دفع و دفن زباله‌ها موجب آسیب جدی به محیط زیست انسانی و جانوری می‌شود.

استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی دارد که ۱۴۳ هزار هکتار آن را مناطق تحت مدیریت محیط زیست تشکیل داده است.

کد خبر 540302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha