هفته‌های گذشته در مورد آموزش موسیقی به کودک صحبت کردیم و وظایف خانواده، مربی و هنرجو را به‌طور مفصل توضیح دادیم.این هفته به‌طور اختصاصی در مورد آموزش ارف به کودکان و اهمیت آن در یادگیری سایرسازها مطالبی ارائه می‌دهم. 

آموزش موسیقی

پوریا شیرینگو /ر هبر ارکستر کوبه‌ای و کارشناس استعدادیابی کودکان :ارف برای کودکان‌ساز بسیار لذت‌بخشی است، اما قبل از هر چیز بهتر است با آن بیشتر آشنا شوید. کلاس ارف نوعی متد آموزشی برای کودکان است  که سال‌ها پیش توسط «کارل ارف» آهنگساز مطرح آلمانی مطرح شد و این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در کشور علاوه بر این شیوه یا متد از روش‌های ابداعی توسط استاد «ناصر نظر» و «سودابه سالم» هم استفاده می‌شود. پایه و اصل و اساس کلاس ارف آشنایی کودک با موسیقی از طریق بازی و ریتم است.

کلاس‌های ارف بسیار پرتحرک است و مربی با استفاده از رنگ‌ها و ابزار، ایجاد صداهای مختلف، بدن، چشم و گوش و حتی ذهن هنرجو را درگیر می‌کند. البته شور و هیجان این کلاس آموزشی به خلاقیت و ابتکار مربی بستگی دارد و یک مربی با تجربه می‌تواند با انجام کارهای مختلف با صدا و کمک گرفتن از کودک در ایجاد صداهای دلنشین از طریق دست و پا زدن کلاس را شاد و جذاب کند.

نکته مهم در مورد کلاس ارف این است که کلاس به‌صورت گروهی برگزار می‌شود و موضوعات و مفاهیم آموزشی از طریق شعر بیان می‌شود. به همین دلیل کودک شرکت در این کلاس‌ها را دوست دارد و با ذوق و اشتیاق در آنها حضور می‌یابد. اکثر مربیان ارف خانم هستند و همین موضوع کمک می‌کند تا کودک بهتر و راحت‌تر با مربی ارتباط برقرار کند.

برخی از مربیان کلاس ارف از کودک می‌خواهند با ابزار ساده در منزل وسیله‌ای را که مفهوم درس آموزش داده شده را برساند، درست کنند یا با استفاده از ابزار ساده، صداهای دلنشین تولید کنند. همین آموزش‌های ساده به آموزش بهتر کودک کمک می‌کند. اتفاق خوبی که در کلاس‌های ارف می‌افتد این است که کلاس پرهیجان برگزار می‌شود و کودک هیجانات درونی‌اش را در کلاس تخلیه می‌کند و وقتی به منزل می‌رسد آرامش دارد.

سن آموزش ارف هم اهمیت دارد. هرچند با توجه به ضریب هوشی و ضریب آموزش و یادگیری کودک نمی‌توان سن دقیقی مشخص کرد، اما سنین زیر مدرسه یعنی ۴، ۵ و ۶ برای یادگیری ارف مناسب است. وقتی کودک در این سنین ارف را بیاموزد قطعاً یادگیری سایرسازها برایش راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود. امیدوارم خانواده‌ها از این مطالب استفاده کنند و اگر سؤالی داشتند می‌توانند در صفحه اینستاگرام به نشانی pooriyashiringoo مطرح کنند یا در سایت همشهری آنلاین زیر گزارش سؤالات را به‌صورت کامنت مطرح کنید. مطمئن باشید این سؤالات را بررسی می‌کنم و به آنها پاسخ می‌دهم. 
 

کد خبر 540521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha