مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

نشانه‌هایی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان در بخش‌هایی از مناطق حفاظت‌شده استان فارس مشاهده شده است.

طاعون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست فارس امروز –چهارشنبه- گفت: موارد مشکوکی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع توت‌سیاه این استان مشاهده شده که حیات وحش منطقه را آلوده کرده است.

 فربد هومن اظهار کرد: محیطبانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در منطقه شکار ممنوع توت سیاه، حین گشت‌زنی متوجه لاشه یک رأس پازن و یک رأس بزغاله بیمار شدند که هر دو سریعاً به اداره دامپزشکی بوانات انتقال یافتند.

وی خاطرنشان کرد: شواهد بالینی احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را قوت می‌بخشد و برای اطمینان، نمونه به منظور تشخیص به آزمایشگاه دامپزشکی فرستاده شده است.

وی  آمار تلفات بز و پازن تا کنون  را ۳ رأس  عنوان کرد و افزود:  با دستور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ضدعفونی کردن آبشخورها، گشت‌زنی و رصد گله‌ها توسط محیط‌بانان در دست اقدام است.

 طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی به شدت واگیر است که از طریق دام اهلی و آبشخور مشترک به حیات وحش به ویژه بز و پازن سرایت می‌کند.

منطقه توت سیاه بوانات یکی از مناطق شکارممنوع استان فارس است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بوانات در شمال این استان قرار گرفته است.

این منطقه برای اولین بار در سال ۱۳۶۲ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد. توت سیاه با وسعت ۱۸ هزار و ۳۸۰ هکتار در مجاورت مناطق حفاظت شده دیگری قرار گرفته است. مناطق روشنکوه، دره‌باغ از استان فارس و منطقه بوروئیه از استان یزد این منطقه شکار ممنوع را احاطه کرده‌اند.

کد خبر 541847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha