مقامات امارات متحده عربی می‌گویند یک نیروگاه هسته‌ای در منتهی‌الیه غربی این کشور را به شبکه برق این کشور متصل کرده‌اند.

Baraka2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس خبرگزاری دولتی WAM روز  چهارشنبه ۲۹ مرداد نیروگاه هسته‌ای «برکه» در  صحرای غربی این کشور در نزدیک مرز با عربستان شروع فرستادن برق به شبکه کرده است.

مقامات اماراتی علیرغم تقاضاهای مکرر اجازه دسترسی خبرنگاران بین‌المللی را به این نیروگاه نداده‌اند. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سایر سازمان‌ها ناظر از این محل بازدید کرده‌اند. WAM فقط عکسی از کارکنان این نیروگاه درون اتاق کنترل آن منتشر کرده است.

نخستین رآکتور این نیروگاه در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد)به مرحله‌ای رسید که دانشمندان اصطلاحا «نخستین بحرانی‌شدن» (first criticality) می‌نامند و این هنگامی است که واکنش زنجیره‌ای درون رآکتور قابل انجام خودبه‌خودی می‌شود.

برنامه امارات، کشور نفت‌خیز عضو اوپک، این است که چهار رآکتور را در نیروگاه برکه به راه بیندازد تا ۲۵ درصد کل نیازهای انرژیش را فراهم کند.

نیروگاه ۲۰ میلیارد دلاری برکه بوسیله امارات با کمک کره جنوبی ساخته شده است و نخستین نیروگاه هسته‌ای در شبه‌جزیره عربستان است.

آمریکا از برنامه هسته‌ای امارات استقبال کرده است چرا این کشور توافق کرده است هرگز به دنبال کسب توانایی‌های غنی‌سازی یا فراوری دوباره نرود تا از توانایی به دست آوردن اورانیوم با غنی‌سازی بالا که استفاده تسلیحاتی دارد، جلوگیری شود.

کد خبر 541910

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha