یک کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه فعال شدن مکانسیم ماشه به معنای پایان برجام است، گفت:‌ احتمال قادر بودن دولت ترامپ به عملیاتی کردن مکانسیم ضعیف است، چرا که فعال شدن مکانیسم ماشه خط قرمز ایران و از دیگر سو خط قرمز اروپا، روسیه و چین نیز است.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رضا ذبیحی درباره تلاش دولت ترامپ برای فعال کردن مکانسیم ماشه گفت:‌ به لحاظ حقوق بین الملل فعال شدن مکانسیم ماشه یا اسنپ بک اختیاری است که برجام تنها در اختیار اعضای آن قرار داده است، در حالی که آمریکا به صراحت اعلام کرده است که از برجام خارج شده است.

وی افزود: با این وجود آمریکا سعی دارد بدون وجود هیچ استدلال محکم حقوقی و تنها مبتنی بر منطق زور حرف خود را در این زمینه به کرسی بنشاند که گمان می رود برای عملیاتی کردن اراده خود در این خصوص مسیر بسیار دشواری در پیش داشته باشد. 

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: دولت ترامپ در حالی بر استفاده از مکانسیم ماشه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پای می فشارد که اروپا نیز به صراحت اعلام کرده است که آمریکا به دلیل خروج از برجام قادر به استفاده از مکانسیم ماشه نیست. 

اصرار ترامپ برای استفاده از مکانیسم ماشه، باعث ایجاد تنش بسیار بالایی در شورای امنیت خواهد شد 

ذبیحی ادامه داد:‌ در صورت اصرار دولت ترامپ برای کاربرد مکانیسم ماشه، ممکن است تنش بسیار بالایی در شورای امنیت بوجود آید و به همین دلیل است که روسیه به دنبال برگزاری نشست مجازی هفت کشور شامل اعضا دائم شورای امنیت به اضافه ایران و آلمان است. 

فعال شدن مکانیسم ماشه به معنای پایان و سقوط برجام است

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در عین حال به نظر می رسد اروپا، روسیه و چین این بار در برابر زورگویی آمریکا مقاومت کنند، چرا که فعال شدن مکانیسم ماشه به معنای پایان و سقوط برجام است و این چیزی است که حداقل کشورهای اروپایی نسبت به وقوع آن بسیار بیمناک هستند. 

اروپا حداکثر مقاومت را در برابر استفاده آمریکا از "مکانیزم ماشه" انجام خواهد داد 

وی ادامه داد: البته اروپا در زمینه مسائل اقتصادی از جمله موضوع  اینستکس و نیز تلاش برای بهره مند شدن ایران از مزایای اقتصادی برجام ناکام ماند که دلیل آن عدم توفیق برای جلب رضایت شرکت های اروپایی برای تداوم تجارت با ایران از ترس تحریم آمریکا بود، ولی در خصوص مکانسیم ماشه که یک موضوع سیاسی است،اروپا حداکثر مقاومت را انجام خواهد داد. 

اروپا به دنبال راه بینابینی برای برون رفت از شرایط فعلی است

ذبیحی افزود: البته اروپا نیز به هیچ عنوان موافق حذف تحریم های تسلیحاتی ایران نیست و ممکن است به دنبال راه بینابینی برای برون رفت از شرایط فعلی باشد، اما در هر صورت به سمت تلاش برای حفظ برجام حرکت خواهد کرد. 

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد:‌ ترامپ در تلاش است در ماه های پایانی تا انتخابات ریاست جمهوری با انجام اقدامات اینچنینی، ناکامی خود در عرصه سیاست خارجی را جبران کند، به ویژه اکنون که برای رسیدن به توافق با ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ناکام مانده است.

ترامپ برای رسیدن به توافق با ایران حاضر به دادن هر هزینه ای در این زمینه است 

وی ادامه داد:‌ در عین حال ترامپ هنوز برای رسیدن به توافق به ایران تا پیش از انتخابات امیدوار است و از آنجا که آن را یک برگ برنده در عرصه سیاست خارجی برای خود می داند حاضر به دادن هر هزینه در این زمینه است .

ذبیحی افزود:‌ البته در سوی دیگر ترامپ تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن مکانسیم ماشه را به کار خواهد بست که به نظر می رسد در این صورت اروپا، روسیه و چین تلاش خواهند کرد تا بحران را مدیریت کنند .

کد خبر 542315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناش IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    مکانیزم ماشه عملیاتی خواهدشدواروپاوچین وروسیه دریک کارانجام شده قرارخواهندگرفت همینطور که تاکنون با آمریگائیها همکاری کرده اندواقعیت اینست که جمهوری اسلامیست که بایدآماده باشدپای میزمذاکره بنشیندویابه سیاستهای فعلی ادامه بدهدودرنهایت برسدبه یک تقابل با دنیاکه البته چین وروسیه سهمی دراین تقابل به نفع جمهوری اسلامی نخواهندداشت.البته درآمریکاه چنان فرقی نمی کندحزب دمکرات بایدن قدرت رابه دست بگیردیا ترامپ باشد موضوع گیر درسیاستها وتفکرات حاکم برایران است.
    • جواد IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      83 98
      امان از شما غرب پرستان یعنی اگر امریکا هم قبول کند اشتباه کرد شما در نهایت تقصیر را گردن ایران میندازید راستی اگر آمریکااز برجام خارج نمیشد و مکانیزم ماشه را اجرا میکرد اقایان برجامی میخواستن چیکار کنند الان که خارج شده داره اجرا میکنه اگه خارج نمیشد .....؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      74 89
      فک کنم این بابا سخنگوی شیطان بزرگه
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      74 85
      خدا خائنین را هدایت کنه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    73 55
    روح برجام به ما کمک میکنه
    • جواد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      76 77
      ایران هیچ وقت به پای میز مذاکره نمیره مخصوصا به خاطر ترر شهید قاسم سلیمانی
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    نباید فریب بخوریم چون همین آقا حتی اگر برای رسیدن به توافق امتیازی هم بدهد که بعید است پس از انتخاب دوباره که دیگر به خرش از پل گذشته شدیدتر از قبل عمل خواهد کرد فراموش نکنید هدف اصلی جهان غرب تضعیف و از فروپاشی ایران به هر قیمتی است زیرا ایران نه فقط منافع سنتی غرب در خلیج فارس را به خطر انداخته بلکه ملتهای دیگر خاور میانه را هم نسبت به دول غربی یاغی کرده .
  • هموطن IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    انشالله ایران پروز است استکبار نابود است
  • ali IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    فقط محض اطلاع .طبق پیشبینی باز رای های ترامپ از رقیبش بیشتر شده.
    • یک هم وطن IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      84 61
      پس کار آمریکا با انتخاب این دیوانه ی دیکتاتور تمام است
    • سعید IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      خدا کنه همه چی به روال عادی برگرده قیمت جنس ها بیاد پایین وهمه ی مردم عزیز وطنم زندگی خوبی داشته باشه
  • احیا دادمهر JP ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    53 26
    یک کارشناس بین المللی گفت: این پیش بینی رو یک بچه پنج ساله هم میدونه
  • رشیری کوهدشت IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    88 50
    هیچ غلطی نمکند از دورن حکومتش نابود میشود وفقط فعال باشیم از خودمان باتما م توان حمایت ودفاع ما ایران متمدن هستیم
  • حسین IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    نه امتیاز میدیم نه میگیریم هیچ گونه اعتمادی به غرب و آمریکا نباید کرد
    • جعفر طرخانی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      20 4
      ترامپ برای ارای مرحله دوم ریاست خود سعی میکند به هراقدامی باکمک پمپیو دست بزند۱_گزینه نظامی ۲_مکانیسم ماشه .البته گزینه دوم برایش کم خرج تر وامکان پذیر تر است زیرا چون باکشورهای اروپایی هم پیمان است(پیمان ناتو) وبیشترین هزینه آنرا میپردازد انتظار دارد که آنها را با خود همراه کند که البته هم موفق میشود ولی چون احتمال میدهد که جمهوری اسلامی از NpT خارج شود وبسوی غنی سازی برود دست به یک فرمول جدید با تجمع همه کشورهای درگیر بزند.
    • رضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      83 52
      البته که آمریکا هیچ وقت کارغلطی نمیکند چون زبده ترین اتاق فکرها را دارد بحث فروپاشی آمریکاهم خنده دارترین جک سال است
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      19 27
      پاشوبرو دفاع کن
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    سلام اختلاف اروپا و آمریکا صوری است،اروپا در بر جام است تا ایران سمت هسته ای نرود از طرف دیگر آمریکا اما تحریمها را اعمال و چیزی برای تحریم نمانده و این کار در نهایت نابودی ایران است تحمل تحریم هم حدی دارد میشکنیم،
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      38 13
      پدر بیامرز مگه روحانی چیزی از هسته ای گذاشته که اروپا ازش بترسه
    • DE ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      12 48
      اتفاقا اروپا با آمریکا اختلافات اساسی دارند
  • رضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    96 50
    هیچ اطمینان و اعتباری به قول و وعده ی آمریکاییها وجود ندارد. همان طور که شاهد بودیم برجام را که یک توافق بین المللی بود زیر پا گذاشت و خارج شد. حالا می خواهد مکانیزم ماشه را فعال کند که فقط اختیارش در دست اعضای برجام است. آمریکا عادت کرده به زورگویی. وقتی همچین توافقی که پشتوانه ی بین المللی داشت رو زیر پا گذاشت بازهم این کار را انجام خواهد داد . پس خودآزموده را آزمودن خطاست
    • ایرانی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      81 8
      آمریکا ، اروپا ، چین و روسیه همگی در حال حاضر از تحریم دارن نفع میبرن و کسی که زیر بار سیاستشون داره له میشه فقط ما ملت ایرانیم و بس.کیف سرمایه های ما رو فقط اونا دارن میبرن.اونا هیچ موقع از تحریم ما دست برنمیدارن.اینا سیاستشونه.
  • محمد مری IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    34 98
    همیشه اسلام بر شیطان پیروز است خدا لعنت کنه آمریکا رو..مرگ بر ضد ولایت فقیه‌..لعنت ب شیطان بزرگ ایشالا خداوند دشمنان اسلام رو نابود کنه الهی آمین
  • علیرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    19 49
    باید از آمریکا خواسته میشد حالا که از برجام خارج شدی بیا و امضای خودت را از توافقنامه بردار که الان نیاد بگه من طرف اصلی تشکیل این توافق هستم و امضای من هنوز هست یاد امضای جان کری افتادم
  • احمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    35 60
    آمریکا در حال فروپاشی است نباید گول ترامپ را خورد آمریکا هیچگاه با ایران خوب نخواهد شد دشمن همیشه دشمن است پیروزی از آن ماست اگر اتحاد داشته باشیم تا رسیدن به قله چند قدم بیشتر نمانده با توکل به خدا
  • ناشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    35 55
    آمریکا با زیر پا گذاشتن برجام به همه ثابت کرد که قابل اعتماد نیست هر چه بدبختی داریم از امریکاست مرگ بر امریکا
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    51 33
    به گمونم آخراي عمرمونه و ما نميخوايم باور کنيم
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    53 38
    باید مقاومت کرد. آمریکا دست از قلدری و زورگویی بر نمی دارد. این ماهیت آمریکا است. باید مقاومت کرد. تاریخ جهان تایید کننده این موضوع است. مردم گویا ویتنام را کلا فراموش کرده اند، کشوری که با مقاومت در مقابل آمریکا سربلند شد.
  • امید IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    46 36
    بنظرمن امریکا تا اخرین لحظه حداکثر فشار رو میاره اروپا میگه ما جلوی امریکا ایستادیم ولی بیاین تحریمای تسحیلاتیه ایران رو فعلا تمدید کنیم تا ببینیم چی میشه.امریکا و اروپا تو یه تیم هستن و دارن با سیاست بازی میکنن.تا بتونن تحریم هارو سره جاش نگه دارن.مکانیسم ماشه استفاده نمیشه ولی بهونه ای میشه برای تمدید تحریم ها.این چندمینباره که امریکا و اروپا دارن از این روش استفاده میکنن.یکاری میکنن بین بدو بدتر بد رو انتخاب کنیم.حرکت ساده با کارایی بالا
  • امید IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    25 29
    بنظرمن امریکا تا اخرین لحظه حداکثر فشار رو میاره اروپا میگه ما جلوی امریکا ایستادیم ولی بیاین تحریمای تسحیلاتیه ایران رو فعلا تمدید کنیم تا ببینیم چی میشه.امریکا و اروپا تو یه تیم هستن و دارن با سیاست بازی میکنن.تا بتونن تحریم هارو سره جاش نگه دارن.مکانیسم ماشه استفاده نمیشه ولی بهونه ای میشه برای تمدید تحریم ها.این چندمینباره که امریکا و اروپا دارن از این روش استفاده میکنن.یکاری میکنن بین بدو بدتر بد رو انتخاب کنیم.حرکت ساده با کارایی بالا
  • محمد مهدی انواری IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    39 51
    به قول سردار دلها ( حاج قاسم عزیز ) ما ملت امام حسین هستیم گوش به فرمان رهبری : آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه درود بر رهبر درود بر حزب الله
  • جعفرجباری IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    23 87
    انشالله به لطف خدا و انبیا ومقاومت مردم ایران؛ آمریکا زانو زمین خواهد زد این روزها اوضاع و احوال ایران شاید بد دیده شه ولی بدونین ایران سعود میکنه وآمریکا سقوط اگر عمقی نگاه کنین کاملا واضح است همین ترامپ شغال صفت یکی از بزرگ‌ترین کمکی برا زمین امریکا خواهد شد
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    30 76
    پاینده باد ایران. تا وقتی مردم با نظام باشن هیچ کس هیچ غلطی نمیتونه بکنه. پس سعی کنید با نظامتون باشین تامملکتتون به خرابه هایی همانند کشورهای همسایه تبدیل نشه.
  • ایرانی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    46 31
    فقط خدا,توکل به حضرت حق
  • ابادان IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    39 56
    امریکاهیچ غلطی نمیتواندبکندجانم فدای رهبرم جان فدای سربازان گمنام امام زمان
  • امین IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    23 97
    اگر ترامپ رأی بیاورد آمریکا زودتر به سمت ضعیف شدن پیش میرود و این برای ایران و جهان و مخصوصاً چین بهتر است ،هرچند ایران ممکن است اذیت شود ،از طرفی اگر جو بایدن رأی بیاورد باز هم برای ایران خب است چون ظاهراً دموکرات ها به دنبال پیگیری برجام هستن
  • حسام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    20 7
    چرا کامنت منو نذاشتین، در صورتی که ن توهین داخل بود و ن دروغ، مشخص شد سلیقه ای کامنت میذارین پخش بشه
  • یک ایرانی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    27 45
    ترامپ با هر عملی دچار مشکل می شود هر گونه عملی و ما پیروز دنیا خواهیم بود این وعده الهی است
  • محمد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    21 40
    امریکا به زورگویی عادت کرده وهمه تلاشش رو میکنه تا ایران وبشکنه نباید به وعده هاش امیدواربود ونباید از تهدیداش ترسید چون دشمنی سیاستمدارهای این کشور از قبل انقلاب هم با ایرانیها ثابت شده هست مثلا قانون کاپیتولاسیون قبل انقلاب بعدانقلاب که دیگه جای خودداره انشالله خداوند حافظ ونگهدار ایران ومردم ایران هست به امید پیروزی!
  • مهدی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    43 17
    مسوولان ایران نباید همه تخم مرغ های خود را درسبد دموکراتها بگذارند چونکه اگر ترامپ دوباره به ریاست جمهوری برسد مطمئن باشید وضعیت اقتصادی ایران ازاین هم حتئ خیلی بدتر خواهد شد. متأسفانه سیاست مداران ما همیشه تا آخر میروند و زمانی به مذاکره پاسخ میدهند که دیگر هیچ راهی ندارند و مجبور به دادن امتیاز های بسیار میشوند. درضمن متأسفانه مسوولان ما همیشه به روسیه و چین دل بسته اند ولی این دو کشور همیشه در لحضه های حساس ایران را تنها گذاشته اند. چون اولویت اول آنها منافع ملی خودشون است. برعکس بعضی از کشور ها.لطفأ سیاست مداران و مسوولان ایران بفکر وضعیت اقتصادی بحران زده مردم هم باشید چونکه وضعیت به جایی رسیده که دیگر قدرت ایستادگی برای مردم ایران وجود ندارد. یک سیاست مدار باید قبل از هر تصمیمی همه جوانب کار را درنظر بگیرد.پس مواظب باشید نکنه دوباره خواب بیفتید و وقتی که بیدار شدید کار از کار گذشته باشد. خلاصه به هوش باشید
  • بنده خدا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    37 2
    حل و حکایت تحریم ها شده مثل بازی فوتبال.درست بازی نمیکنم و میبازیم.ومنتظر این هستیم تا تیمهای دیگر نتیجه نگیرند وما به دور بعد صعود کنیم. حالا منتظریم ترامپ رای نیاره وابستن بیاد.والا اینها سر تا ماه یه کرباسن .سیاست همونه .
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    27 28
    ان شاالله که ظالمان نابودنند