یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سفرهایی در روزهای آتی بخشی از دیپلماسی« ایران محور» را در دستور کار اروپا و آمریکا قرار می‌دهد

موقعیت‌هایی که می‌توان با ابزارهای مختلف در جهت استیفای منافع ملی کشورمان از آن بهره جست و یا به راحتی از کنار آنها گذشت.

بهره‌گیری از ابزار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای رساندن سخن ایران به گوش جهانیان در کنار اظهارات و ادعاهای یک طرفه از سوی برخی مقامات اروپا و آمریکا اولین اقدامی است که باید به تاثیر گذاری آن توجه داشت و در جهت استفاده از آن اقدام کرد.
اولین سفری که در آن به‌طور حتم سخن‌هایی درباره ایران به میان خواهد آمد« اسلونی» است. نشست سالانه اتحادیه‌ اروپا در اسلونی که تا چند روز دیگر تشکیل می‌شود می‌تواند فرصتی برای ایران باشد. تاکنون پس از آنکه در نشست‌هایی از جنس گردهمایی سالانه اتحادیه‌ اروپا اظهاراتی علیه ایران مطرح می‌شد پاسخ‌هایی از سوی ایران داده می‌شود، رویه‌ای که می‌تواند روند معکوسی پیدا کند و تاثیر گذاری پاسخ ایرانی را به قبل از طرح ادعاها ببرد.

آخرین ادعاها در آخرین سفر

جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز سه‌شنبه برای آخرین بار قبل از ترک سمتش در ماه ژانویه، با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اسلونی دیدار خواهد کرد.
جرج بوش همچنین در سفری چهار روزه‌ از 10 تا 16 ژوئن به آلمان، ایتالیا، ویتنام، فرانسه، انگلیس و ایرلند شمالی سفر خواهد کرد. سفری که به گفته دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید «بخشی از برنامه فرا‌ اقیانوسی بوش برای تقویت همکاری‌ها و روابط دوستانه میان کشورهاست.»

بنا بر خبری که خبرگزاری فرانسه منتشر کرد استفان هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره دستور کارهای بوش گفت که رئیس‌جمهور این کشور در دیدار خود با سران اتحادیه اروپا خواستار افزایش فشار به ایران برای متقاعد کردن تهران به توقف فعالیت‌های هسته ای‌اش خواهد شد.

وی با بیان این‌که بوش در این سفر خواستار افزایش فشار کشورهای اروپایی به ایران خواهد شد، گفت: ما خود دست به کار شده و از کشورهای دیگر درخواست خواهیم کرد فشار به ایران را افزایش دهند. به عقیده‌ ما این اقدام بخشی از راه حل خواهد بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان این‌که انگلیس، فرانسه و آلمان با حمایت چین و آمریکا در حال آماده کردن مشوق‌های جدید اقتصادی و دیپلماتیک برای ایران هستند تا تهران را متقاعد به توقف غنی‌سازی اورانیوم کنند، گفت: بنابراین ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم در زمینه مذاکرات چه وضعیتی خواهیم داشت و این‌که آیا این اقدام وعده‌های جدیدی به‌دنبال خواهد داشت یا خیر. در این فاصله برخی درخواست‌ها برای اعمال فشار بیشتر به ایران وجود داشته است که تا حدودی به خاطر افزایش شانس موفقیت آن مذاکرات بوده است. ما با آن (افزایش فشار) موافقیم.

سولانا میهمان تهران

همزمان با تور اروپایی بوش سولانا نیز میهمان ایران خواهد بود، سفری که او به‌دنبال معجزه است!

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به اعضای پارلمان اروپا گفت: من به‌زودی به تهران سفر خواهم کرد؛ من از ژوئن سال 2006 تاکنون به آن جا نرفته‌ام.
سولانا با اشاره به بسته مشوق‌های پیشنهادی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان گفت: من پیشنهادی را که نسبت به پیشنهاد ارائه شده در سال 2006 بهبود یافته است با خود خواهم برد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: من انتظار معجزه ندارم اما فکر می‌کنم مهم است که ما به دراز کردن دست خود ادامه داده و با صراحت نشان دهیم که یک رویکرد دو سویه داریم از مذاکرات برای حل مسایل اساسی به‌خصوص مسئله هسته‌‌ای استفاده کرده و در عین حال هم چنان از آنچه شورای امنیت ارائه می‌دهد استفاده می‌کنیم.  سولانا ادامه داد که تاریخ سفرش به ایران احتمالا حدود 14 ژوئن (شنبه 25 خرداد) خواهد بود و افزود که جزئیات آن هنوز تنظیم نشده است.

کشورهای عضو 1+5 چند هفته پیش تصمیم گرفتند پیشنهاد ارائه شده به ایران در سال 2006 را بهبود بخشیده و شکل جدیدتر آن را به تهران ارائه کنند. سولانا عهده‌دار ارائه این بسته پیشنهادی به نمایندگی از این شش کشور است.

ادعایی برای قدرت بیشتر!

اما فقط این سفرها نیستند که می‌توانند فرصتی ناخواسته را برای دیپلماسی ایرانی فراهم کنند، برخی اوقات اظهاراتی در جهت کسب قدرت بیشتر نیز فرصتی برای نشان دادن دشمنی‌ها است. تلاش‌های قدرت طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی آنان را به در پیش گرفتن اظهارات مخاصمه جویانه علنی علیه ایران واداشته است. اظهاراتی که فقط برای دستیابی یک نفر به قدرت بیشتر توجیه پذیر است.

شائول موفاز وزیر حمل‌ونقل اسرائیل گفته است که اگر ایران برنامه اتمی اش را متوقف نکند حمله اسرائیل به آن کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود. اظهاراتی که علاوه بر واکنش کاخ سفید واکنش البرادعی را نیز به‌دنبال داشت.

معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی جنگ‌طلبانه تهدید کرد که درصورتی که تهران برنامه‌ هسته ای‌اش را متوقف نکند، این رژیم به ایران حمله خواهد کرد.
شائول موفاز در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، تهدید کرد: اگر ایران به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود ادامه دهد به‌آن حمله خواهیم کرد. موفاز که وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی بود در ادامه مدعی شد: تحریم‌ها تاثیرگذار نیستند. هیچگونه چاره‌ای به جز حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌‌ای تهران وجود نخواهد داشت.

این اظهارات موفاز در زمانی مطرح شد که تلاش‌های وی برای جانشینی ایهود اولمرت به‌عنوان رهبر حزب کدیما آغاز شده است.

اسکات استنزل، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در واکنش به ادعاهای شائول موفاز گفت: ما در هفته‌ها و ماه‌های اخیر درباره رویکردمان در قبال ایران با صراحت صحبت کرده‌ایم.
به گزارش رویترز، دانا پرینو، دیگر سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه بر رویکرد دیپلماتیک آمریکا در قبال ایران تاکید کرد و در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا آمریکا گزینه نظامی را به‌عنوان آخرین راه حل در برابر ایران حفظ کرده است یا خیر؟ گفت که جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا همواره گفته است که هرگز هیچ گزینه‌ای را از روی میز بر نمی‌دارد اما واشنگتن دیپلماسی چند جانبه را دنبال می‌کند.

در پی تهدید علنی برای حمله به ایران از سوی یک وزیر کابینه اسرائیل، نماینده ایران خواستار محکومیت این سخنان از سوی سازمان ملل شده و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تلویحا اسرائیل را از حمله به تاسیسات اتمی ایران بر حذر داشته است.
به گزارش رویترز محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت: چنین تهدید خطرناکی علیه یک کشور مستقل و یک عضو سازمان ملل از موارد آشکار نقض قوانین بین‌المللی است و با بنیادی‌ترین اصول منشور سازمان ملل مغایر است و بنابراین نیازمند واکنشی قاطعانه و روشن از طرف سازمان ملل به ویژه شورای امنیت است.

از سوی دیگر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هشدار داد که تهدید حمله به تاسیسات اتمی یک کشور به ظن اینکه ممکن است روزی در ساخت سلاح‌های اتمی به کار گرفته شود پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی را تضعیف خواهد کرد.
وی بدون اشاره مستقیم به تهدید اسرائیل به مجله اشپیگل گفت: اقدام یکجانبه نظامی چارچوب معاهده بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ما اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم.

کد خبر 54263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز