یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

علی شمخانی*: قبل و بعد از گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات نظامی، سیاسی و دفاعی اسرائیل، غیرقابل تحمل بودن «ایران هسته‌ای» را اعلام کرده و هسته‌ای شدن ایران را در یک مقطع زمانی معین و زودتر از برآورد دیگران مطرح کرده‌اند.

مواضع اعلانی مقام‌های رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر، نظیر مواضع ایهود باراک، وزیر دفاع و نیز فرمانده نیروی هوایی اسرائیل و همچنین اقدام نیروی هوایی  رژیم صهیونیستی در انهدام تأسیسات صنعتی سوری، موسوم به «تأسیسات هسته‌ای سوریه» و ضرب‌الاجل پایان دوره جورج بوش در کاخ سفید، دستمایه این کار به‌حساب می‌آیند.

-   باید توجه داشت ضمن اینکه اسرائیل هنوز از زخم جنگ ۳۳روزه و پیامدهای آن در اسرائیل التیام نیافته است  در درون ساختار سیاسی خویش دچار چالش جدی شده و این امرناشی از پیامدهای آن جنگ و ناکامی‌های در راه است.

- مقارن بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام و احتمالا مطرح شدن مجدد پرونده ایران در شورای امنیت، این تلاش‌ها و سیگنال‌ها برای همراه‌سازی دیگران با سناریوی آمریکاست و واقعیت عملیاتی نمی‌تواند داشته باشد؛

یعنی آمریکا برای جبران ناکامی خویش، سیاست تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی را به همین معنا دنبال می‌کند. ایجاد فضای مناسب برای اقدام نظامی، راه همراه‌سازی دیگران است که البته این شگرد کهنه‌ای است.

درقبال آن فهرست با ادبیات تهدیدکننده، حرف‌های دیگری هم هست که مشخص می‌کند اسرائیل به‌تنهایی و بدون همراهی و حمایت آمریکا و در یک طرح جامع‌تر منطقه‌ای قادر به اقدام نظامی علیه ایران نیست.

به این فهرست اقدامات و گفته‌ها توجه بفرمایید:

- نیروهای امنیتی و مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی مدتی است درخواست خویش را از غرب در چارچوب مفهومی تحت عنوان «بازدارندگی تضمینی» دنبال می‌کنند.

- مواضع اعلامی هیلاری کلینتون ترجمان همان خواست است، زمانی که اعلام کرد: در صورت حمله غیرمتعارف ایران به اسرائیل، ایران نابود خواهد شد و حال آنکه نه ایران قصد حمله به اسرائیل را دارد و نه مجهز به سلاح غیرمتعارف است که با این ابزار ، حمله کند و ایران می‌بیند که سلاح هسته‌ای نه مشکل اسرائیل را در جنگ 33روزه و نه مشکل آمریکا را در عراق و افغانستان حل کرده است.

- خرید رادار پرقدرت از آمریکا با برد بیش از 4 هزار کیلومتر در سفر اخیر بوش.

- الحاق اسرائیل به شبکه به‌اصطلاح دفاع موشکی آمریکا.

- زمینه‌چینی برای ورود به چتر حمایتی ناتو از موضع همکاری اطلاعاتی.

- درخواست خرید هواپیمای رادارگریز از آمریکا.

موارد یاد شده بیانگر ۲ نکته است:  اول اینکه، ماهیت این اقدامات خصلت درازمدت و پذیرش واقعیت ایران را بالاجبار در درون خود دارد.

دوم اینکه، آمریکایی‌ها آماده می‌شوند که با پذیرش واقعیت مذکور با  ابزار نظامی بازدارندگی، تضمینی را برای اسرائیل فراهم کنند و از نظر سیاسی نیز به آن متعهد شوند.

* عضو شورای راهبردی روابط خارجی

کد خبر 54334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز