شرکت داروسازی آسترا-زنکا آزمایش یک داروی بر اساس مخلوط دو «آنتی‌بادی مونوکلونال» را برای پیشگیری و درمان کووید-۱۹ آغاز کرده است.

mAb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این شرکت بریتانیایی که در میان بازیگران عمده در مسابقه جهانی برای تولید واکسن برای ویروس کرونا هم هست، گفت این بررسی داروی AZD7442 را آزمایش خواهد کرد که ترکیبی از دو آنتی‌یادی مونوکلونال (پادتن تک‌دودمانی) است در آزمایش روی ۴۸ داوطلب سالم در فاصله سنی ۱۸ تا ۵۵ بی‌خطر و قابل‌تحمل بوده است.

اگر این کارآزمایی مرحله اول این دارو در بریتانیا که به داوطلبان تزریق شده است، نشان دهد این دارو بی‌خطر است، آسترا-زنکا آزمایش این دارو را در بررسی‌های بزرگتر مرحله میانی و نهایی به عنوان درمان پیشگیرانه کووید-۱۹ و درمانی برای افراد دچار بیماری ادامه خواهد داد.

ساختن آنتی‌بادی‌های مونوکلونال برای هدف قرار دادن ویروس، رویکردی است که شرکت‌های رجنرون، الای لیلی، روش و مولکولار پارتنرز نیز هم به کار گرفته ‌اند و دانشمندان برجسته هم از آن استقبال کرده‌اند.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال رفتار آنتی‌های طبیعی تولید شده درون بدن را در مبارزه با عفونت تقلید می‌کنند و می‌توان آنها در آزمایشگاه برای درمان بیماران ساخت. این نوع آنتی‌بادی‌ها در حال حاضر برای درمان برخی از انواع سرطان هم به کار می‌روند.

گرچه واکسن‌ها در کانون مبارزه درازمدت با پاندمی کرونا قرار دارند، بررسی‌ها درباره درمان‌های جایگزین نیز در حال پیشرفت است و آمریکا روز یکشنبه ۲ شهریور مصرف اضطراری پلاسمای افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ را برای درمان بیماران در وضعیت بحرانی تایید کرد.

کد خبر 543702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha