دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: «علی باباجان» وزیر امورخارجه ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورترآلگماینه درباره عضویت کشورش در اتحادیه اروپا و برخی مسائل بین‌المللی به اظهار نظر پرداخته است:

باباجان درباره اینکه ترکیه در حال حاضر سعی دارد به ایفای نقش در روند صلح خاورمیانه بپردازد و به عنوان نمونه می‌توان به میزبانی نشست سوریه و اسرائیل اشاره کرد، اظهار داشت: ترکیه دارای سیاست خارجی پیچیده و فعالی است.

وی در ادامه افزود: ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده و از سوی دیگر کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا نیز هست. این در حالی است که ترکیه همچنین سعی دارد مناسبات خود را با کشورهای همسایه بهبود بخشیده و آن را تحکیم کند و هیچ کدام از این موارد با یکدیگر منافات ندارند.

فرانکفورتر آلگمانیه خطاب به وزیر امورخارجه ترکیه خاطرنشان کرد شما به تازگی در جریان سفر به بروکسل با برخی مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردید، آیا از موقعیت کشورتان در مسیر عضویت در این اتحادیه رضایت لازم را دارید، که وی در پاسخ تصریح کرد: پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا با عضویت سایر کشورها در این اتحادیه تفاوت دارد. ما به راحتی به عنوان بیست و هشتمین یا بیست و نهمین عضو اتحادیه اروپا در نمی‌آییم.

باباجان در توضیح گفته‌های خود اذعان داشت: ترکیه کشور بزرگی است که فرهنگ متفاوتی با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. در ترکیه مدرنیته، اسلام و دموکراسی حاکم است. تاکنون 6 فصل از مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا انجام شده که باقی آن در ماه جاری میلادی صورت می‌گیرد.
وزیر امورخارجه ترکیه درباره اینکه ترکیه چه زمانی به عضویت کامل اتحادیه اروپا در میاید، گفت: از آنجایی که اتحادیه اروپا هنوز زمان دقیقی را برای این امر تعیین نکرده است، ما نیز نمی‌توانیم به صراحت از تاریخ مشخص سخن به میان آوریم، اما برای خود زمانی را در نظر گرفته‌ایم که بر اساس برنامه‌های اصلاحاتی خود را انجام دهیم. ترکیه در نظر دارد تا سال 2013 میلادی به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآید.

باباجان در واکنش به این نکته که اتحادیه اروپا هیچ اشاره‌ای به تاریخ دقیق 2013 نکرده است، اظهار داشت: می‌دانم! مهم این است که ترکیه با هدف تحقق عضویت خود در اتحادیه اروپا به برنامه‌های اصلاحاتی خود با جدیت عمل می‌کند.
وزیر امورخارجه ترکیه درباره این مطلب که کشورش خواهان دریافت ضمانت حتی کوچک برای پیوستن به اتحادیه اروپا است، به این روزنامه آلمانی گفت: شخص من چنین چیزی را تاکنون مطرح نکرده‌ام. زمانی که اتحادیه اروپا خواهان اجرای اصلاحات از سوی ما است این امر بسیار کمک‌کننده خواهد بود که لااقل از زمان به عضویت در آمدن ترکیه در این اتحادیه نیز به طور مشخص سخن به میان آورد. این آن چیزی است که من معتقدم!

این سیاستمدار ترک درباره اینکه پارلمان اروپا در آخرین گزارش خود از روند پیشرفت اصلاحات در ترکیه انتقادهایی را به این کشور وارد کرده، علت عدم تحقق تمام خواسته‌های اروپا را تا این زمان در چه می‌دانید، تصریح کرد: ما با جدیت و هدفمندی خاص خود برنامه اصلاحاتی را از پیش می‌بریم و در انتظار گزارش آتی اروپا در این باره هستیم.

وزیر امورخارجه ترکیه در خصوص برخی مخالفت‌ها با عضویت کشورش در اتحادیه اروپا مانند آنجلا مرکل صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: همانطور که پیش تر نیز گفتم در حال حاضر برای ما مهم پیشبرد برنامه‌های اصلاحی خواسته شده از سوی اتحادیه اروپا است. به عقیده من پس از اتمام برنامه‌های ترکیه می‌توان در این باره به صراحت اظهارنظر کرد. در حال حاضر فرانسه تنها کشوری است که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به رفراندوم بگذارد.

باباجان درباره اینکه آیا عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به رفراندم مردم این کشور گذاشته می‌شود، گفت: حدود 50 تا 55 درصد از مردم ترکیه خواهان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هستند. چنانچه اقدامات وسیعتری در این زمینه صورت گیرد بالطبع شمار مردم متقاضی نیز افزایش پیدا کرده و دولت ترکیه به پشتوانه قوی‌تری به انجام برنامه‌های خود می‌پردازد.


وزیر امورخارجه ترکیه در پاسخ به این سئوال که در ترکیه این مسئله مطرح است که زنان اجازه دارند در فضاهای عمومی مانند دانشگاه‌ها از حجاب استفاده کنند؟ شما در این زمینه چه عقیده‌ای دارید، اظهار داشت: ما کشوری دموکرات، سکولار با حقوق اجتماعی مشخص هستیم. احزاب و دولت در این باره نظر مشخصی دارند: انسان‌ها باید بتوانند به‌طور آزاد در این باره تصمیم‌گیری کرده و بر اساس اعتقادات مذهبی خود عمل کنند.

همشهری امارات - فرانکفورتر آلگماینه  

کد خبر 54375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز