احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در پایتخت یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری و دولت است که «محمد سالاری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران، با تأکید بر آن می کند.

سالاری

همشهری آتلاین-سحر جعفریان:محمد سالاری ، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران می‌گوید: «تصویب سند بازآفرینی شهری در سال‌های اخیر از سوی دولت، روزنه امیدی است تا سایه فرسودگی را از شهرها و محله‌ها کنار بزنیم. البته لازمه عملیاتی شدن آن، ارائه و تعیین شیوه‌های مشارکت و همکاری بخش‌های مرتبط با موضوع نوسازی است. الگوی مشارکت و تعامل اگر مشخص شود و با پیوست‌های پژوهشی و کارشناسی همراه باشد می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و احیای محله‌هایی که در فرسودگی فراموش شده‌اند، امیدوار بود. البته حمایت و فراهم آوردن بسترهای مناسب برای بارگذاری‌های عمرانی نیز قابل توجه است. حمایت‌هایی مانند ارائه بسته‌های محرک ویژه مالک و سرمایه‌گذار، ایجاد مراکز تسهیل‌گری و صدور مجوزها، اعطای وام‌های کم بهره‌از سوی بانک‌های عامل، طراحی نقشه‌های متناسب با اصول شهرسازی، افزایش بهسازی‌های محیطی و آراستگی بصری در فضاهای عمومی برای ترغیب شهروندان به نوسازی است.»‌
سالاری هم‌چنین با اشاره به اهمیت کیفی‌سازی می‌افزاید: «در توسعه نوسازی، نهادها و افراد باید به سازه، ایمنی، کیفیت مصالح توجه لازم را داشته باشند. چراکه کیفی‌سازی به اندازه نوسازی ضرورت دارد. این موضوع مهم هم باید جزو مطالبات شهروندان قرار گیرد و هم با نظارت دقیق و پایدار دولت، شهرداری و سازمان نظام مهندسی همراه باشد تا نتیجه نهایی سند بازآفرینی شهری محقق شود. در حال حاضر، رشد نوسازی در تهران به‌ویژه در محله‌های جنوبی شهر مناسب است که البته نیازمند مشارکت‌های هرچه بیشتر و شفاف‌تر شهرداری مناطق و سرمایه‌گذاران است.»

کد خبر 543785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha