وحید سعیدی: فیلمی سورئال آمیخته با یکسری سکانس‌های رئال همراه با فضایی فانتزی که قرار است یک بخش‌هایی از آن هم انیمیشن باشد

همه این‌ها در کنار هم یعنی فیلم سینمایی «صندلی خالی» که کارگردان جوانی به نام سامان استرکی آن را ساخته و این روزها در حال انجام کارهای فنی آن است.

 فیلمی که نگارش فیلمنامه اولیه آن به سال سال 1381 برمی‌گردد.«فیلمنامه اولیه این فیلم فضایی کاملا رئال داشت و اصلا وارد مباحث فانتزی و سورئال و اینطور چیزها نشده بودم، سال 83 فیلمنامه را دوباره بازنویسی کردم رمانی که شروع به انجام این کار کردم در واقع به یک فرمی رسیده بودم که می‌خواستم داستانم را در این فرم روایت کنم، اما همچنان فضای رئال کار را حفظ کرده بودم، ولی از آنجایی که به فضای رئالیستی و سینمای قصه گو علاقه‌ایی ندارم حس کردم که این فضا پاسخگوی فرم مورد نظر من نیست بنابراین یکسال بعد دوباره فیلمنامه را بازنویسی کردم و به سمت فضای سورئال رفتم و بخش‌های فانتزی و انیمیشن را هم وارد کار کردم.»

استرکی سال 84 به فیلمنامه مورد نظر خود می‌رسد، اما بسیاری از اطرافیانش زمانی که فیلمنامه را می‌خوانند آن را اثری غیرقابل تولید در سینمای ایران می‌دانند: «همه فکر می‌کردند دچار توهم شده‌ام و می‌گفتند هیچکس حاضر به سرمایه‌گذاری روی این فیلمنامه نیست خودم هم دیگر امیدی به تولید این کار نداشتم تا اینکه با علیرضا شجاع‌نوری وارد مذاکره شدم و او با اعتماد به من تولید پروژه را قبول کرد.»

تولید صندلی خالی با سر و صدای زیادی هم همراه شد که یکی از دلایل این امر حضور بازیگران سرشناس در فیلمی از یک کارگردان فیلم اولی بود: « زمانی به مرحله انتخاب بازیگر رسیدم حس کرده که فقط می‌توانم از دو یا نهایتا سه بازیگر حرفه‌ایی استفاده کنم و امیدی نداشتم که همه نقش‌های فیلمم را بازیگران حرفه‌ایی بر عهده بگیرند، اما برخلاف تصورم فیلمنامه مورد پسند بازیگرانی که از آنها دعوت کرده بودم قرار گرفت و همه آنها بازی در این فیلم را با وجود داشتن نقش‌های کوتاه پذیرفتند و برهمین اساس است که بازیگرانی چون رضا عطاران و همسرش فریده فرامرزی، گوهر خیر اندیش، خاطره حاتمی، روشنک عجمیان و...

 حضوری تک سکانسی در این فیلم دارند و محمد رضا شریفی نیا هم فقط در 4 سکانس بازی دارد که در هر سکانس ایفاگر یک نقش متفاوت است که یکی از نقش‌ها، نقش یک روحانی است. »

علاوه بر بازیگرانی که استرکی از آنها نام برده، پانته آ بهرام و فریبرز عرب نیا ایفا گر نقش‌های اصلی فیلم هستند که هر دو در این فیلم نقش یک کارگردان زن و مرد را ایفا می کنند.

فیلمبرداری صندلی خالی در عرض دو ماه به انجام رسید و در حال حاضر سینا عطاییان در حال ساخت بخش‌های انیمیشن کار است و هم زمان سعید حق‌زارع جلوه‌های ویژه رایانه‌ای آن را انجام می‌دهد و کارهای صداگذای آن نیز زیر نظر محمد رضا دلپاک مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، اما در زمینه موسیقی که استرکی درباره مراحل ساخت آن می‌گوید: « من علاقه چندانی به ساخت موسیقی برای فیلم ندارم به همین دلیل تصمیم گرفتم به جای ساخت موسیقی از ترانه‌های محسن نامجو استفاده کنم بر همین اساس رایت سه ترانه او را خریداری کردیم، اما با توجه به بالا رفتن تب موسیقی نامجو در فیلم‌های ایرانی از تصمیم اولیه خود مبنی بر استفاده از هر سه ترانه صرف نظر کردم و قرار است فقط از یکی استفاده کنم.»

استرکی در فیلم «صندلی خالی» برای روایت چند داستان اجتماعی به صورت موازی از یک شیوه خاص بهره گرفته است. یک کارگردان زن، یک کارگردان مرد و یک زوج شهرستانی شخصیت‌هایی هستند که در «صندلی خالی» سرنوشت آنها به هم گره می‌خورد و به مرور درگیر ماجراهایی می‌شوند که خودشان باعث ایجاد آنها هستند.

این فیلم به زودی با طی کردن مراحل فنی آماده اکران می شود . با به گفته استرکی در صورت صلاحدید شجاع نوری نخستین نمایش آن در جشن خانه سینما خواهد بود.
عوامل دست‌اندرکار تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده، کارگردان، طراح صحنه و لباس و تدوینگر: سامان استرکی، مدیر فیلمبردار: هومن بهمنش،مدیر صدابردار: بابک اخوان، طراح گریم: پدرام زرگر، مسئول جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: سعید حق زارع و مدیر جلوه‌های ویژه میدانی: پیمان ابدی. تهیه‌کننده: علیرضا شجاع‌نوری و ایرج تقی‌پور، محصول مشترک موسسه به‌نگر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

همشهری امارات

کد خبر 54409

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز