چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

ترجمه - کیکاووس زیاری: بعضی وقت‌ها موفقیت می‌تواند دردسرساز باشد و این همان اتفاقی است که برای هیو لاری بازیگر انگلیسی رخ داده است.

او می‌گوید از زمان موفقیت مجموعه تلویزیونی آمریکایی «خانه»- که وی یکی از نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کند- انگلیسی‌ها به او پشت کرده‌اند و روی خوش به وی نشان نمی‌دهند! لاری که در طول دو سال اخیر دوبار موفق به دریافت جایزه بخش تلویزیونی مراسم گلدن‌گلوب (کره‌طلایی) برای بازی‌اش در «خانه» شده در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، از زمان موفقیتش در این مجموعه، در داخل کشورش با هیچ پیشنهاد کاری روبه‌رو نشده است.

به گفته لاری «آنها همه درها را به روی من بسته‌اند و این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم. نوعی احساس در بین همکاران خانگی‌ام وجود دارد که من در یک بازار خارجی به فروش رسیده‌ام و این نوعی خیانت به هم‌قطارانم است. من عاشق کارکردن در تلویزیون کشورم هستم، ولی باید پیشنهادی برای کار باشد تا من بتوانم آن را قبول یا رد کنم.»
با این حال او اذعان می‌کند حاضر نیست به خاطر ظاهر شدن در مقابل تلویزیون، بازی در هر نوع کاری را بپذیرد و کیفیت کار برایش خیلی مهم است.

 لاری چنین ادامه می‌دهد: «تلویزیون رسانه گسترده و فراگیری است و به خاطر نوع فعالیتی که دارد مجبور است همه جور برنامه تهیه و تولید کند. طیف وسیع و متنوع مخاطب این رسانه، باعث می‌شود که برنامه‌ها و مجموعه‌های متعدد و متنوعی برای آنها در دستور تولید قرار گیرد. اما من نمی‌خواهم بازیگر کارهای سطحی و پیش‌‌پاافتاده‌ای باشم که برای اوقات استراحت ظهر تماشاگران در نظر گرفته می‌شود.»

هیولاری اولین یا آخرین بازیگر انگلیسی نیست که در آمریکا هم فعالیت می‌کند. بسیاری از چهره‌های سرشناس دنیای سینما، تلویزیون و حتی تئاتر این کشور اروپایی، در محصولات سینمایی و تلویزیونی آمریکایی بازی می‌کنند. نکته عجیب واکنش منفی انگلیسی‌ها به این یک مورد است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند کسانی مثل کیت وینسلت یا کوین اسپیسی آن‌قدر شهرت دارند که کمتر کسی جرأت می‌کند علیه آنها موضع بگیرد و اتفاقی که برای هیو لاری افتاده، به این دلیل است که او یک ستاره نیست و می‌توان علیه او حرفی زد. با این وجود لاری موفقیت خودش را موفقیت کل صنعت سینما و تلویزیون انگلستان می‌داند و اضافه می‌کند: «حضور هنرمندانی مثل من در کارهای غیرانگلیسی بیانگر این واقعیت است که ما توانسته‌ایم مرزها را درهم بشکنیم و هنر خودمان را به دیگران بقبولانیم. این مسئله جای تشکر دارد و نه ناراحتی. مجموعه «خانه» طوری وقت مرا گرفت که برای دو سال نتوانستم در هیچ کار دیگری ظاهر شوم و خوشحالم که مزد معنوی‌ام را بابت زحمتی که کشیده‌ام دریافت کرده‌ام. ولی فکر می‌کردم این موفقیت همکاران انگلیسی‌ام را در خانه هم به اندازه من خوشحال خواهد کرد.»

لاری اقدام همکارانش را نوعی نژادپرستی هنری ارزیابی می‌کند و این در حالی است که رسانه‌های گروهی انگلستان هر بار که هنرمند یا فیلمی از انگلستان در مراسم‌های معتبر آمریکایی- همچون اسکار، گلدن‌گلوب و امی- نامزد دریافت جایزه نمی‌شود از همکاران آمریکایی خود به عنوان نژادپرست اسم می‌برند و آنها را به باد انتقاد می‌گیرند. هر سال در مراسم‌های مختلف سینمایی آمریکایی تعدادی از هنرمندان انگلیسی برنده جایزه می‌شوند.

کد خبر 54598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز