شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: "ریاض عبدالحمزه عبدالرزاق" وزیر شهرداری‌ها و امور عمرانی عراق که در راس هیاتی به دعوت دکتر قالیباف به تهران سفر کرده است، صبح شنبه 25 خرداد با شهردار تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر شهرداری‌ها و امور عمرانی عراق در این دیدار با قدردانی از شهردار تهران در خصوص دعوت این هیات به تهران به ارائه گزارشی از سفر هیات عراقی به شهر مقدس مشهد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی‌شهرداری تهران، شهردار تهران هم در این دیدار از حضور هیات عراقی تشکر کرد و گفت: ما دوست داریم که توافقاتی که در سفر به عراق داشتیم را سریع‌تر اجرایی کنیم. ما در تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم به طوری که 20 روز پس از سفر عراق گروهی را برای ملاقات با شهردار بغداد به این شهر فرستادیم تا توافقی برای کارهای اداری و حقوقی انجام شود تا  بتوانیم کارها را پیش ببریم.[سفر 8 روزه شهردار تهران به عراق پایان یافت]

از مباحث دیگر که این گروه در سفر خود پیگیری کردند بحث مربوط به پروژه راه ها و کارهای عمرانی داخل شهر ، نظافت و مسایل مربوط به محیط زیست شهری ، مسایل مربوط به طرح توسعه شهر و طرح جامع، مسایل مربوط به فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌ها و مسایل فرهنگی و اجتماعی بود.

شهردار تهران افزود: در سفر ما به عراق قرار شد تا اعزام افراد برای آموزش در تهران انجام شود از این رو سفارت ما در عراق لیستی از شهرداری نجف را معرفی کردند. ما نیز منتظر بودیم تا بر اساس توافقات هیات‌های عراقی بیایند و کار را اجرایی کنیم چون متعهد شده بودیم که تا 15 اردیبهشت ماه توافقات به جهت اداری اجرایی شود. از سوی دیگر آقای نوری مالکی قول داده بودند تا مصوبه‌ای در دولت تصویب کنند که کارهای ما خارج از مناقصه انجام شود اما نه از مصوبه خبری شد و نه از قرارداد‌های اجرایی.

وی در ادامه گفت: ما سعی کردیم در این سفر بازدیدهایی را برای شما در نظر بگیریم تا با قابلیت‌های موجود در شهر تهران آشنا شوید. ما نیز می‌توانیم هر یک از طرح‌ها را بدون تاخیر برای شما اجرا کنیم.

قالیباف ابراز امیدواری کرد تا سفر هیات عراقی بتواند در اجرایی کردن این تصمیمات موثر باشد.

وزیر امور شهرداری‌ها و امور عمرانی عراق هم در این دیدار در مورد اهداف هیات عراقی از این سفر، گفت: از جمله اهداف ما می‌توان به آشنایی با تجربه‌های تهران در زمینه‌های زباله و بازیافت، فضای سبز، نظافت و ترافیک و همچنین آموزش نیروی انسانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم جایگاه خاصی به عتبات مبارکه در عراق بدهیم‌، خواستار کمک ایران در این زمینه شد.

شهردار تهران نیز در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب در زمینه جمع آوری زباله در شهر کربلا، گفت: در سفری که به این شهر داشتم وضعیت جمع‌آوری زباله در آنجا خوب نبود از این رو در این سفر و پس از بازدید از امکانات ما اگر تصمیم بگیرید که طرح ما در شهرهای نجف و کربلا  انجام شود ما ظرف مدت 6 ماه این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر شهرداری‌های عراق هم در این رابطه گفت: از آنجایی که اهمیت خاصی برای شهرهای کربلا و نجف قائلم معتقدم باید کارهای مربوط به این دو شهر را از حالت روتین اداری خارج کنیم زیرا این شهرها تنها متعلق به عراق نیستند بلکه متعلق به همه جهان اسلام هستند.

وی سپس به طرح جامعی که برای دو شهر نجف و کربلا انجام داده‌اند اشاره کرد و گفت: ما دو روش طراحی  در این شهرهای مقدس داریم که می‌خواهیم یکی از آن‌ها را اجرایی کنیم. یکی اینکه با توجه به وجود دو امام طرحی داریم که حرم های امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در یک جا مستقر شوند و زینبیه و خیمه‌گاه هم جز این طرح شود تا بتوانیم تصویری از وقایع عاشورا را ترسیم کنیم و طرح دیگر هم اینکه اینها به صورت جداگانه قرار گیرند. در این زمینه مسابقه بین‌المللی هم گذاشته‌ایم تا ظرف مدت 2 ماه به نتیجه نهایی برسیم.

قالیباف با پذیرش پیشنهاد اول، گفت: اگر کار طراحی در حال انجام است ما نیز به عنوان عامل چهارم می‌توانیم با شما همکاری کنیم زیرا ما هم با توجه به اهمیت این شهرها آمادگی داریم تا به صورت جداگانه برای این دو شهر کار انجام دهیم.

وزیر امور شهرداری‌ها و امور عمرانی عراق و هیات همراه وی بناست در اقامت سه روزه خود در تهران با پروژه‌های شهری تهران‌، به ویژه در حوزه زیرساخت‌های شهری مانند احداث تونل‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها، خدمات شهری‌، گسترش فضای سبز و همچنین مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری آشنا شوند.

کد خبر 54889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز