شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس اوراق بهادار تهران کماکان روی خط صعود حرکت می‌کند و هر روز رکورد‌های جدیدی در بازار سرمایه ثبت می‌شود.

همه این‌ها، امیدواری به افزایش بازده سرمایه گذاری در بورس را افزایش می‌دهد. با این همه بعضی سهامداران که خاطره صعود پر شتاب 82 وسقوط سهمگین 84 شاخص را هنوز فراموش نکرده اند به روند رو به رشد فعلی اعتماد چندانی ندارند و بر این باور هستند،  چون هر صعود را سقوطی است.

بنابراین به‌زودی روزهای خوش به پایان خواهد رسید وشاخص دوباره سقوط آزاد را تجربه خواهد کرد.به باور این گروه از سهامداران بازار سهام فعلا در حباب قیمت مواجه است.

بنابراین نمی‌توان به آینده آن دل بست اما این استنباطی است که به گفته غالب کارشناسان دست کم در مورد شرایط فعلی بازار صادق نیست و به عبارت دیگر پدیده‌ای به نام حباب قیمتی در بورس اوراق بهادار تهران وجود ندارد.

حباب قیمت نداریم

اکبر زرگانی نژاد، سخنگوی کانون کارگزاران در این خصوص به همشهری می‌گوید: به وجود حباب قیمت در بورس اعتقادی ندارم.

به گفته وی شرکت‌هایی که موجبات صعود شاخص را فراهم آورده اند گزارش عملکرد مناسبی به بازار ارائه داده اند و همین کارنامه موفق هم سهامداران را به خرید تشویق می‌کند.

او می‌افزاید: این شرکت‌ها از اعضای فعال بورس با سرمایه بالا هستند که توانسته‌اند با جلب اعتماد سهامداران شاخص را روی پله‌های صعود قرار دهند در نتیجه رشد فعلی قیمت رانمی توان ناشی از ایجاد جو کاذب دانست.

با این همه زرگانی نژاد پیش بینی شرایط آینده بازار را حتی در کوتاه مدت غیر ممکن می‌داند و می‌گوید:می توان به تداوم روند رو به رشد شاخص امیدوار بود اما احتمال وقوع هر اتفاقی وجود دارد.

او تاکید می‌کند: صعود یا سقوط شاخص در روزهای آینده به خبرهایی بستگی دارد که به دست بازار خواهد رسید.

رونق در یک سال آینده

از سوی دیگر، نایب رئیس شرکت بورس هم پیش بینی می‌کند: رشد و رونق بازار برای یک سال آینده ادامه می‌یابد.

نصرالله برزنی در گفت و گو با مهر در مورد بهبود شاخص بورس با اشاره به افزایش 12‌درصدی شاخص کل از ابتدای سال می‌افزاید: بازار سهام در3‌سال و نیم گذشته با رکود و نوسان مواجه بود، شاخص کل 30 درصد کاهش داشت،  و به پایین‌تر از 10 هزار واحد رسید.

قیمت سهام بعضی شرکت‌ها 80 درصد کاهش یافت اما اجرای ابلاغیه بند ج اصل 44 قانون اساسی و عرضه سهام شرکت‌های دولتی وضعیت بازاررا بهبود بخشیدند.

او دلیل دیگری بهبود بازار را رکود بازار مسکن می‌داند و می‌گوید: رشد سرسام آور و بی‌رویه قیمت‌های مسکن و مستغلات در سال 85 و 86 به میزان 100 درصد،  رکود سال 87 را به‌دنبال داشت که این امر باعث حرکت سرمایه‌ها به سوی بازار سهام شد.

وی اظهارداشت: سرمایه گذاران خارجی یا ایرانیان مقیم خارج کشور ترجیح می‌دهند بخشی از منابع مالی خود را برای سرمایه‌گذاری به بازار ایران بازگردانند و دلیل آن هم این است که بازارهای اروپا و آمریکا هم اکنون با رکود و کاهش، مخصوصا در بخش مستغلات،  ساختمان،  بورس اوراق بهادار و بازارهای مالی مواجه شده اند.

به گفته وی، نرخ سود تسهیلات بانکی که رقیبی برای سرمایه گذاری در بازار سهام محسوب می‌شود،  هم اکنون کاهش یافته و این امر باعث حرکت سرمایه‌ها به این بازار می‌شود.

به عبارت دیگر،  وقتی بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار پول کاهش می‌یابد میل به سرمایه‌گذاری در بازار سهام افزایش خواهد یافت.

بازار واقعی

هادی بیدختی، مدیر عامل شرکت کارگزاری عمران فارس معتقد است: رشد شاخص را به هیچ عنوان نمی‌توان کاذب و ناشی از ایجاد حباب قیمت توصیف کرد.

او به همشهری می‌گوید:با توجه به کاهش فرصت‌های سرمایه گذاری در بازارهای رقیب به نظر می‌رسد اقبال به بازارسرمایه افزایش یافته ضمن اینکه سود دهی مناسب شرکت‌ها و پیش‌بینی سود قابل توجه برای سال آینده انگیزه حضور در بورس را افزایش داده است.

بیدختی تاکید می‌کند:با این همه در شرایط فعلی هم هستند شرکت‌هایی که قیمت سهامشان به‌صورت کاذب افزایش یافته است.

به گفته او در روزها و هفته‌های آغازین سال قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در سطح پایینی قرار داشت اما به تدریج شرایط تغییر کرد به نحوی که امروز قیمت‌ها منطقی‌تر شده است البته نباید فراموش کرد که حتی در روزهای ابتدای سال هم قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنها بود.

این کارشناس بازار به سهامداران توصیه می‌کند با توجه به این که امروز هم قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها بالاتر از ارزش واقعی آنهاست تحت‌تأثیر جو حاکم بر بازار قرار نگیرند و برای سرمایه گذاری عجله نکنند.

کد خبر 54935

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز